Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Priserna sjunker... (D7D)

Produkter
(logga in för att koppla)
jag beställde 7d med batterigrepp och 28-75/2,8 idag 26april, allt skulle finnas i lager enligt webshopen.

Har läst att folk har lite blandade erfarenheter med Topvison, endel fick prylarna jätte snabbt vissa fick vänta en eller 2 veckor

Ska skriva i denna tråd när jag får grejerna...
 
Tack! Har också läst om andras erfarenheter i ett annat forum, där var folk inte så glada. Några hade inte fått sina prylar alls efter typ 2 månader och Topvision svarar inte på mejl.
Men de som fick sina varor fick dem väldigt snabbt. Hoppas det går bra för dig! Då kanske jag också vågar beställa där.
 
Hämtade ut mitt paket från topvison idag på fredag 29 april. allt fanns i paketer utom ett uv filter som jag beställde också, ska försöka kontakta dem så de skickar filtret eller pengar tillbaka.


Jag köpte

7d kit med 28-100
minolta 28-75/2.8
batterigrepp vc-7
och filtert som jag inte fick....

total kostade det 15 539,41:- med frakt
 
kollade igenom beställnings listan från topvsion, det saknade UV-Filtret fanns med på lista men de har inte tagit betalt för den??
 
Grattis!!
Annu battre att du fick nagonting gratis.
Ska kopa en snart och da blir det formodligen hos dem, har inte hittat ett billigare pris nagon annan stans.
 
Christian Jacobsson:

När du beställde från Topvision, valde du då att få priserna på hemsidan i svenska kronor?

Jag funderar på att beställa ett EOS 350D hus därifrån men blev lite fundersam när huset kostar 688€, och när jag väljer svenska kronor så lyckas den omvandla det till 6880:-. Detta gäller för samtliga produkter, att euron verkar motsvara 10:-
 
Andos skrev:
Christian Jacobsson:

När du beställde från Topvision, valde du då att få priserna på hemsidan i svenska kronor?

Jag funderar på att beställa ett EOS 350D hus därifrån men blev lite fundersam när huset kostar 688€, och när jag väljer svenska kronor så lyckas den omvandla det till 6880:-. Detta gäller för samtliga produkter, att euron verkar motsvara 10:-
Borde vara olagligt för företaget att använda en helt egen växelkurs!
 
Varför det? Det är ju så som det är. Varje växlingsföretag har väl egna kurs vid valutaväxlingar. Har du aldrig köpt valuta i utlandet och sett skillnanden mellan att växla på hotellet, i bank eller på ett växlingsföretag?

Sedan så är det troligen så att företaget tar betalt i euro och priset i svenska kronor ska bara ses som en ungefärlig indikation på vad priset hamnar på.


--jalle

Aton_ skrev:
Borde vara olagligt för företaget att använda en helt egen växelkurs!
 
Senast ändrad:
Jag valde svenska kr och fick betala 9.24kr per Euro, de drog mindre pengar än det preliminära beskedet.Priset på hemsidan är lite fel om man väljer svenska
 
JalleS skrev:
Varför det? Det är ju så som det är. Varje växlingsföretag har väl egna kurs vid valutaväxlingar.
Skämtar du? Det är möjligt att växlingsföretag gör precis som de vill (jag har i o f aldrig sett det) men jag tror knappast att en butik kan bestämma växelkursen fritt. Hur skulle det se ut? Köp en lins från USA för 150$ inkl frakt. När VISA-kortet har debiterats har de dragit motsvarande 300$. Butikens tillämpade dubbla dollarkursen, det var deras affärsidé. Skyll dig själv om du inte läste det finstilta på sidan övrig information.
 
Nej, jag skämtar inte alls. Hur tror du egentligen att internationella korttransaktioner går till?

En butik kan bestämma sin egen växelkurs fritt. Det gör butiker överallt, men detta blir ju bara aktuellt om du vill betala i en annan valuta än landets egna. Vill du betala med eurosedlar i en svensk butik så är det butiken som bestämmer sin växelkurs (och du kan garanterat räkna med att du får en sämre kurs än om du växlar i bank). Vill du betala med svenska sedlar i en butik som ligger i Euroland så är det butiken som bestämmer växelkursen (om de överhuvudtaget tar emot valutan)

Betalar du med kort så tar butiken alltid betalt i sin egen valuta, aldrig i din valuta.

Så eftersom vi nu talar om internethandel så är det troliga är att du betalar med kredit/betalkort och då drar butiken beloppet i euro och kortbolaget bestämmer växelkursen.

Så ditt exempel är inte relevant eftersom butiken debiterar $150 och kortföretaget översätter detta till ett pris i SEK.

Om du betalar via en banköverföring så är det samma sak. Butiken begär betalt i euro, du går till din bank och säger att du vill föra över ett belopp i euro och banken räknar ut sin växlingskurs.

Som exempel kan du se hur ett svensk bolag har beskrivit detta:
"Priserna för våra varor anges i svenska kronor. Du har möjlighet att se priserna i Euro, Brittiska pund och US dollar som jämförelse. Transaktionen kommer att färdigställas i svenska kronor och kommer att växlas av din bank till lokal valuta i enlighet med din banks växlingskurs"

Om du aldrig har sett växlingsföretag med olika växlingskurser så har du nog aldrig varit utomlands eller ens på Arlanda... Se bara på Exchange Centers hemsida...

"Växla ej på dyra Arlanda flygplats – Att växla på Arlanda flygplats kan vara en dyr historia för resenärer.
Det skiljer sig rejält mellan att växla inne i centrala Stockholm och ute på Arlanda flygplats. Många dystra resenärer har informerat oss om att de har förlorat stora pengar både vid köp och försäljning av resevaluta.

Ett tips är att växla inne i City och speciellt hos oss då vi ej har några som helst avgifter vare sig ni köper eller säljer era valutor, samt mycket bra kurser.

För att märka skillnaden så ring runt och fråga hur mycket ni får för en tusenlapp, då kommer ni att upptäcka fördelarna med att växla hos oss"



--jalle


Aton_ skrev:
Skämtar du? Det är möjligt att växlingsföretag gör precis som de vill (jag har i o f aldrig sett det) men jag tror knappast att en butik kan bestämma växelkursen fritt. Hur skulle det se ut? Köp en lins från USA för 150$ inkl frakt. När VISA-kortet har debiterats har de dragit motsvarande 300$. Butikens tillämpade dubbla dollarkursen, det var deras affärsidé. Skyll dig själv om du inte läste det finstilta på sidan övrig information.
 
Senast ändrad:
JalleS skrev:
"En butik kan bestämma sin egen växelkurs fritt."
"kortbolaget bestämmer växelkursen"
"banken räknar ut sin växlingskurs."
´Jag håller med dig om påstående två och tre. I påstående ett säger du emot påstående två och tre så där verkar vi vara överens om att du har fel.
 
Njaaa, det är ju butiken som äger hemsidan, och konverteringen mellan vallutor på den sker genom deras försorg. Man kan väl se det som en hjälp och vägledninger för kunden, det kan förklara varför ett annat belopp var draget vi köp.
Någon valde SEK, och de visade priset i ~SEK, tog betalt i [#lokal_valuta] och sedan syntes det antal SEK som VISA ansåg att det motsvarade.
Så, påstående 1 är också riktigt. :)
 
Jag har köpt en hel del från utlandet och har aldrig behövt annat än utgå ifrån det aktuella värdet på dollarn. Jag skulle aldrig acceptera att ett företag har andra beräkningar än index. Har de det så förlorar dom mig som kund helt enkelt. Är ett företag så korkat så får dom skylla sig själv. Jag skulle klaga högljutt!!:)

Dessutom bagär jag att få en skriftlig orderbekräftelse på allt jag köper inkl frakt. Därefter gör jag inbetalning baserat dollarns index.

Det låter helt befängt att växlingskontor skulle sätta sina egna indexeringsregler. Det funkar inte och det brukar också gå att göra direktinsättningar på konton i USA. Då blandas inte växlingskontoren in alls. Man sätter då helt enkelt in motsvarande summa för dollarns värde. Inget annat.
 

Om bara svenska handlare kunde visa någon indikation på att de följer säkningarna... :)

För er som "gnäller" om olika växelvärden. Det värde som står på sidan är ett värde baserat på sidans egna valuta i de flesta fallen, detta är helt naturligt då det inte är tekniskt gynnsamt att hämta aktuella valutakurser från det företag som har om transaktionerna. Så vill man ha priser i annat än originalvalutan på sidan får man räkna med att det är ett ca-pris, inget annat. Alla som växlar har egna kurser, olika banker har dessutom olika påslag för t.ex. transaktioner i dollar.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.