Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Priser på begagnad Canon 40d

Produkter
(logga in för att koppla)

SWERIPA

Aktiv medlem
Hej,

Har som många av er andra blivit mycket sugen på en Canon 50D, men efter mycket läsande så har jag kommit fram till att 40D är ett tillräckligt stort steg att ta för mig och mina behov. Jag har en Canon 300D från 2003, som jag tycker är plastig, långsam, har för liten buffer och inte känns solid. Bildkvaliten är jag dock nöjd med.

Men då till min fråga. Vad borde vara rätt pris för en begagnad Canon 40D? Kikar man på Blocket så vill alla ha street pris minus ca 1000 SEK. Dvs ca 6500 SEK.

Tre vanliga tillstånd i annons:

- Beg. Oanvänd (fått i present) : SEK REK?
- Mint Cond. Knappt använd : SEK REK?
- Välanvänd 10 000 Exp men fint skick: SEK REK?
 
den bör kosta 5500 till 6000 kr skulle jag säga. Det gick en på Kaplans pantauktion förra veckan, i nyskick, för 5500, dvs väldigt högt eftersom det inte finns några garantier. Eftersom hoppet upp till 50d blir nästan dubbla pengarna så lär de inte sjunka mer än så. Jag skulle personligen lätt betala lite mer för en med garanti kvar, alla de som köptes förra hösten borde gå billigare nu, oavsett hur mkt de är använda.
 
Det jag kan säga är att personligen tycker jag 40d ligger för högt i pris beg..

För mig känns det som då en kamera i detta fall 40d kostar 7605kr ny som lägsa pris (kollat på pricerunner) så borde den va billigare än ca 6500kr begagnat enligt mig.

Jag är själv ute efter en nyare (bättre) kamera än den 400d jag använt och har också kollat på 40d men känner att det lutar mer och mer åt en 50d.. som har den nya fina skärmen samt andra saker som jag önskar mig i en kamera.
 
Jag köpte en begagnad 40D nyss
4 månader garanti kvar, 4000 exponeringar, batterigrepp, dubbla orginal batterier.

Jag betalade 6500:- och det tycker jag detta paket var värt.
 
Jag hittade en 40D med grepp och dubbla batterier för 6200:-. Då är det bara att slå till tycker jag. Steget från 20D känns ju stort hanteringsmässigt. Bildmässigt så vet jag inte om skillnaden är så stor.
 
Jag har skrivit ut förstoringar på 1,5 meter med min 20D, så nog räcker kameran bildmässigt.

/Joakim

Jag har också förstoringar från min 20D vilka är väldigt bra. Men jag tycker att de stora skillnaderna är utvecklingen av huset, t ex slutarljudet, display, sensorrengöring, osv...
 
Jag har också förstoringar från min 20D vilka är väldigt bra. Men jag tycker att de stora skillnaderna är utvecklingen av huset, t ex slutarljudet, display, sensorrengöring, osv...

Jag håller med dig. Själv kör jag numera med en 40D och jag är supernöjd. Som du säger är handhavandet och vissa funktioner betydligt bättre. 40D är en fantastisk kamera som numera kan fås för en spottstyver.

/Joakim
 
Intressant att höra vad ni har betalt. Verkar som om beg.dealarna hamnar under de priser som jag hittat på tex. Blocket. Som säljare så måste man nog lite motvindigt inse att priset sjunkigt snabbt på nya och så även på begagnade. Cyberphotopriset låter intressant.

* Tror ni priset på 40D i butik kommer att fortsätta sjunka?

* Hur länge brukar den äldre varianten samexistera med en nyare modell innan Canon tar bort den ur sortimentet?

Jag tycker personligen 1500 rabatt på en begagnad är för lite. Garanti och få vara den första som plockar ur den ur lådan är värt en del för mig.
 
eos 40d

tycker personligare att jag fick ytterst marginella förbättringar när jag föll för försäljar trycket å köpte en eos 50d. ångrar mig helt å hållet skulle spart pengarna å köpt eos 5d mk2an där är det en vesäntlig skillnad. eos 40d är absolyt mycket mer prisvärd än 50d är bara iso hysterin å vem fan framkallar större än a3 privat inte jag iaf tack för ordet så skippa 50d om du har en 40d å gå rakt på 5dmk2an andrahandsvärde å allt blir bara bättre. jag lovar jag förlora helt å hållet 7000 kr bara för att jag hade bråttom !!
 
Tråkigt att höra. Låter inte som du uppskattar den bättre skärmen och de övriga förbättringarna?

Jag kan inte se något på Canons hemsida om att 40D skall tas bort från sortimentet. Gissar att den dock gör det inom kort!?
 
Tråkigt att höra. Låter inte som du uppskattar den bättre skärmen och de övriga förbättringarna?

Jag kan inte se något på Canons hemsida om att 40D skall tas bort från sortimentet. Gissar att den dock gör det inom kort!?
vanligtvis brukar föregående modell försvinna direkt, men med 40 och 50 har de sagt att de ska samexistera framöver. Gissar på max ett halvår från det att 50D introducerades, men troligtvis inte längre än nyår.
 
Vad tror ni kommer hända med 50D:s pris?

Kommer priset att stå sig över julen eller börja droppa också snart?

Konkurrensen är ju stenhård och om vi alla tycker den äldre modellen är mer prisvärd så blir nog inte nyförsäljningen så bra som förväntad.
 
Dollarn är hög och förmodligen på väg upp men vanligtvis brukar priset sjunka något på nya hus efter ett tag. Så det kvittar nog om man väntar eller slår till nu.
Vill man ha kameran så får man väl mynta upp. Kan man vänta så behöver man väl inte kameran.

ca 6000 kr för en nästan ny 40D är väl ett bra köp. Bra objektiv kostar en del, det är nog bättre att använda sina surt förvärvade slantar på optik framför avancerade hus.

Mvh J O
 
Hej,


Men då till min fråga. Vad borde vara rätt pris för en begagnad Canon 40D? Kikar man på Blocket så vill alla ha street pris minus ca 1000 SEK. Dvs ca 6500 SEK.

Tre vanliga tillstånd i annons:

- Beg. Oanvänd (fått i present) : SEK REK?
- Mint Cond. Knappt använd : SEK REK?
- Välanvänd 10 000 Exp men fint skick: SEK REK?

Helt ny med garanti via internet från England till den ligger hemma på bänken, 6300 SKr för tre veckor sedan. En beg. borde följdaktligen ligga lägre?

/L
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.