Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

prisfråga om eventuellt jobb.

Produkter
(logga in för att koppla)

MazStudios

Medlem
Ok, till de som är vana rävar i liret så har jag en ekonomisk fråga. Ska snart dra igång företagandet på allvar och har fått förfrågan om ett jobb.

Jag har blivit kontaktad av ett företag, eller organisation, här i Karlstad som hjälper unika företagare att komma igång. Några få väljs ut varje år som de hjälper med diverse saker. De behöver bilder till en bildbank som de vill kunna använda kanske till web & broschyrer osv. Men de vill jag återkommer med priser.
HUR ska jag ta betalt för detta? Jag frågade även iom att de ville använda till lite blandat om de ville köpa loss dem helt, å nån tant i bakgrunden sa det, men då blir det väl en massa dyrare?

Vad göra? Hur prissätta dessa 2 alternativ då? Dels om de vill köpa loss varje bild så de kan lira med det som de vill, dels om de bara ska köpa rättigheterna å använda till lite vad de vill?

Please advice!
 
Det beror väl på lite - har du bilderna redan eller ska du ta dom? Har du dom som arkivbilder redan kan du titta runt lite på olika bildbyråer för att skaffa en uppfattning. Ska du ta nya bilder debiterar du per timme - tror 895:- är BLF rek., jag tar själv 650:- plus moms per timme. Hur många bilder avgör priset per styck vid köp av bild anser jag - ju fler desto billigare. Frågan är även hur gärna du vill ha jobbet utan att bli för billig. Är du i uppstartsfasen kan du se ett billigare pris som en marknadsföring. Glöm inte att klargöra för kunden att dom får ett billigare pris vid detta tillfälle för att undvika att få problem vid debitering i framtida samarbeten med kunden - ex 20% rabatt eller liknande. Själv tar jag 500:- för arkivbild vid tillfällig ensamrätt. För permanent ensamrätt beror det på kund och antal.
 
ok

Tack, lite mer kött på benen där. men en motfråga då.

Det e ju detta företaget som vill ha bilderna till atta nvända innom sin organisation säger vi, ok, jag sätter...800 / timme! mens en då, om de nu vill kunna använda bilderna fritt somd e vill. Ska jag öka timpriset markant då eller ska jag bara göra ett påslag per bild för den typ av rättighet, elelr ska jag räkna med det i timmpriset? Fö om de vill ha den friheten så känns 800 / timme lite i underkant...inbillar jag mig iaf?

Keep'em comming!
Tackar på förhand!
/Magnus
 
Så här hade jag gjort - Grundavgiten, arbetet per timme har inget med själva priset på bilderna att göra. Det är din garanterade ersättning för arbetad tid och utrustning. Priset per bild vid exklusiv ensamrätt - tja lite svårare att säga - Jag hade nog debiterat 1500:- per bild plus moms. Självfallet med en rabattstege vid många köpta bilder. Ex. bild 1-10 1500:-, 11-20 1400:- osv.
Arbetstid och bildkostnad var för sig är att föredra tycker jag. Exempel: Arbestid 4 x 800:- = 3.200:- + 10 bilder x 1.500:- = 15.000:- Totalt 18.200:- plus moms 25% = 22.750:-.
 
Tack så mycket Fredérick. behövde lixom bara se lite siffror sådär, även om summorna varierar så var det bra att få det lite mer svart på vitt. Tackar igen. Å God Jul ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.