Advertisement

Annons

Priser för enstaka fotojobb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Finns det någonstans några nedskrivna riktlinjer för vad olika typer av fotojobb kan få kosta?

Jag är hobbyfotograf men börjar tack vare mina bildgallerier få en del enstaka förfrågningar av typen "kan du komma och ta lite bilder på XXX, och vad vill du ha betalt?". Jag vill inte dumpa marknaden för yrkesfotograferna utan ska jag göra betalda jobb tycker jag priset i alla fall ska vara i någorlunda samma härad som vad de som försöker leva på det tar.

Som exempel har jag fått förfrågan om att under en match specialbevaka en eller flera spelare, med målet att få fram varsin "actionbild" i A4 eller större format att senare presentera till spelarna. Vad kan sådant få kosta tro?

Tacksam för alla tips och åsikter...

/Anders
 
Som dom flesta andra antagligen kommer att göra så skulle jag säga att du ska utgå från blf:s prislista.

Där kan man läsa att en halvdag (4h) helg (vliket det väll är?) kostar 5380:- för jobbet. Sen finns det en massa tilllägg beroende på vad man använder för utrustning osv. Men skaffa prislistan, den går att beställa på blf:s hemsida.

Greven
 
Tack för länken!
Med den prislappen så blir det förmodligen inget jobb, men det är kanon att ha något att utgå ifrån för att känna vad som kan vara rimligt.
 
Löjligt att det skall kosta pengar att få hem listan. Om fotograferna är så måna om att alla skall följa en prisstandard så får man ju se till att den går att få tag på.
För min del så skulle jag lika gärna kunna tänka mig att ha den på datorn istället för på papper.
Visst det är folk som kanske har lagt ner tid på att ta fram listan och annat, men man får ju ändå tänka på att den finns för priserna skall hållas på en bra nivå och då tycker jag att alla fotografer helt enkelt skall kunna ladda ner den.
 
Om de tar 5830, motsvarar väl det ca: 2800kr för en hobbyfotograf i nettoinkomst (förutsätter att man kan ha avdrag motsvarande den summan).
Jag är inte proffs och skulle därför aldrig ta betalt som ett. Kunden får räkna med ett amatörjobb o betala därefter.
men det är lilla jag det
 
Jovisst, jag skulle inte heller ta fullt pris, en kraftig amatörrabatt är på sin plats. Det är ändå bra att ha någonting att utgå ifrån då det är väldigt svårt att sätta ett pris helt från scratch. I slutänden är det nog ändå "kundens" budget det handlar om, en privatperson eller ideell förening har ju inga pengar i den här klassen och skulle förmodligen inte beställa alls om det var fullt pris. Då blir det att försöka känna av vad det kan vara värt i just det fallet, och ta jobbet om det känns intressant för egen del. Jag är dock tveksam till att det ska vara gratis eftersom det då så att säga inte är värt något.
 
Anders Östberg skrev:
Jag är dock tveksam till att det ska vara gratis eftersom det då så att säga inte är värt något.

Jag ser inte direkt någon stort värde i att ha dom, jag tar ju alltid ut ett pris så att jag alltid går med vinnst, det ända jag är orolig för är ju andra skall bli griniga och att jag då sänker standarden. För mig så känns det helt självklart att då alla fotografer lätt skall kunna ladda ner en prislista.
 
Anders Östberg skrev:
Finns det någonstans några nedskrivna riktlinjer för vad olika typer av fotojobb kan få kosta?

Jag är hobbyfotograf men börjar tack vare mina bildgallerier få en del enstaka förfrågningar av typen "kan du komma och ta lite bilder på XXX, och vad vill du ha betalt?". Jag vill inte dumpa marknaden för yrkesfotograferna utan ska jag göra betalda jobb tycker jag priset i alla fall ska vara i någorlunda samma härad som vad de som försöker leva på det tar.

Som exempel har jag fått förfrågan om att under en match specialbevaka en eller flera spelare, med målet att få fram varsin "actionbild" i A4 eller större format att senare presentera till spelarna. Vad kan sådant få kosta tro?

Tacksam för alla tips och åsikter...

/Anders
Du kan även se det som att du får chans att marknadsföra dig till alla som är sportintresserade.
Alla som ser dina bilder ser att det är du som fotat och tänker att han kanske kan fotografera oss vid........
Du får ställa detta mot vad det kostar och vad din "gratis" marknadsföring kostar.
 
mrzoom skrev:
Löjligt att det skall kosta pengar att få hem listan. Om fotograferna är så måna om att alla skall följa en prisstandard så får man ju se till att den går att få tag på.
För min del så skulle jag lika gärna kunna tänka mig att ha den på datorn istället för på papper.
Visst det är folk som kanske har lagt ner tid på att ta fram listan och annat, men man får ju ändå tänka på att den finns för priserna skall hållas på en bra nivå och då tycker jag att alla fotografer helt enkelt skall kunna ladda ner den.


Jag ar med i SFF, och de kor med samma regler. Medlemmar far tillgang till prislistan, ickemedlemmar far det inte. Tycker det ar helt reko, vi betalar medlemskapet och har kommit med i forbundet pa vissa kriterier, da ska vi ocksa fa hjalp med prissattningen.

Forstar visserligen hur du menar, risken finns att ickemedlemmar oavsiktligt dumpar priserna, men man far val vaga det onda mot det goda.
 
ännu en liten prisfråga.

Jag jobbar med webb och reklam på deltid, har även fått förfrågan om produktfotografering.

Känner att det bästa nog är att ta betalt per bild, jag är inte en inriktad yrkesfotograf men har det som en tjänst i mitt konsultbolag ihop med webb och reklamarbeten.

Vad är rimligt att jag ta per bild ?
Jag står för all utrustning och gör jobbet i vår egna lilla studio.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.