Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris Zeiss Ikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Någon som vet vad priserna på kamerahus och de olika optikerna till Zeiss nya mätsökare Zeiss Ikon kommer att hamna på?

Kanske..

Har en kompis som håller kontakt med Zeiss,
tyska Zeiss,
kan kolla om han vet nåt.

/Bengan

Ps. Annat också:
Q: Are the Carl Zeiss T* ZM-mount lenses ready for use with the future digital camera?
A: Yes.

Om man nu skulle få för sig att införskaffa denna kamera bör det väl vara billigare att köpa ett exemplar från exempelvis USA? Eller är det så att kameran endast tillverkas efter beställning? Men då kan man väl beställa via en utländsk firma? Eller hur funkar detta? Det finns ju adresser till en mängd olika länders agenter där info om kameran kan fås.

Priser på B&H i New York:

Hus $1617
15/2,8 $3796
21/2.8 $1307
25/2,8 $1152
28/2,8 $1042
35/2 $1042
50/2 $1824
85/2 $2759

Betudligt billigare än Leicapriser.

Har lite planer på att besöka Prag i Tjeckien i sommar. Såg på distributörslistan att det fanns en agent i Prag för Zeiss Ikon-kameran. Kan man beställa genom denna agent skulle man kanske kunna komma ner i pris ganska mycket? Någon som har handlat fotoutrustning i Tjeckien och kan dela med sig av erfarenheter i vilken nivå priserna ligger där?

Är det någon som sett några tester eller första provbedömningar av kameran eller optiken till Zeiss Ikon? Kanske har den inte kommit ut till försäljning ännu? Vore kul att jämföra med t.ex Voigtländers R2-kamera eftersom det ska vara Cosina/Voigtländer som tillverkar kamerahuset och en del av optiken.

Graal skrev:
Är det någon som sett några tester eller första provbedömningar av kameran eller optiken till Zeiss Ikon? Kanske har den inte kommit ut till försäljning ännu? Vore kul att jämföra med t.ex Voigtländers R2-kamera eftersom det ska vara Cosina/Voigtländer som tillverkar kamerahuset och en del av optiken.

På photo.net finns ett Leica forum där såg jag att en del bilder tagna med nya Planar 50mm f/2. Där finns också en hel del kommentarer.

Re: Zeiss Ikon RF

Benganbus skrev:
http://www.zeissikon.com/files/Photoobjektive_P_2.050_e.pdf
finns bla.testmaterial

Det finns tester för flera av gluggarna

Tror att detta är de typer av datablad som följer med all Carl Zeiss optik. Jag har likanande datablad med testvärden till flera av mina Zeiss/Contax objektiv. De är referensvärden för aktuell optik och som varje Carl Zeiss-optik ska uppfylla innan de släpps ut på marknaden. Detta är den kvalitétsgaranti man får när man köper en optik från Carl Zeiss. Tror ingen annan tillverkare så noggrant kontrollerar och garanterar den optiska kvalitén.

Tack Fredrik för länken till prislistan. De Japan tillverkade objektiven håller vettiga priser. Kommer att bli intressant att se jämförelser mot Leica objektiv.

Här har du en jämförande japansk test mellan Zeiss Biogon T* 35mm/2 samt Voigtländers Nokton 35mm/1,2 asph, Ultron 35mm/1,7 asph, Color-Skopar 35mm/2,5, Leitz Summicron 35mm/2 asph, Summicron 35mm/2, W-Nikkor 35mm/1,8 och Konica Hexanon 35mm/2. Ojektiven har testats på en Epson RD1 och bildresultaten redovisas i samma ordning. Svårt att förstå de japanska tecknen men bildserierna har samma ordning i alla fall så det går ändå att skilja dem åt. Filerna är ganska stora så man kan se skillnaderna ganska bra tycker jag. Finns även en liknande test där Planar 50mm jämförs med Nokton och Color-Skopar m.fl men hittar inte länken just nu.

Jag förstår inte just den dialekten, Nils :) Vad säger de om Zeiss-objektivet?

Har också lite svårt med dialekten men av bilderna att döma är Zeiss Biogon T* 35/2 och Nokton 35/1,2 asph klart bäst vid stora bländaröppningar (2 - 2,8 - 4) med bättre kantskärpa än övriga, kanske med liten övervikt för Biogonen. Ultron 35/1,7 asph, Color-Skopar 35/2,5, samt de båda Summicronerna hänger inte riktigt med här. Nikkor-optiken och Hexanonen är sämst.

Vid 5,6 och 8 är skillnaderna mindre men ändå till Biogonens och Noktonens fördel. Biogon vinner knappt på ngt bättre kontrast. Summicronerna har närmat sig men är ändå inte riktigt lika bra som Biogonen och Noktonen. Strax därefter följer Ultron och Color-Skopar. Hexanonen och Nikkor är sämst med Nikkor på klar jumbo.

Zeiss Biogon T* 35/2 vinner testet knappt före Nokton 35mm/1,2 asph. Dessa objektiv visar jämnare och bättre skärpa än övriga redan på bl.2. Zeissen har ngt bättre kontrast och vinner därför i mina ögon. Sämst är Nikkor-optiken som inte förrän på bländare 8 presterar resultat jämförbara med Zeiss Biogonens på största bl.2. Hexanonen är jämförbar med Zeiss bl.2 först på bl 5,6. I mellanskiktet hamnar Summicronerna och Ultronen samt Color -Skopar. Detta är mina personliga slutsatser.

ANNONS