Annons

Pris för portfoliobilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Hej!

Har nyligt beställt BLF:s cirkaprislista för fotouppdrag. Jag gjort en fotografering åt en makeupartist som vill marknadsföra sig.

Makupartisten vill köpa bilder för att anväda i sin portfolio (ett högupplöst exemplar av varje bild). Men jag hittar inget cirkapris på en sådan användning. Alla priser i kataligen avser ju en stor upplaga i nån tidning eller sånt!

Så vad ska jag ta för en bild till någons portfolio?

//Eric

PS. Visst är det konstigt att det inte finns i listan? Det kan ju inte vara direkt ovanligt att någon vill köpa bilder till sin portfolio!

Nja, jag vet inte om jag tycker att det är så konstigt. Du har ju plåtat på uppdrag och då är det timpenning eller ett totalpris som är det brukliga.
//
Nina

??

Det är väl inte konstigare än att det finns ett pris för publicering på internet eller publicering i en tidning beroende på syfte, storlek och upplaga?

Men den viktiga frågan var ju: Vad ska jag ta betalt?

Det jag säger är att: den typen av jobb du har gjort står i BLFs prislista. Uppdrag - timpenning.
Jag har ingen aning om vad du ska ta per bild eftersom det är ett samarbete ni har haft (hon köper inte arkivbilder).
Lycka till!
//
Nina

Jag har kanske missförstått begreppet "arkivbilder"....

Uppdraget var ganska hastigt påkommet så vi har inte på förhand diskuterat betalning. Jag löser det så att hon betalar för den tid jag lägger ner på digital redigering och så betalar hon för det hon vill använda bilderna till.

Menar du att fotouppdrag bara betalas med timpenning oavsett vad kuden vill använda bilderna till? Det låter ju jättekonstigt!

Eller ska kunden kunna specificera exakt vad han/hon ska ha bilden till innan uppdraget, och timpenningen/totalpriset väljs därefter?

För visst måste väl priset bero på vad kunden vill ha bilden till?

Vad tycker du själv är ett ansenligt pris?
Att gå efter en specifik lista kanske är bekvämt i vissa fall. Men då jag gått efter BLF så är det då köparen själv tyckt så. Jag har själv sålt till en makeupartist för 80:- och hon blev nöjd och jag hoppas på ett framtida sammarbete. En såld bild är bättre än ingen alls.

Eric, jag menar så här:
Gör alltid upp priset med kunden först, det finns risk att du får noll i betalning annars. Ibland timpenning, ibland fastpris ibland nån annan lösning. Och ja, kunden vet oftast hur bilderna skall användas redan när jobbet beställs. Ju större användning desto högre pris. Säger inte kunden nåt så måste du fråga, det kan komma surt efter annars och då blir det struligt.

Den lösning du har valt nu i efterhand låter bra. Kom ihåg att påminna kunden om att ditt namn skall anges vid all bildpublicering även om det dröjer många år.

Lycka till!
//
Nina

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar