Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissänkning på A100?

Produkter
(logga in för att koppla)

ondjultomte

Aktiv medlem
När tror ni att en prissänkning på A100 blir aktuell? Före Photokina? (eller vad nu den stora mässan heter i slutet av sep.) Efter?

Kommer SONY positionera sig lite lägre i pris mot tex D80 ?

Det verkar bli en prissänkning när de vanliga handlarna får kameran.

Kamerakittet ligger på 9900:- hos Sony medan de privata handlarna verkar annonsera ut den en femhundralapp billigare, om det priset kommer stämma även när de nu får den dvs...

ca 8900 ligger priset på enligt prisjakt.se . 7900 inom EU.

Jag hoppas på att priset kommer hamna på 7500 inom sverige ...

Skulle bli väldigt förvånad om den sjönk så lågt så snart, men visst... om efterfrågan på kameran plötsligt upphör så :)

En betydligare prissänkning kanske kommer när efterföljare kommer.

wsaar skrev:
Det verkar bli en prissänkning när de vanliga handlarna får kameran.

Kamerakittet ligger på 9900:- hos Sony medan de privata handlarna verkar annonsera ut den en femhundralapp billigare, om det priset kommer stämma även när de nu får den dvs...
Var precis på Expert Fromholtz i Linköping och testade en A100, dom fick in den igår, den kostar 9900kr med kitglugg.

Huset kände man igen från 5D, men det var ändå mycket ändrat, lite bättre grepp, och annan plast som kändes bättre (och 5D'ns plast är långt ifrån dålig).

Testade även en Pentax K100D som inte levde upp till mina förväntningar, sökare och ergonomi var närmare 350D än Minolta-standard. Det finns verkligen anledning att slanta upp de extra pengarna för en A100 enligt mig, men jämfört med 350D så är Pentaxen ändå bättre i byggkvalité, ergonomi och sökare.

wsaar skrev:
Skulle bli väldigt förvånad om den sjönk så lågt så snart, men visst... om efterfrågan på kameran plötsligt upphör så :)

En betydligare prissänkning kanske kommer när efterföljare kommer.

Jag tänkte mest att SONY får stor konnkurrans från nikon, canan ( om de släpper en ny kamera på mässan) och pentax ...

Det är väl ganska ovanligt att tillverkare dumpar priserna bara för att konkurrenterna släpper något... kanske Pentax gjorde det när Canon släppte 350D och tog över deras tillfälligt unika fördel som marknadens minsta DSLR.

Varken Nikon eller Canon matchar dock Sony på bildstabiliseringsfunktionen och jag gissar därför att Sonyn har en nisch som kommer att låta dem hålla uppe försäljning. Visst, Pentax har också SR och därmed potential att äta marknadsandel, men deras modell som konkurrerar med Alphan kommer ganska sent och jag är inte särskilt imponerad av Pentax marknadsföring hittils... ska dock bli intressant att se när Sony börjar prata om sitt nästa släpp, men de fattar nog att inte konkurrera med sig själv.

Om Sony följer Minoltas traditioner så lär ni få ligga i om ni ska hinna betala fullt pris! 30% på ett par månader skulle inte förvåna mej alls...

Om du inte har något du behöver plåta de närmaste månaderna skulle jag absolut vänta om jag var du, du kanske kommer märka att Pentax K10D är ett intressantare alternativ...

Frågan är om jag orkar vänta 3+ månader extra ... jag tror itne det :)

Får se hur mycket det kliar i fingrarna när jag sparatklart ...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar