Annons

Priside för vykortsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnKristin

Ny medlem
Ett företag har kontaktat mig och vill köpa några bilder för att göra vykort som säljs till ställen som Konsum, ICA, campingplatser, bensinmackar mm mm.

Jag har ingen aning om vilka priser som anses rimliga. Jag har letat här på forumet men inte hittat någon diskussion som kan ge mig ett svar.

Jag är tacksam för förslag.

AnnKristin
 
Jag undrar om det inte finns priser för vykort i BLFs prislista (som jag tyvärr inte har framför mig just nu). Det fanns iaf förr, om jag inte minns alldeles fel.

Prislistan kan man skaffa från blf.se
 
Robin Gyllander skrev:
Verkar vara som santologernas bibel, ingen vill citera ur den....

Eftersom "alla" refererar till riktprislsitan så borde väl alla ha den??
Nån som har den som pdf kan väl lägga ut den.... eller vänta, det är ju upphovsrättsbrott.

Att citera riktprislistan till alla som undrar skulle ju vara som att svara alla numnuts som undrar om vilken systemkamera de ska köpa första gången. Leta i forumet eller hitta på nått pris som är man själv skulle vilja betala. Eller hellre vad man vill ha betalt. Vill köparen inte betala det så fine.

Varför vill folk åt scientologbibeln?
Jo därför att det är scientologernas smarta sätt att marknadsföra sin tro. Enda sättet att få läsa den är att bli medlem. Smart va?
Eller så kan det vara att alla tror att det finns något svar på livest stora fråga i den...
 
Kartell?

Skulle tippa på att vilken annan branch som helst skulle bli stämda med dryga böter som följd om de lika slaviskt som vissa fotografer lutade sig mot BLF-listan. Oljebolagen brukar återkommande få miljontals kronor i böter för att de pratat med varandra "off the record"!
Inte konstigt att en del stora bildbyråer går omkull när de inte vill anpassa sig till den fria marknadekonomin.

PS Skulle själv vilja ha betalt enligt BLF men för mig, likt många andra som inte har tillräcklig talang/eller bor i ett område med stor efterfrågan/inte kan marknadsföra mig tillräckligt bra, så räcker det med en bråkdel av det priset för att jag ska vara nöjd. Annars är prislistan ett bra riktmärke som man ka ha som "tak". Ett litet tips är att gå in på någon av de stora bildbyråernas sidor (eller på en del FS-fotografers) och kolla de prislistor som finns på deras hemsidor. Finns det några så brukar de ligga i höjd med BLF´s.
 
ErlandH skrev:
Jag undrar om det inte finns priser för vykort i BLFs prislista (som jag tyvärr inte har framför mig just nu). Det fanns iaf förr, om jag inte minns alldeles fel.

Prislistan kan man skaffa från blf.se

Jag har prislistan framför mig men kan inte hitta priset för vykort.
Däremot kan jag se att deras lägsta pris - för internettidning (följande sida)- är 750:-
och högsta pris är 29.300:- för en bild som används till annonsuppslag som trycks i 3 miljoner ex.
 
Priserna på vykort finns i 2008 års upplaga sid 25. Kanske går det att hitta i tidigare upplagor också om man söker efter "vykort" i index?

För vykort med en upplaga <3000 st, normal storlek, ska den "lämpliga" ersättningen vara 1990:-

För dubbel/panorama <3000 st, blir det 3455:-

Föe en upplaga >3000 blir "lämplig" ersättning 1990:- + 21 öre st.

För dubbel/panorama >3000 st blir det 3455:- + 31 öre st.

/AnnKristin
 
Jag har kommit i kontakt med ett företag som är intresserade av några av mina bilder, MEN.. dom kör bara med provision och undrar vad jag begär i pris. Vad är ett rimligt pris i detta fall?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.