Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Priser för bildförsäljning

Produkter
(logga in för att koppla)

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Hej på er.

Jag har fått en förfrågan från ett företag i USA som sett vissa av mina bilder på fjällrävens hemsida. De undrar om jag vill sälja några av mina bilder till dom. De ska förstora upp dom till 6X4 feet vilket blir 1,83 X 1,22, tror jag. Detta att någon är intresserad av mina bilder är nått helt nytt för mig och jag vet inte hur jag ska gå till väga. Vad ska man ta för pris för dom, hur kan man gardera sig om att man får betalt, dom finns ju i USA.
Mvh
Susanne

Svårt för en amatör

Hej Sussie.

Det kan vara svårt för en amatör att veta vad man ska ta betalt.
Mitt råd är att ta kontakt med Svenska Fotografernas Förbund tel. 08-7020345 dom kanske kan ge Dej lite råd även om Du inte är medlem.
Hälsningar Mr. G.

SFF säger i sin lista att en mässbild större än 70x100 men mindre än 2 kvadratmeter skall kosta 3250+moms i en upplaga av ett exemplar (per bild alltså). Större än 2 kvm kostar 4380+

Sedan skall du begära ett högre pris från USA eftersom prisnivån ligger högre där.

Men, tänk på att skicka en offert med tydliga regler om vad som gäller och, lika viktigt, vad som sker om något går fel. Bilder skadas då kostare det dem si och så, betalningen försenas då skall du ha ränta med si och så och så vidare.

Kolla upp företaget lite först, har de funnite länge, är de kända någonstans.

Att få betalt från USA är lika svårt/lätt som att få betalt från Sverige.

Lycka till

Senast ändrad:
mipert skrev:
SFF säger i sin lista att en mässbild större än 70x100 men mindre än 2 kvadratmeter skall kosta 3250+moms i en upplaga av ett exemplar (per bild alltså). Större än 2 kvm kostar 4380+

Gäller inte dom priserna om fotografen tar fram förstoringen? I Sussane's fall ville köparen göra förstoringarna själv om jag förstår rätt. Då blir det väl till att sälja neg/dia eller kosta på en dyr proffs-scanning.

/ Hasse

Priserna gäller för användandet av bilden.
Kostnader för frakt, skanning med mera debiteras extra.

Ok. Jag förstår.

Vill passa på att säga grattis till Susanne!
Hoppas det är ett seriöst företag och att du får bra betalt. :)

Rejäla förstoringar dom vill göra.

/ Hasse

Ett tips till till Sussie.

Ange att svensk lag skall gälla vid tvist om affären.

Du vill inte behöva näbba mot en amerikansk advokat som kan amerikansk lag bättre än vad du lärt dig av ”vem dömer Amy” på TV.

:)

Tack så jätte mycket för all hjälp jag fått från er ang detta.;)
Det kommer att bli den första gången som jag säljer bilder om det går igenom, 4 bilder ville dom ha. Jag kommer nog att vara generös och inte ta betalt så mycket, 600 kronor är väll ganska snällt. Nu får man se om det blir nån affär eller inte. Vet bara ännu inte hur pengar ska kunna hamna hos mig, men det löser sig kanske.

Be dom skicka över pengarna elektroniskt... dvs via western union eller moneygram. Kostar lite extra men du har pengarna på 10 minuter och så slipper du stå framför en bankkassörska som inte förstår vad en amerikansk bankcheck är. Bara att lösa in en dansk check kostar 500:- och tar över en vecka...

Lilla Susanne. 600 kronor är alldeles för lite.
Du har fått många goda råd. Titta på dem och följ dem.
Du tycker kanske att Du är amatör och inte tänker tjäna pengar på Din hobby.
Men Du har det faktum att dom vill köpa bilder av Dej, då spelar det inte någon roll i vilket syfte Du tagit dem. Vill dom använda dom ska dom också betala för det Om Du följer dom svenska priserna har Du ändå varit snäll för priserna är mycket lägre här än i USA. Ta betalt och var stolt och glad:D :D :D

marcus_kallander
Vill berätta hur western union och moneygram funkar?

Mr. G
För mig känns det väldigt konstigt att ta betalt för nån bild jag tagit. Men jag tycker 600 kr stycket är ganska rimligt som det är nu. Men till nästa gång, om det nu blir nån :( får jag väll kanske ta dom summorna som nämns i forumet. Jag känner mig inte bara som en amatör utan är ju det också. Jag kanske är för snäll. :confused: :confused:

Nej du är varken snäll eller någonting annat.

Det är bara så fel att du vill ha 600 kronor för detta.

Jag blir faktiskt lite ledsen om du bara vill ha 600 kronor, jag tycker du skall begära 800 dollar och då sänder du över duplikat som du själv tar fram som de får kopiera bilderna från.

Snälla, begär inte 600 kronor.

Hej, Susanne, jag vet precis som Du känner det.
Tar man för mycket, saa kanske de inte vill köpa.
Tar man för litet, saa undrar man hur mycket man hade kunna faat. Ursäkta "aa", men jag skriver just nu fraan Tyskland.
Personligen hade jag tagit kr 1000,- per styck vilket naturligtvis kan vara för litet. Moms behöver Du inte tänka paa, eftersom Du som hobbyfotograf inte är momspliktig. Däremot skall frakt och scanning komma till. Du vill nog inte göra Dig av med originalbilden, varför Du borde laata trummscanna den, vilket kostar ca 250,- per bild, har jag hört. Saa faar de själva skriva ut den paa bästa sätt.
Betalningen fraan USA skall ske per SWIFT direkt till Ditt bankkonto. Till frakt och scanningskostnad borde Du lägga svenska bankkostnader, dvs kr 100,-.
Skriv att copyright gäller under svensk lag.
Hoppas att de är seriösa och betalar för Dina bilder. Där finns en risk, men alla affärer är riskfyllda, mer eller mindre. Lycka till.

Jag menar inte 800 dollar per bild utan för ”några”, läs tre, bilder.

Vad fick du från Fjällräven förresten.

Dom vill helst att jag scannar bilderna och sänder dom via e-mail, vilket är lättast men samtidigt kanske riskabelt.I vilket fall som helst så kommer jag att få en erfarenhet rikare. Jag känner mig nästan dum nu när jag begärt 600:- för en bild, men det får gå för denna gång.
Bilderna som finns på fjällrävens hemsida fick jag inget för, mera som att visa upp sina bilder. Visserligen var det dom som valde ut vilka som skulle hamna där.
Jag är jätte tacksam för alla goda råd jag fått från er.
:)

Hej, Mikael.
Hur exakt har Du kommit fram till just
800,- dollar?
Det vore intressant att veta, hur man räkna ut saadant.

Susanne, jag tycker att det vore bättre att skicka dem en CD-Rom-skiva i rekommenderat brev med mottagningskvitto. Daa har Du ett bevis att de har tagit emot försändelsen i alla fall.
De behöver ju bästmöjliga scanning, vilket är trumscanning, paa grund av att de skall göra bilden saa pass stor. Kolla med ett proffslabb.
Att skicka bilderna med e-mail duger nog inte.

Wolfgang.

Jag tog de uppgifter från SFF jag gav Sussie och räknade ihop ett totalpris inklusive skanning för tre bilder.

Sedan var jag snäll och drog av lite.

;)

Jag tycker det blir en lagom kompromiss för snälla sussie och rika amerikanen.

:D

Mikael,
jag unnar Sussi 800,-dollar. Det är klart att man kan ta mer av ett företag, men det är inte fraagan hur rik det är utan hur mycket de har budgeterat för inköp av fotokonst.
Personligen har jag begärt för mycket i ett saadant sammanhang och pga detta inte kunnat sälja.
Det är en förhandlingsfraaga och naagra svenska prislistor gäller tyvärr inte.

Var det 4 st totalt eller 4 bilder x okänt antal uppförstoringar?

mmm 600:- st hade nog varit mera rimligt :)

Men det var kul att du blev upptäckt, kan ju bli större och större...Grattis

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar