Annons

prisfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
vet att många kollar i någon prislista ang försäljning av bilder... men måsste bara höra med er ang detta..
om jag ska kolla med en tidning om dom vill köpa lite bilder av mig...typ festival bilder ect.
Vad ska man begära för sånna?

Funderar mer då jag aldrig sålt bilder förr vill jag veta om jag kan be dom dra av skatt mm iförväg eller om man ska skatta som hobbyfotograf typ... (känns lite onödigt om man inte säljer nå mera under året :p)

tacksam för alla svar, måsste göra iårdning bilderna lite när jag kommer hem från jobbet då jag tror det är lite tidspress om man ska sälja till en tidning.
 
Det beror nog på vilken tidning det är. Bra budget = bättre betalt. Jag brukar tänka:

Dåligt betalt = 300 kr per bild.
Bra betalt = 1000 kr per bild.
+ Lägre pris ju fler bilder de köper.

* Dyrare om det ska vara på en framsida/mittenuppslag.
 
hmm så tar du 300kr och sen skattar du själv på det du tjänar eller? eller tar du 300+skatt mm?
 
Bevara fotografiets värde

Om man inte blir erbjuden mer än 300kr skulle jag nog försöka lägga till moms på fakturan. Å andra sidan har jag sålt bilder till tidningar där jag inte fått mer än 200kr efter att lönekostnader dragits, men det var ett riktigt bottennapp.

Genom att sälja sig så billigt motverkar man sin egen verksamhet (och andras). Tidningar måste förstå att det ligger mer än en knapptryckning bakom bilden. Resekostnader, utrustningskostnader, resetider, planering och bildbehandling är också en del i arbetet. Om de vägrar inse det tycker jag inte att man ska sälja sina bilder. Då får de klara sig utan. Bättre i så fall att man lägger sina bilder gratis på internet tillsammans med några roliga bildtexter (och på så vis konkurrera med tidningen om läsarna).
 
hehe ok förstår vad du menar... 200-300kr är skitpengar skulle inte ens vara värt för mig att sälja bilder då...
Jag har inte sålt nå bilder och ska man sälja för sånna skitsummor lär man behöva skatta (för hobbyanvändning) och det pappersarbetet är det inte värt :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.