Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris på en Dimage 7i?

Produkter
(logga in för att koppla)

limstift

Ny medlem
Jag tänkte sälja min Dimage 7i med väska, 64 + 128 Mb, fjärrkontroll, kablar, nätsladd, PCMCIA-adapter och original kartong.

Hur mycket kan jag begära att få för den? Jag har ägt den ca. 2 veckor, men jag har insett att jag inte har tid eller råd att behålla den, den är förresten tidigare ägd av en fotostudio.
 
Jag glömde säga att jag har två uppsättningar 2300 mAh batterier med tillhörande snabbladdare (1-2h) också, samt motljusskydd, cd med programvara, linsskydd och kablar.
 
Jag sålde min Dimage 7i i november och köpte en 300D istället.

Jag sålde den för 5000:-

Följande skickade jag med förutom kameran.

Minolta originalväska
64 + 16 MB CF kort
3 uppsättningar batterier inkl. laddare
Låda, manualer etc.
 
Jag annonserade ut min Dimage 7i + 656Mb minne + LowePro-väska + div filter (pol,sky,close-up,röd) för 6000 på blocket. Fick äckligt många bud på 3000 av nån anledning. Skickade paketet idag till damen som köpte den för 5000, högsta bud var på 5500, men det kom efter jag hade "sålt" den.

Favoritsvaret på annonsen:
"Hej jag bjuder 3000 kr till dit kamera MINOLTA
om du in tressre hör av"
 
Tyvärr så får man ju tag på Sveriges alla hjon när man provar sälja saker på Blocket, det blir att sålla rejält bland mailen. Vissa verkar ha som hobby att sitta och skambjuda på alla nya annonser som kommer ut.

Sen så är ju språkkunnigheterna bland de som svarar inte de bästa.

Svar jag fått är typ:
Kan ja få prutta 500:- på din camera, snäla.
 
I somras köpte jag en uppgraderad Dimage 7 med skylightfilter, batterier, 340mb microdrive, 16mb vanligt compact flash, rem, snabbladdare, motljusskydd, linsskydd, videokabel och cd med mjukvara.
För detta betalade jag 5300.
 
Jag gav 6995 för min NY! Det var iofs precis innan A1 började säljas :)

Jag skulle hur som helst inte sälja min 7i under 5000 spänn.
 
Hmm..är en dimage 7i verkligen värd runt 5000kr?
Hur står den sig mot andra kameror som kostar 5000kr idag (nya dvs)
Har läst att det är massa krångel med auto focus på 7i, stor minus eller?
Har även tittat på lite bilder på steves, och dom är ju lite brusigare än vad man kanske skulle vilja haft, men jag litar inte helt på de bilder steve tar, har nämligen sätt många bilder tagna med en kompis 7i och dom är inte ens nära till lika brusiga och suddiga....
 
Fundera på vad du själv skulle betala för en
Dimage 7i med den extrautrustning du har och
lägg sedan på ca 1000:- i prutmån, så skulle jag
gjort.

En ny Dimage A1 går att köpa från ny-camera.com
(i Tyskland) för 762Euro + ca 20Euro i frakt.
Detta kan vara bra att ha i åtanke när du sätter
priset.
 
Da´Russian Stallion skrev:
Hmm..är en dimage 7i verkligen värd runt 5000kr?

Ja, den är värd det och mycket mer ;-) men man kan inte få ut det *s*
Bruset som syns på skärmen är totalt obefintligt på de bilder jag printat i förstoring hos fuji t ex! De blir så bra så det inte är normalt! gäller både min "gamla" sjua och nuvarande A1...
Har kvar min sjua, uppgraderad till "nästan" 7i. Skulle inte begära mer än max 4000 för den... därför behåller jag den som reservkamera. Har hört om Minoltas långa servicetider, o vem vet...
 
Da´Russian Stallion skrev:
Hmm..är en dimage 7i verkligen värd runt 5000kr?
Hur står den sig mot andra kameror som kostar 5000kr idag (nya dvs)
Har läst att det är massa krångel med auto focus på 7i, stor minus eller?
Har även tittat på lite bilder på steves, och dom är ju lite brusigare än vad man kanske skulle vilja haft, men jag litar inte helt på de bilder steve tar, har nämligen sätt många bilder tagna med en kompis 7i och dom är inte ens nära till lika brusiga och suddiga....

Den är bra mycket bättre än de kameror man får för 5000 spänn nya. AF och brus är betydligt bättre än på de kompaktkameror du får för 5000 spänn idag. Det felet många gör är att jämföra 7i/A1 med dslr-kameror, det blir inte riktigt rätt. AF är inte lika säker på 7i som en DSLR, men mycket bättre än någon annan digitalkamerajag fotat med.

Titta runt här på fotosidan, det är många som fotar med A1/7i/7hi. Jag tycker de bilderna hör till de bästa både vad det gäller skärpa, exponering och brus. Det var därför jag köpte en ;)
 
Da´Russian Stallion skrev:
Fredrik, du skulle inte kunna lägga ut nån av dina nattbilder i originalformat? Så man kunde ta sig en ordentlig titt...

Hej, du kan titta här, gå in på blandat. 2 sidor med bilder: http://community.webshots.com/user/bigkahuna121

Bilderna där blir precis som här komprimerade, men de är i alla fall lite större.

Om det är någon bild du vill titta speciellt på så kan jag ju alltidm maila den.

MVH

Fredrik
 
Da´Russian Stallion skrev:
Väldigt fina bilder du hadde där :)
Har du provat att framkalla någon bild i storlekar upp mot 20x30? Bra resultat?

Hej, tack! Ja jag har framkallat flera stycken i storlek 45x38 om jag inte minns fel (kan vara något mindre) Det lilla brus som kameran ändå ger vid längre exp. tider försvinner helt vid framkallning. Anledningen är väl att datorskärmen återger varje pixel, medan vid framkallningen trycks allt ihop. Vet inte riktigt :)
 
Samma erfarenhet här, har inte gjort nån större än 20x30 än, men de är som jag skrev tidigare så bra så det inte är normalt! jag blir lika positivt överraskad varje gång jag ser bilderna producerade via Fuji t ex
De blir så bra så de kan inte gärna bli bättre. Även bilder som ser lite smådassiga ut på skärmen kommer tillbaka som vore de tagna med den ljuvligaste Nikonoptik man kan tänka sej!

/kg som e positiv som fan
 
Da´Russian Stallion skrev:
Kanske företagen som framkallar gör nån sorts brusreducering på bilderna själva?

Nej, det har att göra med att datorskärmen återger varje pixel, medan i framkallningen bli allt mer "utsmetet, typ. Fick en bra förklaring i en tråd för några månader sedan. Men bilden framkallas precis som från ett vanligt negativ.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.