Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisanbud, artikelbilder + ev omslag

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokfnatt

Aktiv medlem
Har just fått ett fotojobb i dagarna. Det hela handlar om bilder till en artikel i tidningen och eventuellt även omslagsbild.

Tidningen (en större tema/tekniktidning) bad mig nu att komma med anbud på betalning.

Ungefär var bör jag lägga mig och hur bör jag tänka?

Jag har även att ta ställning till huruvida tidningen ska ha rätt att använda bilden i sitt arkiv, och därigenom kunna använda dem i andra sammanhang.

Hur brukar man göra, vad har ni för policys?

Om det är tal om att de vill friköpa den för fritt användande framöver så blir prislappen en helt annan. Delad användning är det som är att rekommendera.. dvs att tidningen får använda den, men att även du får använda och sälja den i fortsättningen.

Priset för den initiala publiceringen är helt beroende på upplaga. Men som jag tolkar det så är det alltså ett jobb du har fått som skall utföras.. Då tar du din timdebitering och multiplicerar med tre. Ex. halvdag (4 tim) 3400:- x 3 + moms (om du har företag). Timpenningen ligger enl. BLF på 895:-/h.Då har arbetsgivaren fir användningsrätt för de bilder du tar (eller lämnar in).

Den kostar inte 500kr, inte 200kr utan bara 100kr och den innehåller prislistor för alla tänkbara publiceringar. Köp den nu, BLF's prislista.

ANNONS