Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Priser på K20D
- Trådstartare wowtip
- Start datum
madsochmarja
Aktiv medlem
Hmm lite konstigt, undrar hur pass realistiska dom är?
quarc
Aktiv medlem
10995 på Cyber. Cyber har även fått ett preliminärt besked från Pentax att de skall få de första kamerorna i slutet av Februari, så det är bara några veckors väntan kvar innan jag har min nya kamera...
OBS, detta är preliminärt, självklart kan det komma att bli förseningar, men jag har haft lite känsla av att Pentax denna gågen inte skulle låte oss pionjärkonsumeter vänta lika länge som vi fick vänta på DS och K10.
OBS, detta är preliminärt, självklart kan det komma att bli förseningar, men jag har haft lite känsla av att Pentax denna gågen inte skulle låte oss pionjärkonsumeter vänta lika länge som vi fick vänta på DS och K10.
interpix
Aktiv medlem
quarc skrev:
10995 på Cyber. Cyber har även fått ett preliminärt besked från Pentax att de skall få de första kamerorna i slutet av Februari, så det är bara några veckors väntan kvar innan jag har min nya kamera...
Kul, ser fram emot lite jämförande tester med K10D när du fått kameran!
Priset är onekligen mycket bra men inget jag har råd med i nuläget tyvärr...
quarc
Aktiv medlem
Jepp, det är absolut min plan, att göra det jag letat efter men ännu inte funnit. Bilder som jämför K10 och K20, och som verkligen testar hög ISO i dålig belysning. Samt att det vore kul att se kvaliteten på 1.6 Mp bilderna. Skall ta jämförande bilder med mitt skarpaste objektiv (FA* 85/1.4 bl 8) och jämföra K10 och K20 tänkte jag. Fast det kan ju vara så att även om det objektivet är skarpt kanske det inte klarar upplösningen? Kanske är DA40 bättre eftersom det är byggt för många picklar och elektronisk sensor? Hmm, jag tror jag just bestämde mig för att istället använda FA50 och DA40 och ta jämförande bilder mellan K10 och K20. Det finns nog en chans/risk att DA40 presterar bättre på K20 eftersom FA50 inte var tänkt att hantera den enorma upplösningen som ju vida överskrider film. Jag har några veckor på mig att planera detta, funderar på att lägga upp en K20 blogg med all information. Vi får se hur det blir.papi skrev:
Kul, ser fram emot lite jämförande tester med K10D när du fått kameran!
Priset är onekligen mycket bra men inget jag har råd med i nuläget tyvärr...
Så primärt blir det bilder på upplösningskarta samt tester av brusegenskaper.
Om någon annan av pionjärkonsumenterna kommer att testa andra saker kan vi kanske samordna insatserna? Hör gärna av er om ni kommer att få en kamera tidigt och vill göra jämförande tester av andra saker än de jag listade så kan vi kanske sammaställa allt på en plats på något sätt.
Förslag på andra saker att testa (jämförelser mellan K10 och K20):
Af hastighet i olika ljusmiljöer
Af exakthet, missprocent
Vitbalans
Olika prestandasiffror gällande skrivning till kortet, uppstart, bildvisning etc...
Skillnader i custommenyn, kommer det äntligen att gå att programmera AF-knapp på batterigreppet t.ex?
Lage
Aktiv medlem
Om du har några K-objektiv skulle jag vilja veta om exponeringsproblemet som finns på K10D är löst på K20D.
Sen får du gärna kolla de saker som tas upp i denna tråd också:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=72763
Och här finns det synpunkter som kan vara idé att kolla om det skett några förbättringar:
http://erro.se/k10d/
Sen får du gärna kolla de saker som tas upp i denna tråd också:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=72763
Och här finns det synpunkter som kan vara idé att kolla om det skett några förbättringar:
http://erro.se/k10d/
RE1NE V1NDEBR0
Avslutat medlemskap
jag vill att du testar den grej som kommer avgöra om det blir en billig K10d eller en dyr K20d för mig i framtiden:
Slutar/spegelljudet
Slutar/spegelljudet
quarc
Aktiv medlem
Sånt man kan göra en subjektiv bedömning av är enkelt, det kommer jag naturligtvis att jämföra. Jag kommer dock inte att göra några dB mätningar, åtminstone inte i första läget. Upplösning och brus är det jag lovar att göra jäförade mätningar av, sedan hoppas jag andra plockar upp tråden och kompletterar med andra saker. (Jag vill inte lova att göra saker som jag inte kommer att hinna). Men hur jag uppfattar saker och ting, givetvis. Fast det kommer å andra sidan gå att läsa på tusentals ställen, det jag tycker saknas är fakta.RE1NE V1NDEBR0 skrev:
jag vill att du testar den grej som kommer avgöra om det blir en billig K10d eller en dyr K20d för mig i framtiden:
Slutar/spegelljudet
RE1NE V1NDEBR0
Avslutat medlemskap
sällan nå snack om slutarljudet tycker jag...quarc skrev:
Sånt man kan göra en subjektiv bedömning av är enkelt, det kommer jag naturligtvis att jämföra. Jag kommer dock inte att göra några dB mätningar, åtminstone inte i första läget. Upplösning och brus är det jag lovar att göra jäförade mätningar av, sedan hoppas jag andra plockar upp tråden och kompletterar med andra saker. (Jag vill inte lova att göra saker som jag inte kommer att hinna). Men hur jag uppfattar saker och ting, givetvis. Fast det kommer å andra sidan gå att läsa på tusentals ställen, det jag tycker saknas är fakta.
vill inte heller ha decibelmätningar...
dock önskar jag mig bara en reflektion om din subjektiva bedömning...
quarc
Aktiv medlem
Jag lovar att skriva ner alla mina intryck. Jag lovar också att det kommer att vara fler som får kameran samma dag som jag som kommer att göra detsamma. Jag såg till att K20 lades upp bland produkterna här för någon vecka sedan, jag hoppas många kommer att lägga in recensioner där också så att man kan se fler än en persons uppfattning. Jag kommer huvudsakligen att fokusera på bildkvaliteten och det därmed relaterade. Om den är riktigt bra så kan jag stå ut med mycket. Jag har klarat mig med manuell fokus förr och en Sekonic ljusmätare ligger och dammar igen.....så bara bilderna blir bra )p.cole skrev:
Jag är lite nyfiken på liveview funktionen med, hur den funkar. Samt IS'en, en jämförelse där vore trevlig. En annan sak jag är nyfiken på är hur rappa menyerna är.