Annons

Pris på bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

The Champ

Aktiv medlem
Jag har till en kille skickat några digitala bilder i format 1024x768 som var tagna från luften i ett flygplan och vi var överens om att han skulle betala mig en mindre summa för korten.Dom skulle endast användas privat och jag har all mailkonversation kvar.Han sket dock totalt i att betala mig för dem trots att han lovade och lovade.Jag vet att jag inte skulle ha mailat honom fullformat men detta var innan jag hittade denna eminenta sida och var inte så insatt.Kan någon säga vad jag skulle kunna ta per st för dessa bilder.Var ca 20 st..Har tittat i BLF men inte kommit fram till något bra ,tacksam om någon har nått tips.

Tja...

Det är inte så enkelt... BLF:s priser är ju anpassade för kommersiellt nyttjande av bilder, dvs i tidningar, brochyrer, reklam eller kommersiella siter.

Då betalar man efter storlek på bilden, upplaga, typ av användningsområde m.m.

För privata bilder som någon vill ha för prvat bruk brukar man komma överens om en lägre summa. Kanske utlätt för material och lite till, beroende på vem det är som köper bilden. Det är ju inte BILDEN som du säljer, utan KOPIAN, dvs just den fysiska kopian i den form den har. Rättigheterna ill bilden är alltid dina.

Använder man bilden utan rättigheter i tryckt form eller genom publicering på internet gör man sig skyldig till upprätthovsbrott. För det kan man bli stämd och skyldig att betala skadestånd.

Så för din "vän" finns det inte mycket han kan göra med bilderna. Att endast ha dem i sin dator och privat titta på dem är inget brott, knappt ens att skriva ut dem på sin färgskrivare och ha dem hemma. Men han kan aldrig sälja dem eller publicera bilderna, inte ens i ditt namn, för gå kan du stämma honom.

Så upplys honom om det och be honom sedan dra åt helvete, är mitt tips!

/Jens

The Champ skrev:
Jag har till en kille skickat några digitala bilder i format 1024x768 som var tagna från luften i ett flygplan och vi var överens om att han skulle betala mig en mindre summa för korten.Dom skulle endast användas privat och jag har all mailkonversation kvar.Han sket dock totalt i att betala mig för dem trots att han lovade och lovade.Jag vet att jag inte skulle ha mailat honom fullformat men detta var innan jag hittade denna eminenta sida och var inte så insatt.Kan någon säga vad jag skulle kunna ta per st för dessa bilder.Var ca 20 st..Har tittat i BLF men inte kommit fram till något bra ,tacksam om någon har nått tips.

Ingånget avtal ska hållas. Den summan ni kommit överens om är den han ska betala.

Kronofogden är den myndighet som tjänstvilligt hjälper dig att driva in skulden. De är mycket effektiva. Ansökan om betalningsföreläggande. Det fina i kråksången är att kostnaderna för detta får läggas till skulden.

Tack för lite tips.Jag var så snäll att jag gav honom chansen att komma med ett bud på en symbolisk summa men inte ens det tog han.Bilderna är över en fyrplats i skärgården och han har sin sommarstuga där .Letar ofta för att hitta någon av mina bilder.Och om han någon gång lägger dem på nätet så kan jag nog hitta dem och då blir det inte nådigt för honom.Dessutom så skickar jag honom mail med jämna mellanrum så han inte ska tro att han är bortglömd.Det tråkiga är att han jobbar på en reklambyrå och finns på nätet så han borde vet vad som gäller.Vem vet en vacker dag kanske jag träffar honom på mitt jobb,jobbar på ett lasarett.
Tack alla.

Enligt köplagen är det säljaren som sätter priset. Det är bara att avgöra hur mycket du tycker är skäligt och sen skicka en faktura. Betalar han inte är det bara att stämma honom, förhoppningsvis har han då utmätningsbara tillgångar så att du får dina pengar.

Lycka till

//Erik

xdork skrev:
Enligt köplagen är det säljaren som sätter priset. Det är bara att avgöra hur mycket du tycker är skäligt och sen skicka en faktura. Betalar han inte är det bara att stämma honom, förhoppningsvis har han då utmätningsbara tillgångar så att du får dina pengar.

Lycka till

//Erik

Du har så rätt .Får nog skriva ihop något och skicka honom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar