ANNONS
Annons

Prissänkning Canon 24-70 2.8L - IS på väg?

Produkter
(logga in för att koppla)

McPhersson

Aktiv medlem
Ser att tre stora fotoåterförsäljare sänkt priset på denna glugg.

2006-11-17 Scandinavian Photo -1400:-

2006-11-22 Hegethorns -1100:-

2006-11-27 Cyberphoto -1375:-

Självklart kan det hela bero på att Scandinavian Photo sänkt sitt pris som gör att de andra två följer efter. Dock så blir jag nyfiken på varför det kommer en såpass sänkning. Är det en 24-70 IS på väg? Eller är det bara dollarkursens nedgång?
 
Tja.. vem vet?

Kan vara dollarn som pressar ner. Annars bbrukar Canon köra hand i hand med sina obejktiv. 70-200 4L finns i IS samt den vanliga. Om 24-70 2.8L kommer i IS kan inte jag gissa. Den är dyr redan idag. Eller prisvärd som andra säkert säger. Jämnför man med Hasselblads gluggar så... Mera intressant är om Sigma börjar sälja fler med OS. De är aningen billigare utan märkbart sämre optiska förmågor.
 
Förutom att Sigma inte har vädertätade objektiv. På vissa objektiv är också AF snabbare på Canon. Nu när allt fler tillverkare kommer med IS i husen bör nog Canon se till att även ett 24-70 kommer med IS.
 
Jag tycker det känns lite överflödigt att peta in IS i en normaloptik. Den är stor som den är ändå. Visserligen finns det redan på 24-105, men har man verkligen behovet upp till 70mm? Undrar vad priset blir isåfall...

Ja, jag blir nog inte lockad att byta.

Mvh /Peter
 
Såg att också EF-S 17-55/2.8 IS har prissänkts med ca 100 euro på en finländsk nätbutik. Kostar tresiffrigt nu :)
 
Undrar om det är så att de svenska handlarna fått nya priser av Canon på en del prylar. Jag har upplevt ett stort missnöje från återförsäljarna att deras inköpspriser varit höga och att många köpare väljer att näthandla från utlandet.

Ännu ett exempel som förvånar mig lite är att Scandinavian Photo t ex sänkt priset på Canon Extender 2x till 2995:- När jag skulle köpa en sådan så gick det absolut inte att pruta ner det förra priset till sådana nivåer, då skulle de "gå back" som det brukar heta. Något verkar hända i alla fall.

(även 1.4x convertern kostar 2995:)
 
Senast ändrad:
Behöver inte betyda att objektivet blir större. Se på ex 70-200 med och utan IS, skiljer inget nämnvärt i storleken.

Givetvis är behovet av IS störst vid längre brännvidder. Men att kunna handhålla kortare brännvidder vid en längre slutartid kan självklart också vara en fördel. Det är inte alltid man har stativ med sig...
 
Såg på cyberphoto att det är kampanj på massor av objektiv.... 135/2, 85/1,8, 24-70/2,8, 17-40/4, 28-135IS, 70-200/2,8 för att nämna några... Generell prissänkning??? Det är bara att tacka o ta emot. Tyvärr så dras andrahandspriset ner på gluggar man redan har.


//Peter
 
Pall skrev:
Förutom att Sigma inte har vädertätade objektiv. På vissa objektiv är också AF snabbare på Canon. Nu när allt fler tillverkare kommer med IS i husen bör nog Canon se till att även ett 24-70 kommer med IS.

Man får de objektiv man betalar för... Jag springer inte omkring i ösregn. AF kan må vara snabbare, men jag är definitivt nöjd med farten på mitt. Fungerar till och med på hockey. Canon är lite högt prissatta för att locka. Sigma EX HSM är något lägre och inte nämnvärt sämre. För utom de extra tätningar som L har. Får jag pengar så blir det lite nytt.
 
Vädertätningen har också funktionen att hålla damm utanför gluggen, inte bara väta. Men visst,Sigma gör ofta prisvärda objektiv. Är själv intresserad av Sigma 150 mm macro.
 
jeskata skrev:
Såg att också EF-S 17-55/2.8 IS har prissänkts med ca 100 euro på en finländsk nätbutik. Kostar tresiffrigt nu :)

Det är sänkt rejält även i Sverige, slog till för ett par veckor sen hos Fotokungen på en 17-55 när den var nere i 9195:- inkl frakt. Och den kom på momangen :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.