Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pris för ett reportage

Produkter
(logga in för att koppla)

Aksel

Aktiv medlem
Tjo
Jag har gjort ett reportage med sex bilder och en artikel på ca 500 ord. En tidning är intresserad av att köpa den. Men kruxet är att jag inte vet hur mycket jag ska begära. Tidningen har en upplaga på 40-50 000 ex (tror jag) och ska ge reportaget ett uppslag. Jag räknar själv med minst 2500:- Är det för mycket? För lite? Jag har inte F-skattesedel.

Räkna gärna - men räkna inte för mycket. Om du jobbar som frilans och ska ha betalt för en hel dag är rekommendationen hos Svenska Journalistförbundet 5 600 kronor. Men det är få frilansar som får ut så mycket. I och med att du inte har F-skattsedel (eller F/A-sedel) så får du själv stå för de sociala avgifterna.

Med tanke på att du har flera bilder med verkar din prisidé inte vara orimlig, bilder kostar mer att ta fram än vanlig text. Dessutom har tidningen stor upplaga, och ska tydligen slå upp dina bilder stort, även det är något att lägga i din vågskål.

Mer om frilansarvoden kan du läsa här.
http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,38446&_dad=portal&_schema=PORTAL

Lycka till!

Bara gissar, men om ditt reportage är "hett" för dem och så stort...med sex bilder menar jag, borde det inte ge mer än ynka 2500?

Kijana skrev:
I och med att du inte har F-skattsedel (eller F/A-sedel) så får du själv stå för de sociala avgifterna.

Nu är jag inte alls säker så rätta mig om jag har fel men att man har anmält sig för F-skatt innebär väl att man står för sina egna sociala avgifter. Att inte ha F-skatt innebär således att parten som betalar ut lönen också är skyldig att betala in de sociala avgifterna?
Det är väl så många har åkt dit när de anlitat "billiga" hantverkare som i efterhand visat sig inte inneha F-skatt och uppdragsgivaren därför åker på en skattesmäll?

//Erik

xdork skrev:
Nu är jag inte alls säker så rätta mig om jag har fel men att man har anmält sig för F-skatt innebär väl att man står för sina egna sociala avgifter. //Erik

Vår trådstartare hade inte F-skattesedel, berättade han.
Och har man inte F-skattesedel så "ingår" de sociala avgifterna i ersättningen/lönen, det vill säga man får själv ansvara för att betala in dessa till Moder Svea.

Hmm nu hjälper jag inte trådmakaren något men jag vart lite konfunderad, Om man är en helt vanlig typ utan f-skatt och gör ett fotojobb så betalar man själv in skatt osv säger Kenneth och om man har f-skatt så betalar man själv in skatten vad jag vet.

Jag trodde det var som så att om du saknar f-skatt och vill göra ett jobb, fotojobb i detta fallet så finns det två vita sätt, 1. Du får en anställning av tidningen tillfälligt och dom betalar dig timlön baserad på ditt tilltänkta arvode, detta kan dock kännas knöligt för uppdragsgivaren 2. Man kan redovisa som inkomst av hobby och kvitta inkomsten mot utgifter man haft i samband med sin hobby t.e.x. kameran, datorn, resor (spara alltid kvitton)... jag vet dock inte om det finns gränssummor eller liknade och ej heller riktigt hur det fungerar med skatt och så... men om det är som sagts tidigare så verkar ju f-skatte sedeln rätt onödig för en sporadiskt jobbande fotograf.

hur ligger det egentligen till?

Kijana skrev:
Vår trådstartare hade inte F-skattesedel, berättade han.
Och har man inte F-skattesedel så "ingår" de sociala avgifterna i ersättningen/lönen, det vill säga man får själv ansvara för att betala in dessa till Moder Svea.

Nu är det ju klarlagt. Enligt skatteverkets broschyr stämmer detta inte. Har man INTE F-skatt skall den som gör utbetalningen också ansvara för att sociala avgifter och skatt inbetalas. Har personen däremot F-skatt är det den med F-skattesedeln som ansvarar.
Citerar ur foldern: "Om den som får ersättning har F-skattsedel ska inget skatteavdrag göras. Arbetsgivaravgifter eller särskild löneskatt ska inte heller betalas."
Detta ger således att i annat fall skall sådana avdrag göras.

//Erik

Svårt att säga emot Skatteverket...
Själv frilansar jag inte särskilt ofta, men vid något tillfälle för några år sedan när jag gjorde ett jobb och fakturerade så fick jag frågan om sociala avgifter ingick i arvodet. Jag sa ja förstås på den frågan, eftersom det var den konstruktionen jag tänkt mig på affären. (Hade jag sagt nej hade uppdragsgivaren istället fått lägga på motsvarande belopp för sociala avgifter och jag fått mer i fickan, men det kunde ha blivit plus minus noll i slutänden i alla fall.)
Jag minns det som att jag fick den summa jag fakturerade, men blev nu lite osäker på om det kan ha varit efter avdrag av sociala avgifter ändå.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto