Annons

Priser på bröllops foto

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
HEj

En snabb fråga,

Vad brukar ni ta för bröllops fotografering?
(vigsel efter fest)

Alla svar e välkommna:)

Tack på förhand

Jag tar 4000kr för ett album med 8 porträttbilder. Svenska fotografers förbund rekomenderar tom att det ska kosta lite mer än detta.

För motsvarande högupplöst på Cd tar jag 6500kr

För vigselfoto tar jag ytterligare 3500kr o då får man 20 högupplösta bilder på CD från själva vigseln.

Dumpa inte priserna, då kommer ingen att kunna leva på fotografi i framtiden! Köp SFF´s prislista och läs på vad det ska kosta och inse att ni är värda mer än vad ni kanske tror.

Surfa runt på olika fotografers hemsidor och jämför, samt kolla med SF's prislistor! Bestäm sedan vart du vill ligga prismässigt! Men håller absolut med; dumpa inte priser! Det är viktigt att våga ta betalt!
Lycka till!

håller helt med!

Om vi fotografer håller en bra nivå på priserna så kanske det kan finnas en möjlighet att behålla någon form av dignitet i yrket. Därför tycker jag inte att vi fotografer ska vara rädda för att berätta vad vi själva tar betalt. Själv tar jag mellan 6000 och 10000kr för bröllopsfotografering, beroende på vad paret vill ha. Därmed tror jag att jag ligger i någon form av mellansegment.

Håller helt med dig Carolina, Vi måste stå på oss för att få rätt betalt för bilden.

Bildens värde har lidit en stor inflation de senste åre. Det är en annan diskution, men det är kanske inte det ekonomiska värdet som sjunkit mest dock. Och det är vi fotografer som måste ta tillbaka det här värdet.

-S

ja, jag är ju inte korkad! Klart att man köper prislistan om man vill ha den. Vad jag kanske mer menade var att ibland kan man undra lite vad som ingår, ungefär vad riklinjerna är och lite mer innan man tar klivet iväg och köper. Vad den kostar tex. Med en tjuvkik menas ungefär det, att man kastar en hastig blick.

Chewbacca skrev:
Ehhh... Köpa en prislista? Låter ju helt befängt. Är det verkligen allvar?

Nej naturligtvis inte.. SFF arbetar helt idellt, jag menar.. du vill inte heller ha betalt för dina bilder?

Va? Betala för att bli fotograferad? Befängt!

Prislistan kostar 100 kr + moms och porto...

Jeppe skrev:
Nej naturligtvis inte.. SFF arbetar helt idellt, jag menar.. du vill inte heller ha betalt för dina bilder?

Jag har förvisso köpt listan av BLF, men kan ändå förstå att det kan tyckas finnas en motsättning i att uppmana alla att inte dumpa priserna utan hålla sig till en lista och samtidigt se till att den är branschens bäst bevarade hemlighet som både säljare och kunder(!) måste köpa om standarden ska upprätthållas...

Senast ändrad:
Chewbacca skrev:
Ehhh... Köpa en prislista? Låter ju helt befängt. Är det verkligen allvar?

OK, jag läste lite hastigt. Jag trodde Patrik skrev ner mig som den mest korkade människan i världen.

Patrik verkar alltså vara en till som just har hört talas om denna prislista med riktlinjer (något man ju kan behöva ibland). Bara att få veta att den kostar en hundring var ganska informativt för mig. Tack för det! Ska ta och beställa en.

Anders74 skrev:
...samtigit se till att den är branschens bäst bevarade hemlighet som både säljare och kunder(!) måste köpa ...

Haha, lite så jag också har känt, kanske därför som jag skrev "tjuvkika"...

Jag känner knappt till vilka foto-organisationer som finns, förut var jag ansluten till SJF (som journalist) men gick ur facket (men inte akassa) under en period av arbetslöshet och mammaledighet. Nu när jag börjar få fotouppdrag inser jag att jag måste börja ta betalt om jag ska gå runt, samtidigt som jag inte vet vilken "tekniska" nivå jag ligger på och hur mycket jag kan ta, om jag ens "kan fota". Det låter ju som en motsättning när jag just skrivit att jag tar fotouppdrag, men det är ju det som är så svårt när man börjar glida över från ett yrke till ett annat.

Skulle behöva ha en mentor! Som kan berätta och lära och stödja...

Anders74 skrev:
Jag har förvisso köpt listan av BLF, men kan ändå förstå att det kan tyckas finnas en motsättning i att uppmana alla att inte dumpa priserna utan hålla sig till en lista och samtidigt se till att den är branschens bäst bevarade hemlighet som både säljare och kunder(!) måste köpa om standarden ska upprätthållas...

Det är väl ingen hemlighet? Det står var och fritt att beställa. Det är ju lite som med en fackförening som förhandlar löner, detta klagar vi väl inte på, eller?

På samma sätt tar SFF och BLF fram riktlinjer, men man behöver naturligtvis inte följa dem. Men jag tycker att det känns skönt att man bara kan hänvisa till en prislista, så står det upp till företaget att godkänna priset på uppdraget/bilden.

Själv skulle jag kunna ta ganska lite betalt, eftersom det inte är min huvudinkomst, men jag har valt att sätta priset högre, eftersom jag kännar att det är ett mer rättvist pris på ett arbete. Men vissa tycker ju att foto inte är så svårt och bör därför inte kosta lika mycket som en snickare, eller en elektriker.

Vi har sett en del fall av missnöjda kunder här på fotosidan, där de anlitat en billig fotograf och inte alls fått förväntad kvalité. Men det är väl knappast något större problem, eftersom det sker en viss självsanering.

Jeppe skrev:
Det är väl ingen hemlighet? Det står var och fritt att beställa. Det är ju lite som med en fackförening som förhandlar löner, detta klagar vi väl inte på, eller?

Jag tyckte inte att jag var mer ironisk än inlägget jag svarade på ;)

Poängen jag ville föra fram är att frågan inte är så svartvit. Har föreningen störst intresse av att sälja prislistor eller av att få även nybörjare utan lista att ta priser som gör att föreningens medlemmar kan överleva på sitt fotograferande? En detaljerad prislista kostar förstås att ta fram, men några riktpriser på sin webbsida skulle kanske gynna medlemmarna mer än förtjänsten på listan. Nåja, de har säkert räknat på det själva.

Jeppe skrev:
Men jag tycker att det känns skönt att man bara kan hänvisa till en prislista, så står det upp till företaget att godkänna priset på uppdraget/bilden.

Därav att jag påpekade att även kunden måste köpa en lista. Amatörer som säljer bilder har kanske ofta ovana bildköpare som kunder. Köper du listan åt dem? (Finns viss ironi även där, men inte heller den frågan är sådär superenkel.)

Ja det blir ju en motsättning i att ta betalt för att ta reda på vad man ska ta betalt. Vi som inte vet om att det finns en prislista tar ju betalt vad vi tycker är ok. Speciellt om man bara göra det då o då.

Och Jeppe, bara för att det finns en prislista garanterar det ingen kvalitet ändå.

För att få så många som möjligt att ta "rätt" betalning är det lite kontraproduktivt att ta betalt för att få reda på vad man ska ta. Visst, hundra spänn är ingen stor summa men det hör egentligen inte hit. Innan jag läste denna tråden hade jag ingen aning om att, för att vara solidarisk med andra fotografer, jag skulle behöve köpa en prislista att gå efter.

Vill jag ta en hundring för att fota mina kompisar eller ta betalt för utskrifterna om jag fotar en kompis dop är det upp till var o en. Tror ingen här eller nån annan stans skulle ta "ordinarie" pris för det?

Jag säger varken bu eller bä i frågan. Bara lite resonerande...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar