Annons

pris på bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Langsor

Aktiv medlem
Här kommer ännu en fråga om pris på bilder men har inte lyckats hitta nåt som passar in på min situation.

Ska ha en liten utställning med bilder på ett cafè i kalmar. Har tänkt att ha bilder i 25*38 storlek monterade på kapaskiva eller liknade.(har hittat typ kapa skiva i kartong istället för "skum" som ja tror är lite billigare).
Grejen är den att jag inte betalar för bilderna mer än med redigeringstid och montering då jag jobbar i labb. Tanken är att det ska bli en sådär 20st bilder. Bilderna kommer även att vara signerade.(ifall man nu kommer bli känd mot all förmodan):)

Frågan är nu hur mycket man kan/ska ta betalt för per bild i detta sammanhanget!

Tacksam för svar/Thomas

E de du som ska ställa ut dina egna bilder?

Har du tänkt o sälja?

Om så, 3-8 hundra spänn styck kanske är lagom?
ilkka

Finland skrev:
E de du som ska ställa ut dina egna bilder?

Har du tänkt o sälja?

Om så, 3-8 hundra spänn styck kanske är lagom?
ilkka

jo det är mina egna bilder och det var inte meningen att sälja från början men sen så frågade ägaren om han skulle kunna få köpa nån bild. Varför inte sa jag å sen så tänkte jag att man skulle ju kunna sätta ut pris på bilderna ifall någon mer vill köpa!

Hade funderingar på någonstans mellan 200-600 så då kanske jag inte ligger helt fel?!

Jag vet inte vad man ska ta för bilderna, jag skulle bara fråga var du ska ställa ut? Bor själv i kalmar, kanske skulle titta förbi någongång då...

FotoJeppe skrev:
Jag vet inte vad man ska ta för bilderna, jag skulle bara fråga var du ska ställa ut? Bor själv i kalmar, kanske skulle titta förbi någongång då...

Ska ställa ut lite konstert bilder på söderportscafèt uppe vid slottet! men har inte bestämt när. men kan återkomma om det! Kommer nog upp lite afficher i kalmar om det med sen vad det lider.

vad mer att tänka på vid en mindre utställning?

vad ska man undvika och vad böre man tänka på
allt av intresse?

så det kan vara okej med ett pris runt femhundringen då eller? nån mer som har nån erfarenhet om detta?

Precis som andra ekonomiska sammanhang är det pris och efterfrågan som gäller.

Är dina bilder åtråvärda så tar du ett bra pris, om inte så tar du ett mindre pris.

Samtidigt, och lite motsägelsefullt till ovanstående mening, bör du fundera över vad bilderna är värda för dig och vad dom har kostat dig.

Vad kostar inramningen, resor, förbrukningsmaterial m.m. Utifrån detta så gör du ett påslag så att du gör en vinst. När man börja att räkna på vad det kosta att skapa en bild så upptäcker man att det inte är så billigt i slutändan. Då skall man ju även räkna in tiden man lagt ner.

300 kr för en bild låter lite väl billgt. 300 kr brukar en efterbeställning av en mindre porträttbild kosta. Då ingår inte ens ram :)

Storleken på bilden är inte alltid det som styr priset på bilden, men arbetet bakom styr allt.

jo som sagt e inte så erfaren i det här men har räknat lite och kommit fram till att varje bild skulle kosta ca 100:- då utan arbete eller någon annan tid medräknat utan endast materialkostnader.(kapaskiva, film,) så hade nog räknat att som amatör kunna ta ut en 400:- per bild låter detta vettigt eller ska jag höja/sänka??

mvh/thomas

Låter väl helt ok i mina öron, kanske 500:-

Men jag har inte sett dina bilder, så det kan vara svårt att avgöra via ett forum. Tänk på att timpriset för en fotograf startar runt 450:- sen tillkommer moms. Kan kanske sätta priserna i lite relation till något. Sen finns det ju argumentet att om man är är billigare än alla andra så säljer man.

Det argumentet slår man lätt håll på. Är man för billig så blir det svårt att höja priserna senare. Om man är alldeles för billig kan man framstå som oseriös och till och med desperat.

Så länge man har en sidoinkomst så kan man testa vilka priser som funkar på de tjänster man utför. Skall man leva på det, så har man kniven mot strupen på ett annat viss och då får man gå tillväga på andra sätt för att överleva.

okej tackar Hans tror jag kommer köra på 400:- mest för att jag inte hade tänkt tjäna nåra pengar från början så kan det ju mest vara kul att få nån bild såld!!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto