Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prishöjning diaframkallning (var:Skitsnack!!!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy1

Avslutat medlemskap
Skitsnack!!!!!!!!

Det har florerat ett elakt rykte om astronomiska prishöjningar på diaframkallningar.
Ett av dom drabbade labben för skitsnacket var proffskopia,som beskylldes för prishöjningar mellan 50-200:- per framkallning.
Alldeles riktigt höjer dom priset efter nyår, med 2-3kr....
Andas ut alla diafotografer,det är lugnt,betydligt lugnare än för en god vän till mig vars 200gb hårddisk kraschade,full med bilder.
"Borta,adjö,hej då"

Senast ändrad:
Tack, för informationen.
..Men vad kommer informationen (om att det blir ökning med bara några kronor) ifrån, Proffskopia själva?

/Thomas

Så mycket skitsnack var det ju nu inte. Utan mer en diskussion om filmens framtid, även om den i vissa delar var blandad med lite ironi.

Det var knappast tal om några 200:- utan snarare 100% höjning (om jag inte minns helt fel).

Andas ut alla diafotografer,det är lugnt,betydligt lugnare än för en god vän till mig vars 200gb hårddisk kraschade,full med bilder.

Vad har det med saken att göra.. det är ju bara rem dumdristighet att man inte har backup.

-Jag hade ingen backup sa diafotografen, vars bilder brann upp ;)

Om vi nu ska vara sånna ;)

Jeppe skrev:
-Jag hade ingen backup sa diafotografen, vars bilder brann upp ;)

..eller vars klantige son tappade ut en försvarlig del av bilderna i snön när han sprang frång garaget.

/Per (sonen, som sedemera växte upp, och blev digitalfotograf med både Maxtor och CD-skivor)

Jimmy1 skrev:
Förresten,skönt att en backup är brandsäker,puh!

Visst är det.

På jobbet skickar vi en kopia av säkerhetskopiorna 25 mil och de alla förvaras i brandklassade säkerhetsskåp. Hemma nöjer jag mig dock med en halv kilometer, dock brandklassat skåp.

Nåja, risken finns ju att det skall börja brinna på bägge ställena samtidigt och att brandkåren inte skall hinna rycka ut för att rädda eller kyla ner tillräckligt på någon av platserna så helt[/t] säker är man ju inte...

HA

Det kanske kan vara nåt för oss andra "dödliga"
Det går nog även att fråga Nasa om man inte kan få hyra in sig i nåt superhemligt dyrt står emot allting bunker eller dyligt!

Ja, tänk vilka problem det har blivit för digitalförespråkarna med förvaringen av negativ och dia....det är rart och litet rörande vilken omsorg de kan lägga ned på detta. Och litet småfånigt samtidigt.
Det var inget stort problem eller samtalsämne innan digitalkameran kom.
Jag har aldrig förlorat ett negativ eller diabild. Däremot kan jag ha förlagt något tillfälligt.
Jag fortsätter med mina analoga bilder tills vidare. Förvaringen är inget problem.
Men digitala bilder (scanningar) har jag blivit av med. Flera stycken - som jag skrivit om i andra trådar.
Men det är inget stort problem.
Jag har ju originalen kvar.
Us

Det är knappast ett problem när man har fått in ett fungerande flöde.

Minneskort -> datorn -> direkt en CD som jag tar till jobbet och lägger där och sen bränner jag en DVD när jag har tillräckligt med bilder på burken för att fylla en skiva. Den stannar hemma.
Arbetsinsatsen är minimal och jag känner mig tämligen säker på att inget försvinner.

Jimmy: Jag är tämligen dödlig, inte yrkesfotograf och jag kör samma system.

Ulf: Glöm inte blåsa ut ljusen därhemma, annars kanske du inte har orginalen kvar så länge till
*med en blinkning för att indikera att det är skrivet med glimten i ögat*

Vad trist det är att folk är så osäkra att de måste försvara sina val genom att angripa andras... ska vi vara kompisar kring fotografi eller ovänner över lagringsmedia?

Behovet att skydda sina original är väl precis detsamma oavsett film/digitalt.

Sonnaren skrev:
Ja, tänk vilka problem det har blivit för digitalförespråkarna med förvaringen av negativ och dia....det är rart och litet rörande vilken omsorg de kan lägga ned på detta. Och litet småfånigt samtidigt.

Problemen har alltid funnits. Skillnaden är att det med digitala medier är så pass enkelt att göra säkerhetskopior så att man inte längre behöver köra ner huvudet i sanden och upprepa mantrat - det händer inte mig, det händer inte mig - för att få frid i sinnet.

De allra flesta av oss kommer aldrig att råka ut för att bostaden förstörs, så skulle man gå på statistik så behövs det inga säkerhetskopior på annan plats. Trots detta så anser jag att fem kronor för en dvd-skiva samt tjugo minuter av sin tid med jämna mellanrum är ett rätt så blygsamt offer för att försäkra sig mot den minimala risken att bli av med originalen.

Jodå, och jag förstår välmeningen men som du säger är totalförstörda bostäder dessbättre relativt ovanliga. Tyvärr kan inte detsamma sägas om CD/DVD-skivor, hårddiskar och datorer.
Till detta kommer oavsiktliga raderingar gjorda av annan familjemedlem.....
Dessutom går det ju enkelt att föra över analogt material till datormedia - om så önskas, även om det inte är världens roligaste sysselsättning.
Nu blir det väl ett hallå men faktiskt får jag bättre resultat med mellanformat och en bra flatbädd än de flesta DSLR-kameror (< 14 Mpixeleros) ger. I varje fall om jag jämför med vad de visar upp på Digital Camera Rev.
Men det får man väl inte säga.....:)).
Us

Nu börjar jag bli orolig.Vad ska hända med alla mina dior och SvartVita negativ och ve och fasa mina skivor med digitala bilder om huset brinner ner.Då har jag ju fotat förgäves i alla år.Och har ni tänkt på en sak.Om jag dör, vad gör jag då.Alla mina fantastiska 60.000 bilder.Bara är onödigt tagna.Nä nu får jag ta mig en Locek.Föresten är det någon som vill ha mina bilder och spara för eftervärden.Eller andvända som fyllnadsmassa./KenNeth

KenNeth skrev:
Föresten är det någon som vill ha mina bilder och spara för eftervärden.Eller andvända som fyllnadsmassa.

Finns det inte någon statlig myndighet som tar hand om sådant? Om jag inte minns helt galet så finns det iaf de som tar hand om rörliga filmer.

Tråden startades ang pris på diaframkallning,som är och förblir än så länge värd varenda krona!

KenNeth skrev:
Nu börjar jag bli orolig.Vad ska hända med alla mina dior och SvartVita negativ och ve och fasa mina skivor med digitala bilder om huset brinner ner.Då har jag ju fotat förgäves i alla år.Och har ni tänkt på en sak.Om jag dör, vad gör jag då.Alla mina fantastiska 60.000 bilder.Bara är onödigt tagna.Nä nu får jag ta mig en Locek.Föresten är det någon som vill ha mina bilder och spara för eftervärden.Eller andvända som fyllnadsmassa./KenNeth
Tjaaaaa....f-n vet. Möjligen kan denna tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=50784
vara ett insteg mot en lösning.....möjligen. Kanske.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar