Annons

Pris på porträtt till ID/LEG på företag ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns bara ett sätt att beräkna ett vettigt arvode för den typen av jobb.

1. Hur många timmar tog jobbet? Inkl efterarbete osv.
2. Hur mycket är en rimlig timlön för dig?
3. Multiplicera.
4. Klart.

Varför gör så många ett jobb utan att ha betalningen klar för sig innan? Det finns ju massor av trådar som denna.

Hur många skulle ta ett "vanligt" jobb, arbeta en månad, och sen när det är dags för löneutbetalning först då börja fundera över hur mycket lön man ska få?

Varför gör så många ett jobb utan att ha betalningen klar för sig innan? Det finns ju massor av trådar som denna.

Hur många skulle ta ett "vanligt" jobb, arbeta en månad, och sen när det är dags för löneutbetalning först då börja fundera över hur mycket lön man ska få?

Jag fattar inte hur kunderna kan gå med på det, jag skulle aldrig beställa en tjänst utan att veta priset. Inte privat i alla fall. /Hannes Månsson

Det blev så den här gången.
Vet inte om anledningen är relevant men ibland rullar allting på ganska fort och det ena ger det andra.
Jag lovar att inte belasta er med vetskapen om en eventuell utebliven betalning från någon av mina jobb jag gjort så här.

Hoppas jag besvarat din fråga.

Tack för alla givande svar!
Jag visste ungefär men nu vet jag exakt hur jag vill göra.
Bra att kunna fråga och få bra svar.

Tack.

Om det är till ett företag så borde vl sidan 6 "Kommersiella uppdrag" i PDF-filen du relaterade till vara mer relevant men du sätter ditt eget timpris. Sidan 7 "Beställd porträttfotografering privatperson" är ju som rubriken säger tänkt till privatperson.

Om det är till ett företag så borde vl sidan 6 "Kommersiella uppdrag" i PDF-filen du relaterade till vara mer relevant men du sätter ditt eget timpris. Sidan 7 "Beställd porträttfotografering privatperson" är ju som rubriken säger tänkt till privatperson.

Såklart !
Tack :)

Värt att tänkt på just när det gäller ID/körkortsbilder.
Det finns väldigt många aktörer i som håller på i den branschen, lägg er inte för högt i pris då ni inte får något jobb alls.

Samtidigt får inte priset var för lågt heller. gäller att försöka hitta en balans.
Mitt tips kontrollera andra fotografers prissättning på eran ort.

Jag tog timpeng som på vilket annat jobb som helst.
En bra kompromiss när man inte hunnit diskutera fram ett pris.

Timmarna det tog för foto och redigering rakt av, gav mig underlag för prissättning.
På sidan 6 i "Vad kostar en bild" har man ett riktpris att ta ställning till.
Jag tror inte det är många som håller de priserna som står där i men det märker man kanske om man skulle ringa runt och fråga på uppdragspriser.

Jag visste inledningsvis inte hur mycket jag skulle ta bara.
En viss typ av jobb kanske skulle kosta mer än ngt annat.
Nu vet jag mer och jag hoppas att tråden i framtiden kan vara till hjälp för andra med samma fråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar