Annons

Prisfråga där BLF kommer till korta

Produkter
(logga in för att koppla)
ska kanske tillägga att jag skriver och plåtar. Jag tror också att det är ovanligt med fotografer som frilansar för lokaltidningar.
Men jag har inga kontorslokaler, ingen bil, bara kamerautrustning och dator. Mina fasta utgifter är bredbandet (skräpCOMHEM värdelöst) och inget annat. Mina rörliga kostnader är närmast 0 då jag har ledig kapacitet = inga alternativa jobb jag skulle kunna göra under tiden. Alltså beräknat med mikroekonomi så kan man säga att både ATC AVC och MC ligger sjukt långt under priset vilket indikerar för ett företag att man går vinst på att producera. Är det ingen annan som håller på som jag. Vore jag modefotograf med studiokostnader och annat och en full kundlista som jag inte har tid att bemöta så vore det en annan sak, men med ledig kapacitet så är det värt att producera därför att det ger ett kostnadsbidrag. Men. Jag är bara nyfiken på vad de brukar betala, inte vad de BORDE betala.

raskolnikov skrev:
ska kanske tillägga att jag skriver och plåtar. Jag tror också att det är ovanligt med fotografer som frilansar för lokaltidningar.
Men jag har inga kontorslokaler, ingen bil, bara kamerautrustning och dator. Mina fasta utgifter är bredbandet (skräpCOMHEM värdelöst) och inget annat. Mina rörliga kostnader är närmast 0 då jag har ledig kapacitet = inga alternativa jobb jag skulle kunna göra under tiden. Alltså beräknat med mikroekonomi så kan man säga att både ATC AVC och MC ligger sjukt långt under priset vilket indikerar för ett företag att man går vinst på att producera. Är det ingen annan som håller på som jag. Vore jag modefotograf med studiokostnader och annat och en full kundlista som jag inte har tid att bemöta så vore det en annan sak, men med ledig kapacitet så är det värt att producera därför att det ger ett kostnadsbidrag. Men. Jag är bara nyfiken på vad de brukar betala, inte vad de BORDE betala.

Som jag skrev misstänker jag att de inte brukar betala alls, eftersom frilansare helt enkelt inte jobbar för dem.

Tänk på din karriär snarare som ett maratonlopp än ett hundrameterslopp.
Tänk på vilka signaler om ditt värde, om ditt arbetes värde, du sänder ut när du tar 150 kr/h.

ingen vet min arbetstid...sedan, vad är arbetstid och vad är inte? Om jag kan göra det jobb min beställare förväntar på 2h men jag gör ett jobb som jag tycker är över vad de förväntar fast på 6h ska jag då fakturera dem för 6h? Enligt deras antagligtvis budgeterade tidsram så blir det nog BLF, enligt min tidsåtgång så blir det mkt mindre men jag har ju som sagt inget bättre för mig...

raskolnikov skrev:
ingen vet min arbetstid...sedan, vad är arbetstid och vad är inte? Om jag kan göra det jobb min beställare förväntar på 2h men jag gör ett jobb som jag tycker är över vad de förväntar fast på 6h ska jag då fakturera dem för 6h? Enligt deras antagligtvis budgeterade tidsram så blir det nog BLF, enligt min tidsåtgång så blir det mkt mindre men jag har ju som sagt inget bättre för mig...

Tidsåtgången brukar man behöva komma överens om innan jobbet ska utföras. Tidningen kanske tycker att det är ett fyra-timmarsjobb och betalar då för 4h, oavsett hur lång tid det i verkligheten tar.

ok. istället för att käbbla så frågar jag dig istället hur du har tagit dig till en position där du (av vad som verkar utifrån din presentation) kunna leva som frilans? Att du har snygga bilder är ju långt ifrån det enda som krävs... Min tanke är att kunna göra det själv efter jul. Mitt problem är inte att jag tycker det är svårt att leverera men att fixa uppdrag. Vilka sorts uppdrag gör du och hur har du fått tag på dem? Levererar du tillsammans med text eller plåtar du enbart? Hur får du tag på skribenter eller är det skribenter som får tag på dig? Just detta är mitt problem då jag tycker mig vara en mer stilsäker fotograf än skribent. Avhåller därför från att sälja in storys där jag är rädd för att jag inte skall hålla litterär nivå. Så, Adam. Berätta hur jag ska kunna ta mig vidare!

raskolnikov skrev:
ok. istället för att käbbla så frågar jag dig istället hur du har tagit dig till en position där du (av vad som verkar utifrån din presentation) kunna leva som frilans? Att du har snygga bilder är ju långt ifrån det enda som krävs... Min tanke är att kunna göra det själv efter jul. Mitt problem är inte att jag tycker det är svårt att leverera men att fixa uppdrag. Vilka sorts uppdrag gör du och hur har du fått tag på dem? Levererar du tillsammans med text eller plåtar du enbart? Hur får du tag på skribenter eller är det skribenter som får tag på dig? Just detta är mitt problem då jag tycker mig vara en mer stilsäker fotograf än skribent. Avhåller därför från att sälja in storys där jag är rädd för att jag inte skall hålla litterär nivå. Så, Adam. Berätta hur jag ska kunna ta mig vidare!

Ja, det är en bra och relevant frågeställning!
För som du själv säger så räcker det inte med att ta bra bilder. Det är inte den bästa fotografen som får flest uppdrag, utan den fotograf som flest bildköpare känner till.

Det finns massor med tidningar i Sverige. Tex finns det omkring 70 fackförbund, varav nästan alla har en egen tidning (dessutom betalar de generellt sätt enligt BLF utan något knussel).

Och så finns det företagstidningar, kundtidningar, etc.

Problemet är till en början att redaktörerna på de tidningarna inte vet att man finns.

Så det är där jag satte in krutet när jag bestämde mig för att satsa på frilanseriet. Jag gjorde några olika ganska påkostade utskick som gav bra resultat. (Bra resultat i det här fallet är två-tre napp på 50 utskickade trycksaker.)

Skribenter sökte jag till en början aktivt via nätet och via lappar på biblioteksanslagstavlor, men sedan har jag kommit i kontakt med flera journalister via mina uppdrag. Så, fokus bör nog främst ligga på att övertyga redaktörer om ens kompetens.

Mina jobb kan komma till på olika sätt. Ibland åker jag tillsammans med en journalist på ett uppdrag (som kan ha sålts in av mig eller av journalisten, eller som någon av oss fått som uppdrag direkt från någon tidning), men ganska ofta åker jag ut själv och plåtar, då texten redan är klar.
(Lite om detta skriver jag om på min hemsida under Info)

Kom gärna med följdfrågor om det dyker upp några.

om vi utgår från det material som finns bland mina bilder, hur långt räcker det för att etablera kontakt. Det mesta anser jag själv är hyfsat men det är väl kanske inga direkta mästerverk. Var inte rädd för att vara hård/ärlig, bra att veta sina begräsningar innan man satsar fullt ut.

Jag tycker det mesta funkar tillräckligt bra, det är bättre än mycket av det som trycks... Så jo, det finns plats för dig också i frilanssvängen, tror jag. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar