ANNONS
Annons

Prishöjning på Canonprylar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det blir stora prishöjningar så biter handlarna sig själva i svansen. I dag då det är lågkonjuktur och finanskris i världen så tänker nog många att fotoprylar får vänta. De allra flesta prioriterar mat på bordet och betalda hyror samt att kunna betala för resor (bil/kollektivtrafik) innan de köper en ny kamera eller objektiv.

Själv tänker jag så iaf och jag tror inte att jag är ensam om det, jag funderar själv ex på att köpa ett 100mm f/2.8 macro samt 28mm f1.8 i år. Stiger priserna mycket på dessa så kommer jag att göra följande:

1) Köpa dem senare, kanske 2010 om priserna gått ner igen.
2) Köpa dem begagnat.
3) Köpa dem från ett annat land.
4) Inte köpa dem alls.

Endast alternativt 1 gynnar svenska handlare.

//Daniel


Så jag antar att du med god min som handlare skulle börja sälja sakerna med förlust?

Anledningen till att inte alla höjt än är att de inte höjer en vara före att de nyare dyrare inköpen är de som ligger på lager. De som de köpte till det lägre priset behöver de ju inte höjja.

Detta har faktiskt hänt fotosaker även tidigare, men visst glömmer man negativa saker snabbt =)



Man kan alltså räkna med att alla märken kommer med höjda priser under våren.
 
Jag passade på att beställa mitt 50/1.4 nu när du skrev detta. Man måste ju hinna innan höjningen.
Köpte den på Cyberphoto..



Har lagt märke till att Inwarehouse.se och Komplett.se har haft rejäla höjningar på vissa canonobjektiv och canonhus idag. Bland annat Canon´s
85/1.2 har höjts med 4000kr hos respektive försäljare, Från 20k till 24k.

Fler exempel:
135/2.0 +1000
14/2.8 +2000
17-55/2.8 IS +500
300/2.8 IS +4435
1DS MARK III +2000

Vad är på gång? Är det höjningar globalt hos Canon eller är det en effekt av den svagare kronkursen?
 
Om det nu är någon som har missat det, så är det inte så att handlarna har höjt priset, utan snarare så att Canon har höjt priserna och handlarna har varit tvingade att höja de med. De som ännu inte har höjt har sannolikt inte köpt in nytt än, utan har kvar i lager sedan före årsskiftet och prishöjningen.
 
Fast efter att ha kollat in US-priserna (t.ex. Amazon.com) nu efter nåyr så börjar iaf jag undra hurdet kan komma sig att så många fotoprylar fortfarande är rätt mycket billigare på andra sidan pölen, antagligen pga av att dollarn inte heller är den starkaste valutan just nu i kombination med stora reor för att få folk att handla någonting.

Pris ex:
Canon EF 1.4x II Extender $263
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM $1,488
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM $949
Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM $883

Räknar man på att dollar ligger på 8kr & lokal skatt på 8-12% och att priserna på fotoprylar dessutom kommmer höjas med 15-20% i Sverige så ligger en lite fotoresa till NY eller dyl väldigt nära tillhands i vår :)
 
Om priserna höjs på grund av höjningar från tillverkaren lär det ju märkas i andra länder också. Fast det kan ju märkas mer eller mindre, på grund av valutaavvikelser. Men i den sista änden ska de flesta av oss betala med kronor ändå, så det spelar inte så stor roll då.

Skulle kanske be att få ut lönen i Euro istället?
 
Om det inte är svenska Canon som höjer priserna för att svenska kronan är svag. Och isf kan även euro-priserna bli intressanta... Men annars håller jag med att om det är Canon Inc som höjer priserna så borde det bli dyrare oavsett var man handlar.

Är det förresten någon som sett en tydlig prishöjning än? På http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v780 verkar de flesta ligga still.
 
Priserna på Canon kommer att höjas 10-20% beroende på vad det är. Canon Svenska handlar i euro och går på en gammal kurs därav prishöjningen. Alla handlare kommer att höja, men en del ligger ju på lager och väljer kanske inte att höja, bla är 5D MKII höjd ca 10% och all optik är höjd, prishöjningarna kommer märkas så snart handlarna har slut på gammalt lager.
 
Prishöjningar?

Jag var inne hos min fotohandlare i dag och dom priser jag kan ligger stilla. Det kan väl bero på att han är ärlig och säljer till gamla priser så långt det lagret räcker. Jag fick min D90 den 30 dec direkt från lastbilsflaket och där fanns mycket till fotobutiken. Jag hörde i annan butik ett par veckor tidigare att Tokina skulle höjas rejält så uppgiften om att höjningen kommer att gälla all elektronik kan vara riktig.
 
Nämnvärt kan väll vara att höjningen bara är en justering av dollar/euro-kursen gentemot svenska kronan. Svenska priserna ligger i nuläget i underkant i EU, så man kanske borde kalla det normalisering snarare än höjning.
 
Vad det gäller Tokina vet jag inte, men Tura höjde priserna på Sgima före jul om jag inte missminner mig. SEn att vissa handlare såsom komplett, mlf. har höjt sina priser redan kan väl förklaras med att de med automatik höjer priserna (och sänker dem) iom. att de ligger på samma marginal på allt och inte tar hänsyn till vad andra handlare tar. Att en renodlad fotobutik med koll på sitt sortiment skulle höja priserna på innestående lager bara för att lura kunderna finner jag föga troligt. Men jag litar väl för mycket på folk i allmänhet också. :)
 
Det är sant, jag hoppas bara på att det vänder så att inte fler blir varslade eller uppsagda eller ännu bättre, att de som blivit varslade faktiskt får vara kvar på deras arbetsplatser.

Risken är nog stor att vi snart blir mycket fattigare. När superinflationen slår till så blir det inte roligt för någon!
 
inte bara 300 2.8 utan även 400 2.8 500/4 600/4 800/5.6 på cyberphoto har ökat rejält..

600 nu 91 750kr (förut låg det väl på 78?)
800 nu 133 875kr (förut 113?)
eller är det bara jag som har dåligt minne.

/Erik
 
inte bara 300 2.8 utan även 400 2.8 500/4 600/4 800/5.6 på cyberphoto har ökat rejält..

600 nu 91 750kr (förut låg det väl på 78?)
800 nu 133 875kr (förut 113?)
eller är det bara jag som har dåligt minne.

/Erik

Nej, stämmer bra, 300/4L har också gått från 12900 till 14900 detta är de kraftigaste ökningarna jag varit med om iallafall...
 
Jag ringde till Hegerhorns i Nässjö innan nyår och frågade hur många Canon 28-300 3,5-5,6L de hade kvar med tanke på att Lecia skulle höja med 15% så hade jag på känn att även andra märken skulle gå upp vilket jag fick höra att även dom skulle höja..
1 hade de, jag beställde och nån vecka efter nyår hade objektivet gått upp från 23650 till 27544, en höjning med 3894:-.
Jag är fan så glad att jag köpte i grevens tid...
 
Jag ringde till Hegerhorns i Nässjö innan nyår och frågade hur många Canon 28-300 3,5-5,6L de hade kvar med tanke på att Lecia skulle höja med 15% så hade jag på känn att även andra märken skulle gå upp vilket jag fick höra att även dom skulle höja..
1 hade de, jag beställde och nån vecka efter nyår hade objektivet gått upp från 23650 till 27544, en höjning med 3894:-.
Jag är fan så glad att jag köpte i grevens tid...

Jag köpte 24-70/2.8, 70-200/2.8 IS och ställde mig i handpenningkö på 5DMkII precis innan höjningarna började, på inrådan av killarna på Kungsholms Foto och rykten. Är glad att jag gjorde det kan jag säga nu! :D
 
En av de kraftigaste prishöjningar. Då hjälper ingen Cashback-aktion eller liknande. Innan prishöjningen fanns enlikt prisjakt.se mycket billigare butiker i EU, nu tillhör Sverige till de dyraste. Nikonpriser i Sverige är dock fortfarande billigast i hela EU (enl prisjakt)?!
 
Generella prishöjningar över hela linjen verkar vara ett faktum. 16-35 har gått upp med ca 2000:- på nästan alla ställen 17-40 har ökat med ca 1100:- De ställen som fortfarande har objektiven i lager har de gamla priserna. Så skynda fynda!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.