Annons

Priser för fotografering, bilder samt publiceringsrätt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ida Frid

Aktiv medlem
Jag ska skriva en offert som ska iväg senast på fredag, till ett företag som har 21 anställda och vill att jag både skall ta två gruppbilder samt fyra porträttbilder på var och en av de arbetande. Dessa bilder skall sedan fritt kunna skickas iväg till tidningar för publicering. Jag skall alltså ha med det i beräkningen när jag ger ett prisförslag. -Att de fritt skall kunna publicera mina bilder..!
Jag har beställt BLFs prislistor, men vet ej om jag hinner få dem.
Jag har två studioblixtar men skall fotografera i deras lokaler. -Under maj och juni, vid flera separata tillfällen.
Är det någon som har superkoll eller lite koll på sånt här?
Vore väldigt tacksam för svar!
/Ida
 
Prisättning tycker jag alltid är skitsvårt! Men jag gör ett försök till hur jag skulle ta betalt, efter min lilla prislista.

Själva fotojobbet, timpris, jag kör 600 kr/tim för företag.

För publiceringsrätten, skulle jag lägga fram förslag på hur lång tid dom vill "hyra" fri publiceringsrätt. 2000 per år är ganska rimligt

Bara hur jag tänker, som en studerande frilansare med eget...

Lycka till !
 
Jag tar 1000 kr jämnt per timme. Minimum två timmar. Räknar alla timmar inklusive bildbehandling. Sedan får kunden göra vad de vill med bilderna.

När jag blir berömd ska jag ta mer betalt.
 
PerFogelberg skrev:
Jag tar 1000 kr jämnt per timme. Minimum två timmar. Räknar alla timmar inklusive bildbehandling. Sedan får kunden göra vad de vill med bilderna.

När jag blir berömd ska jag ta mer betalt.

Per, Tyckte du att ett separat pris på bildhyra var att ta i eller vad menar du med "När jag blir berömd ska jag ta mer betalt". Känns ju som om du inte kan bli bättre :D bra bilder du har.
 
Att ta bra bilder och att sälja dem är två helt olika saker.

Jag föredrar att ta betalt en gång för att sedan gå vidare med nya projekt.
 
Klubben för inbördes beundran....

Nåväl.
Tänk att man kallar sig frilansfotograf utan att veta hur man prissätter.
De som jag känner som fotar på uppdrag har sin prislista klar och tummar inte på den det minsta.
Tycker kunden att det är för dyrt så får den vända sig till den som erbjuder ett lägre pris. Samma sak som Hemköp kontra CityGross. Man kan köpa mjukt fint toapapper i fyrpack för 50:- eller en bal med massa rullar för 98:-.

Ida: Det ser ju ut på din hemsida som att du inte direkt är ny på att fota på uppdrag. Hur har du gjort tidigare?
 
Hm... Det var ju nästan ett år sedan jag skrev frågan. Jag ringde till BLF då, och fick svaret att man inte kunde lägga på något för fri publicerigsrätt.
Jag fick dock ett liknande uppdrag nu på senare tid. Man tar ju bra mycket betalt för arkivbilder, så jag tyckte det kändes ologiskt att man inte skulle lägga på något för publiceringsrätt.
-Jag ringde BLF igen, och nu sa de annorlunda. Man skall duplicera och greja med timpriset. Mins ej exakt men kan kolla upp det om det är någon som undrar.

Annars tar jag så många olika slags uppdrag (inget är det andra likt, förutom en del...) att jag hinner glömma mina prisnormer för olika uppdrag...

Jag går ofta efter fast prislista, men är för snäll som person. Ett problem i den här branchen!!!

=)
 
Brukar ni lägga på något för helg? Om det blir en beställning på 8 timmar, kör ni rakt av med timpris? Hur mycket brukar ni uppskatta att efterarbetet tillkommer med?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.