Annons

Prissättning av kyrkbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

NadiaS

Avslutat medlemskap
Hej, har en liten fundering. Är nämligen så att jag sommarjobbat i en kyrka nu under fem veckor och upptäckte så småningom att deras vykort var värdelösa. Bestämde mig för att jag skulle ta bättre, vilket jag också gjorde. Nu är de så att kyrkan vill köpa mina kort för att senare göra vykort av dessa.. Min fråga är hur mycket jag ska ta betalt för dem? Vad är rimligt belopp att "kräva" av församlingen? Och vad ska jag ha för argument till hands för att få min vilja igenom? (Givetvis ska jag kräva betalt för eventuell efterbehandling i photoshop, men annars?)

Är helt ny på detta, har aldrig sålt en bild tidigare även om min fotolärare tyckte att jag skulle göra det.

Bifogar en bild så ni kan se ett exempel på vad det handlar om för slags bilder :)
 

Bilagor

  • dsc_1357.jpg
    dsc_1357.jpg
    38 KB · Visningar: 674
Fråga vad de fick betala för de gamla bilderna. Du borde kunna få minst lika mycket, och stå inne i kyrkan när du frågar så borde du få ett ärligt svar :)
 
Saken är bara den att de fick de gamla bilderna.. var nämligen en kyrkoherde som jobbade där som tog dem så de behövde inte betala något alls..
 
Japp det är vad BLF rekommenderar. Plus moms! Och så får de trycka upp max 3000 ex.

Lycka till i prisförhandlingarna ;-)
 
haha, ja ett lycka till kan ju behövas ;) tvivlar starkt på att jag kommer kunna få ens i närheten av så mycket för mina bilder av dem.. dom har nog snarare tänkt sig ca 500:- för att få trycka upp alla bilder jag visat dem (dvs ca 10 st).
 
500? Sen när började kyrkan utnyttja barn?
Eh... tar tillbaka frågan. 50 kronor per bild låter i klenaste laget. Å andra sidan kanske en liten (?) kyrka inte säljer så många kort per år heller...
 
nämn blfs pris för dem, säg att så här ser prisbilden ut på marknaden och fråga vad de tycker är rimlig ersättning. sedan har du en aning om vad de är beredda att ge.
 
growingart.se skrev:
nämn blfs pris för dem, säg att så här ser prisbilden ut på marknaden och fråga vad de tycker är rimlig ersättning. sedan har du en aning om vad de är beredda att ge.

Får ta och göra det.. :) Tack för era svar..
 
Jag har sålt en bild som blev Julkort.
Fick 1500.- + moms och det priset ger dem rätt att trycka dem i 3 år. (3 säsonger).

Tänkte inte ens på att begränsa antalet ex.

Kul att se att fler säljer på samma sätt !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.