Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris för reparerade och servade objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har noterat att begagnade bilar sjunkar i värde med tiden, även om de funkar jättebra. Hur är det med objektiv? Utifrån annonserna på begagnatmarknaden tycks folk begära lika mycket för äldre, men fortfarande i produktion, objektiv, även om de är reparerade eller hårt använda så att de varit inne på reparation/service. Fortfarande begärs samma pris som en i helt nyskick som är ett år gammal? Såg t ex att Schönherrs sålde ett kraschat 35/1,4 som var helrenovrerat för 12 500 kr, vilket ju är nästan är uppåt nypris för nåt år sedan, och de får det sålt? Eller prutas det friskt på dem? Några med erfarenheter?

Beror på form av servicen.

Hej.

Jag har ingen erfarenhet av att köpa objektiv begagnat, men har funderat på det länge. Här i Sverige när jag tittar bland annat här på annonstorget och via andra sidor så blir jag dock försiktig, då många inte lämnar garanti.

Var i Milano i våras och där finns en bra butik för andrahandsprodukter med den härliga bonusen av att de lämnar in ALLT de får in på service till auktoriserad verkstad, och lämnar ett års garanti på varan när du köper den, hur begagnad den är är, eftersom den genomgår en ordentlig service.

För mig verkar det lite iskallt att köpa begagnad optik om man inte kan testa den innan, så att verkligen fokusering etc. fungerar. Schönherr har nog bra koll på saker, så deras prissättning skulle jag nog inte tvivla på om jag var intresserad, och om de har ett högt pris som närmar sig nypriset så är det nog A eller kanske B+ status på varan. Men visst finns det de människor som försöker ta mycket betalt privat utan att lämna någon garanti eller ha servat produkten. Och därför köper jag inte begagnat av privatpersoner, om jag inte skulle ha möjlighet att testa och prova varan först.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar