ANNONS
Annons

Pris på förstoringar?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

fkl

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen börjat inrikta mig på foto som yrke...men har lite problem med vilka priser jag ska sätta till privatpersoner!

Vad ska jag ta om kunden vill ha förstoringar på de bilder jag tagit?

t ex: 10x15, 13x18, 20x30, 30x40

Jag har försökt att titta på olika fotografers sidor...men ofta står det inte sånt, och den som hade priser - då var det alldeles för dyrt (13x18 475 kr, 30x40 325kr)

Skulle gärna vilja ha hjälp från er som jobbar med fotografering!
Svårt att gå till lokala fotografer när de kan se mig som ett "hot" ;-)

Tacksam för svar!
MVH, Karin

Du lär väl inte behöva leva på dessa pengar så jag föreslår:
10x = 50kr
13x = 100kr
18x = 200kr
(ungefär hälften av vad yrkesmän måste ta ut)
// BN

Björns prisförslag välkomnas förmodligen av yrkesfotografer.

Om Karin har väldigt låga priser för att hon inte behöver leva på bilderna gör det att yrkesfotograferna får det svårt att konkurrera.

Det blir ju inte direkt konkurrens på lika villkor.

Karin, tittade precis på din hemsida. Du har en stor talong och dina bröllopsbilder är BÄTTRE än merparten av PYO:s fotografer.

Du bör snarare inse ditt värde "slipp dödstråkiga bröllopsbilder som ser ut som alla andras" och istället se till att ta rejält betalt för detta.

Dvs du ska ta minst lika mycket betalt som branschen i övrigt.

// BN

Tack Björn :)

Vill gärna ta lika mycket som de andra, men kanske lägga mig något lägre för att nå dom som inte har råd att "gå till fotografen"

Är 50 kr för 10x15 hälften av vad yrkesfotografer tar?

Om ett år vill jag kunna leva på mitt fotograferande! Än så länge har jag 60% jobb vid sidan om. Men det är väl bra att inte lägga sig för lågt från början?

Har det förresten någon betydelse att jag tar digitalt?

Antar att man borde ta mer betalt om man framkallar bilderna manuellt, men samtidigt gör ju jag en hel del arbete i Photoshop...

Film & Framkallningskostnad kommer egentligen till på priset, men det kan jämföras med digitalkamerans högre inköp, minneskort och att du faktiskt "framkallar" den i datorn. Nej, priserna på en bild mellan en digitalkamera och en analog kamera bör inte skilja sig.

Jeppe skrev:
Film & Framkallningskostnad kommer egentligen till på priset, men det kan jämföras med digitalkamerans högre inköp, minneskort och att du faktiskt "framkallar" den i datorn. Nej, priserna på en bild mellan en digitalkamera och en analog kamera bör inte skilja sig.

Jag är kanske helt ute och cyklar, men jag tycker att digitalt borde vara billigare. En Hasselbladare är inte helt billigt heller (det är väl ändå den kamera de flesta porträttfotografer använder) plus att filmen och soppandet kommer man ju aldrig i från. Man går ju inte precis in i mörkrummet i en halvtimme.

Men jag har kanske fel, för jag vet inte vad liknande kameror inom digitalvärden kostar.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Jag är kanske helt ute och cyklar, men jag tycker att digitalt borde vara billigare. En Hasselbladare är inte helt billigt heller (det är väl ändå den kamera de flesta porträttfotografer använder) plus att filmen och soppandet kommer man ju aldrig i från. Man går ju inte precis in i mörkrummet i en halvtimme.

Men jag har kanske fel, för jag vet inte vad liknande kameror inom digitalvärden kostar.

/ Marcus
Just skillnaden mellan att stå och labba fram bild för bild mot att göra i ordning en fil i datorn som funkar till massor av utskrifter tycker jag också borde kunna göra en prisskillnad. Det är ändå tidsskillnad i att få fram en analog och en digital kopia. Fast jag vet inte heller, men vill ju gärna veta förstås;)

En annan sak med priser som jag tycker är svår. Hur gör ni om ni säljer foton som konst? Tar ni samma pris av ett företag som hänger fotot på väggen i entrén som av en privatperson, eller är det rätt att man tar mer betalt av ett företag?

fkl skrev:
Jag skulle ta mer betalt av ett företag...men det kanske är fel?
Jag har gjort det och rejält mycket mer också. Skulle inte våga begära detsamma av en privat men jag undrar mest om det finns nån praxis i ämnet? Har inte riktigt hittat något hos blf..

I ärlighetens namn.. så.. Ett exemplar att photoshop kostar runt 10.000:- om jag inte missminner mig.. Räknar du på en komplett digital utrustning, så är den med största sannolikhet dyrare än en motsvarande analog..

Nu jämför jag alltså inte en 10D/D100 med en mellanformat..utan med en EOS 30/F80..

Att inte ta betalt för att man sitter i photoshop och pular, istället för att du slabbar i mörkrummet tycker jag är fel.. Det krävs ju kunskaper oavsett arbetsflöde.

Eller som någon sa..
- Kan jag inte få en bild av dig?
- Jo, men det kostar
- Vadådå..du kör ju digitalt
- Och?

Jeppe skrev:
I ärlighetens namn.. så.. Ett exemplar att photoshop kostar runt 10.000:- om jag inte missminner mig.. Räknar du på en komplett digital utrustning, så är den med största sannolikhet dyrare än en motsvarande analog..

Photoshop är inte gratis och det är inte heller en förstoringsapparat och allt sånt som man behöver för att soppa.

Jag tror nog att ska man slå ut det så är det lika dyrt.

Instämmer, dina bilder är grymt fina Karin!!!

Ibland ser man hemsidor för personer som kallar sig fotografer och tar helkassa bilder, men det här var enormt bra!!!

Lycka till med dina fotoambitioner!

fkl skrev:
Tack Björn :)

Vill gärna ta lika mycket som de andra, men kanske lägga mig något lägre för att nå dom som inte har råd att "gå till fotografen"

Är 50 kr för 10x15 hälften av vad yrkesfotografer tar?

Om ett år vill jag kunna leva på mitt fotograferande! Än så länge har jag 60% jobb vid sidan om. Men det är väl bra att inte lägga sig för lågt från början?

Det finns olika upplägg. Jag skulle gissa att medelpriset för en 8-serie (9x12) i enkelt album ligger på dryga tusenlappen. Det skulle isåfall innebära dryga hundringen styck (det enkla albumet kostar kanske en 50-lapp netto hos tex Plastprodukter eller Pemi).

18x24 ligger mellan 300kr och 600kr.

När du har ett sånt kreativt fotande tycker jag inte att du ska köra med färdiga serier i billiga album.

Försök hitta andra former för bildmontage/förvaring som passar dina bilder bättre.

Eller varför inte göra ett digitalt collage på 40x50 som det "moderna" brudparet har på väggen itsf den vanliga helbilden i ateljen?

// BN

Tack för dina tips. Jag har försökt att hitta bättre album för mina bilder...
Har bl a köpt på Bookbinders Design. Men skulle gärna vilja ha ett snyggt album som har passepartou, lite lättare att sätta in bilder.

har du någon aning om var man kan hitta ett snyggt och kreativt sådant album? Eller idé på någon annan förvaring?

/Karin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar