Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissättning av reportage text+bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har skrivit ett reportage som jag funderar på att försöka sälja till någon tidning och nu är alltså frågan: Hur mycket kan man tänka sig att skriva på prislappen? Antar att det är brukligt att sätta ett paketpris för text och bilder tillsammans.

Texten handlar om en person som har en väldigt spännande livshistoria, och bilderna illustrerar hennes liv idag. Lite "hemma-hos-bilder".

Jag tänker mig att det kan vara intressant för en dagstidning, inte någon av de största, utan länsnivå, eller vad man kan kalla det. På lördagar brukar de ju ofta ha lite större inslag av reportagekaraktär, och det är i det sammanhanget mitt rep kanske skulle platsa.

Texten är ca 2000 ord, 9500 tecken och jag har 5-6 tänkbara bilder. Hur gör man förresten med bilderna? Väljer jag ut några eller skickar jag med alla för fritt val?

Tacksam för input!

SJF har en frilansrekommendation du kanske kan använda som riktmärke. Den innehåller dock rätt höga priser, och jag tvivlar starkt på att du kommer få ut så mycket för reportaget. Däremot kan du som sagt använda den som riktmärke.

Det är alltid svårt att sälja reportage när det redan är skrivet eftersom ev. köpare vet att du lagt ner en massa jobb och att du inte vill ha det gjort i onödan. De har med andra ord en fördel när ni ska förhandla om priset.

Hör med lokaltidningarna i Värmland, även Fryksdalsbygden, där är nog intresset störst. Tänk även i vidare termer, om hon t.ex. varit sjuksköterska i hela sitt liv kanske vårdfackets tidning kan vara intresserade.

SJF har en frilansrekommendation du kanske kan använda som riktmärke. Den innehåller dock rätt höga priser, och jag tvivlar starkt på att du kommer få ut så mycket för reportaget. Däremot kan du som sagt använda den som riktmärke.

Har kollat den, och jag tvivlar också starkt. Den baseras ju dessutom på nedlagd tid.

Det är alltid svårt att sälja reportage när det redan är skrivet eftersom ev. köpare vet att du lagt ner en massa jobb och att du inte vill ha det gjort i onödan. De har med andra ord en fördel när ni ska förhandla om priset.

Detta skulle jag iofs gjort ändå, i samband med en kurs jag går, men i sak har du säkerligen rätt.

Hör med lokaltidningarna i Värmland, även Fryksdalsbygden, där är nog intresset störst. Tänk även i vidare termer, om hon t.ex. varit sjuksköterska i hela sitt liv kanske vårdfackets tidning kan vara intresserade.

Får kolla med NWT och VF i första hand. Enligt vad jag hört lär dock NWT vara snålast i Sverige :)

Nån som vill ange en summa att utgå ifrån? 2000 + moms?

2000 + moms så kan du ju nästan lika gärna skita i det. En jag känner plåtade åt Journalisten och fick 8k för det plus moms. Då slapp hon skriva. Nu är ju journalisten en förbundstidning så de ligger väl antagligen då högt i ersättning.

Men jag hade begärt 4k plus moms för bilderna och antagligen lika mycket för så mycket text.

Sedan vet jag inte om man är i underläge bara för att jobbet är gjort. Jag tycker nästan tvärtom. Då har man redan visat att man gjort jobbet av intresse snarare än pengar. Ska man ha dåligt betalt kan man lika gärna vända sig till nån tidning man själv vill stödja istället för att ge det till hyperkommersiella tidningar.

/Maverick

Vad bra! Nu hände det nåt i tråden!

Att 2000 är för billigt insåg jag, men att få ut 8000+moms kan jag nog glömma.

2000 + moms så kan du ju nästan lika gärna skita i det. En jag känner plåtade åt Journalisten och fick 8k för det plus moms. Då slapp hon skriva.
Man kan väl förmoda att Journalisten följer frilansrekommendationen. 8000 kr skulle alltså motsvara en och en halv dags jobb.

2000 kr är väldigt lite. Det motsvarar arkivbildspris för 2-3 bilder. Jag tycker det vore rimligt att begära en och en halv eller två dagar enligt frilansrekommendationen. Visserligen är jag ganska säker på att ingen dagstidning kommer att betala så mycket, men det är ändå en summa som går att motivera och kan vara en utgångspunkt för förhandling.

Det är förstås otaktiskt att kasta fram själva summan. Men när man får frågan "vad hade du tänkt att vi skulle betala för det då?" så kan man svara typ "ja, det är ju två dagars jobb ungefär"...

Fast det avgörande är förstås att hitta en tidning som vill ha reportaget. Spännande människoöden kan man försöka kränga till veckotodningar också, typ Hemmets veckotidning och Aftonbladets bilaga Härligt hemma.

Du kommer aldrig få ut mer än du begär. Är de intresserade, bör det definitivt gå att ta en diskussion kring priset.

Jo, det är klart, men jag vill gärna ha ett vettigt utgångsbud att prata kring. Jag blev väl lite bränd när jag försökte sälja en bild av ett välkänt hotell och fick frågan av deras marknadschef om priset på bilden med full äganderätt och svarade en summa som tydligen inte ens var värd att diskutera kring:

- För dyrt! Då är vi inte intresserade, var vad han hann säga innan han la på luren.

Man ska vara medveten om att i många fall så är det "intressant" om det är gratis eller näst intill. Alla läsarbilder som publiceras i tid och otid görs det för att de är gratis och inte för kvalitén eller för nyhetsvärdet. Varit med om många gånger att tidningar valt att köra helt utan bild från diverse olyckor och annat istället för att betala arkivpris för bilder.

De är ALLTID intresserade tills de hör ett pris. Men redan innan har de i regel bestämt sig för om det är något de är beredda att betala för eller som de vill ha gratis eller näst intill.

Det är väl okej för mig, kaffepengar är inget jag kan leva på i alla fall.

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar