Annons

Prishöjning på cd-skivor

Produkter
(logga in för att koppla)

Cj^

Aktiv medlem
"Från och med den 1 november i år blir det dyrare att köpa inspelningsbara cd-skivor. Då höjs nämligen den upphovsrättsersättning som du idag betalar för varje cd-skiva du köper. I framtiden kan ersättningen också komma att gälla såväl hårddiskar som dvd-skivor."

Läs mer på IDG.se
 
Tja, eller 100%?

Nu är det väl fritt fram att tanka mp3-or på nätet eftersom jag faktiskt betalar för det när jag bränner dem på skiva?

När jag själv bränner ner mina egna foton på skivor, undras hur jag får ut min enkrona i upphovsrätt?
 
Jeppe skrev:
Oj.. hela 50 öre...;)
Det är inte 50-öringen det gäller, utan att bolagen gör jättepengar på uppfattningen att alla cd-skivor som bränns är piratkopior.

Det är alltså en principsak.

Å andra sidan betalar vi konsumenter alltså en extra avgift för att stävja piratkopieringen. Det avdramatiserar det hela, och vi kan säga till skivbolagen att; "Jamen så mycket pengar kan ni inte förlora på fallande skivförsäljning, ni tar ju igen det på avgifter på alla cd-skivor."

Grejen är att de skivor jag köper för att bränna mina egna bilder går till Sony. Rätt, eller?
Varför ska jag betala för kalaset?
 
Ja men tydligen betalar man ju redan 50 öre....och har så gjort under en lång tid...

Fö håller jag helt med dig Calle.. men som jag läste i någon krönika.. Skivbolagen har lite egen skuld i varför det blivit såhär. Dessutom skrivs det i krönikan att det knappast finns någon artist som inte har processat mot sitt skivbolag.

Skivbolagen stångar huvudet i samma punkt i väggen, bara det att dom prövar olika mössor som skydd...
 
Håller med om att det i princip är fel att ta en avgift urskiljningslöst. Man kan verkligen fråga sig varför jag skall betala kostnader för illegal kopiering när jag sparar mina egna bilder.

Samtidigt är det svårt att se var man skall ta ut avgifterna annars. Det är lika fel att lägga på dem på inspelade skivor.

Det rätta vore kanske att faktiskt sänka priserna på inspelade skivor så att det blir mindre attraktivt att kopiera. Men det får nogbetraktas som en utopi.

Sedan kan man inte komma ifrån att en 50-öring inte känns så betungande. Jag blir betydligt mer upprörd över att jag betalar s.k. miljöavgifter som inte är öronmärkta för miljöåtgärder, bensinskatt som inte är öronmärkt för att förbättra vägnätet osv. Här talar vi om betydligt större summor.

Fredrik Persson
 
Avgiften som det talas om på 50 öre som höjs till en krona nu går till att erätta artister/konstnärer för alla verk som kopieras. Samma system finns på kassettband. Mer info på Copyswede
Och det kommer på dvd skivor och hård diskar senare bara en tidsfråga.
Blanda inte ihop det med Skivbolagen och deras priser på skivorna.

Gå in på IDG och läs lite mer först.
 
Har suttit o läst på Copyswede´s sida o det verkar bara vara på skivor eller band som är tomma när dom säljs,

"Ersättning utgår inte för kassetter och skivor som används i professionell verksamhet.

Detta beror på att lagen är avsedd att ersätta dem som medverkat till att skapa ett verk för den betalning de går miste om när deras verk kopieras av privatpersoner för enskilt bruk."

Här räknas nog alla skivbolag in plus att det fanns en del andra undantag men om du är osäker så titta på Copyswede klicka på länken kassettersättning så kanske det rätar ut en del frågetecken.

Det borde ju betyda att avgiften inte ska finnas på inspelade skivor som du köper i affären med ex, "Carolas" senaste för då får hon ju betalt två gånger

Hoppas det hjälpte lite.
 
Kanske dags att höja priset på papper? Jag menar - tänk om jag ritar av ett konstverk. Då måste ju orignalkonstnären få ersättning eller hur? Neh, nu är jag ironisk. Jag tycker det är idiotiskt att fattiga kreatörer skall få betala för att rika kreatörer vill ha mer. Fick jag bestämma skulle det inte ens finnas någon moms på kultur över huvud taget. Jag tror samhället tjänar på skapande i alla dess former.
 
ace skrev:
Fick jag bestämma skulle det inte ens finnas någon moms på kultur över huvud taget. Jag tror samhället tjänar på skapande i alla dess former.

Jag tycker du borde fundera på en flytt till Irland, där är konstnärer skattebefriade.
Ingen inkomstskatt alltså.
Eller, vad trodde ni var orsaken till det finns så många irländska författare och musiker?
 
Dan:

Delar din tolkning. Copyswede tar inte ut någon "kassettavgift" på inspelade skivor. Det är egentligen logiskt. Artisten har ju genom kontrakt med skivbolaget kommit överens om ersättning för upphovsrätten. Då behöver man inte lägga på ytterligare upphovsrättslig ersättning av den typ som "kassettavgiften" är.

Åsa: På vilket sätt innebär Copyswedes avgift att fattiga kreatörer betalar till rika kreatörer. Jag förstår inte riktigt hur du kommer till den slutsatsen.

mvh

Fredrik Persson
 
Fredrikpersson skrev:
Åsa: På vilket sätt innebär Copyswedes avgift att fattiga kreatörer betalar till rika kreatörer. Jag förstår inte riktigt hur du kommer till den slutsatsen.

Jag svarade på det första inlägget i denna tråd.

"Från och med den 1 november i år blir det dyrare att köpa inspelningsbara cd-skivor. Då höjs nämligen den upphovsrättsersättning som du idag betalar för varje cd-skiva du köper. I framtiden kan ersättningen också komma att gälla såväl hårddiskar som dvd-skivor. "

Alltså - jag betalar upphovsrättsersättning till andra konstnärer när jag köper tomma cd-skivor för att kunna skapa själv. (Jag är tyärr inte så framgångsrik att jag får ta del av den kakan just nu.)

mipert: Låter som en god idé. Synd att man är så feg bara. Nån gång i framtiden kanske....
 
En femtioöring kan vara början

till nåt riktigt stort och dyrt, kom ihåg att momsen som var 1,25% 1963 är en tillfällig skatt som Hr Sträng införde ;-)
 
Jag tycker iaf att 1 kr av 3,5 är ganska mycket.

Ett litet motto som jag försöker pränta in i medvetandet hos folk: Räkna allt i procent. Det är det enda vettiga alternativet.

Sedan att det inte verkar vara speciellt många som har förstått det där med procent är en annan femma.
 
idag, nästan fyra år senare, kan vi väl konstatera att det inte blivit särskilt dyrt med varken CD eller DVD, trots flera hot om pålagor med jämna mellanrum. Runt hörnet väntar Blue Ray...

/kg, som följer upp sitt första foruminlägg *s*
 
HDFS) (KGS skrev:
...inte blivit särskilt dyrt med varken CD eller DVD...


Näe, men jag undrar om dual layer-dvd:er nånsin kommer att sjunka ned till ett vettigt pris. Fortfarande får man ju betala dyrt för de extra gigabyten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.