Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris på D70 i USA i april?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla glada!

I början av april åker en kompis över till NY för några dagars semester. Då ska hon få köpa en D70 (och lite annat) till mig på B&H. Längtar så jag håller på att bli tokig.

Nu till själva frågan: Vad tror Ni kommer hända med priset på dessa kameror efter att mail-in-rabatten går ut sista mars? Vore ju inte fel om D70-kitet gick ner i pris, motsvarande dagens mail-in rebate på $200.

Kom på att jag har en annan fråga till i samband med detta. Hur fungerar det med momsen? Jag räknar med att denna måste betalas i butiken, men att man kanske kan fylla i en blankett i butiken och på så sätt få pengar tillbaka på flygplatsen? Så fungerade det iallafall i Australien, när jag var där.

Drar iväg en tredje fråga nu när jag ändå är igång (trots att dessa frågor kanske egentligen skulle ligga i 'Butiker och leverantörer'). Visst är det väl samma priser i butiken i NY som på nätet, förutom momsen då?

Med glada hälsningar,

Tommy

För att få drav av momsen tror jag du måste tulla ut kameran i USA och tulla in den i Sverige. Så du slipper 8%(???) borta men får betala 25% här hemma. Är man lokalpatriot så kanske det är OK, vi andra betalar glatt 8% borta och är nöjda med det. När det gäller priset så är det svårt att bedömma, visst det kan sjunka markant när rabatten går ut. Många tror på en uppföljade snart och då borde priset sjunka mer. Men eftersom du redan bestämt dig så ser jag inte problemet, kameran kommer inte bli dyrare. Den saken är säkert.

Nome Nescio skrev:
För att få drav av momsen tror jag du måste tulla ut kameran i USA och tulla in den i Sverige. Så du slipper 8%(???) borta men får betala 25% här hemma. Är man lokalpatriot så kanske det är OK, vi andra betalar glatt 8% borta och är nöjda med det.

Tack för tipsen, tror jag. Vad är det som säger att man skulle betala moms här hemma bara för att man inte gör det där? Jag tror inte att det finns administration för att från USA berätta för tullen i Sverige att med den och den flighten kommer den och den personen och att denne har varor han skall tulla för.

Jag betalar också hellre 8% än 25% här hemma, men det finns ju inget som garanterar att man slipper moms här hemma, bara för att man betalt moms där borta.

Nome Nescio skrev:
För att få drav av momsen tror jag du måste tulla ut kameran i USA och tulla in den i Sverige. Så du slipper 8%(???) borta men får betala 25% här hemma.
Bäst att läsa på lite tror jag. Klippt från B&H hemsida:
Purchases in our retail and Used Equipment store are subject to an 8.625% local sales tax. This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when you return home.
Notera att det rör sig alltså inte om moms och du kan inte få tillbaka denna skatt när du åker ut från USA. Däremot ska du tulla för ditt inköp ändå om det är tillräckligt stort...

Tack för hjälpen! Det var ju synd att det inte var en VAT... Men men.

Självklart skall jag tulla för varorna i Sverige, eller så kanske jag inte gör det... vi får se...

/Tommy

Tommy Pettersson skrev:
Tack för hjälpen! Det var ju synd att det inte var en VAT... Men men.

Självklart skall jag tulla för varorna i Sverige, eller så kanske jag inte gör det... vi får se...

/Tommy

Jag köpte kamera i Kanada för några år sedan och då fick man tillbaka momsen (VAT) antingen på flygplatsen eller genom att posta kvittona från Sverige.

Tyvärr åker man ändå dit på svensk moms och tull även om man betalt utländsk moms när man kommer till Sverige, om man inte smugglar in kameran förstås.

Jag gjorde två resor och blev stoppad av tullen den ANDRA gången (köpte kameran FÖRSTA gången), som tur var syntes det på kameran att den var använd fast jag hade lite svårt att svara bra på frågan "har du köpt denna i Kanada". Kände mig som om jag bar på narkotika nästan.

Köp i Sverige så slipper du göra din kompis till brottsling (oavsett om hon/han åker dit eller inte) och så får du svensk manual, svensk support och garanti som gäller i enligt med de svenska generösa reglerna.

Köp inte en D70 i USA. Om de inte sänker priset kostar den (med dagens dollarkurs och lokala skatten) 9450 kr med 18-70 kit. Då får du ingen garanti som gäller i Sverige. Det går säkert att hitta den i Sverige för ungefär detta pris. OK, sjunker den 200 dollar blir det ju lite bättre men inte tillräckligt.

Det man däremot med fördel kan köpa i USA på B&H är objektiv, blixt och andra tillbehör. Vissa saker kan vara halva priset mot här hemma.

Scandinavianphoto.se säljer Nikon D70 Kit (18-70 DX) för ca. 9700:- nu, kan ju vara värt att kolla hur mycket det skiljer mot import från USA.

Jag har så mycket fritid så jag kollar det åt dig :

Nikon D70 + 18-70 Kit Objektiv :

Scandinavianphoto.se

9795 :-

Nikon D70 + 18-70 Kit Objektiv + 1GB SanDisk Ultra III
(200$ rebate om man kan ordna det på nåt sätt...)

BHPhoto.com

1299,95 + 8,625% local sales tax =~ 1412 USD
->>>

www.xe.com/cc

1412 USD = 9582 SEK + 25% moms =

11977 :-
(utan 200$ rebate)

Mjo så var det klart...

Utan svensk moms så får du dock samma paket, plus ett 1GB CF kort för 200:- mindre än hos Scandinavianphoto... :-o

Om du kan fixa rebate på nåt sätt så är det ju ännu bättre.

Klantade mig med inlägget, det priset jag kom fram till är alltså utan 200 dollar rebaten...
Blev lite otydligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar