Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pris för ett reportage

Produkter
(logga in för att koppla)

Aksel

Aktiv medlem
Tjo
Jag har gjort ett reportage med sex bilder och en artikel på ca 500 ord. En tidning är intresserad av att köpa den. Men kruxet är att jag inte vet hur mycket jag ska begära. Tidningen har en upplaga på 40-50 000 ex (tror jag) och ska ge reportaget ett uppslag. Jag räknar själv med minst 2500:- Är det för mycket? För lite? Jag har inte F-skattesedel.

Räkna gärna - men räkna inte för mycket. Om du jobbar som frilans och ska ha betalt för en hel dag är rekommendationen hos Svenska Journalistförbundet 5 600 kronor. Men det är få frilansar som får ut så mycket. I och med att du inte har F-skattsedel (eller F/A-sedel) så får du själv stå för de sociala avgifterna.

Med tanke på att du har flera bilder med verkar din prisidé inte vara orimlig, bilder kostar mer att ta fram än vanlig text. Dessutom har tidningen stor upplaga, och ska tydligen slå upp dina bilder stort, även det är något att lägga i din vågskål.

Mer om frilansarvoden kan du läsa här.
http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,38446&_dad=portal&_schema=PORTAL

Lycka till!

Bara gissar, men om ditt reportage är "hett" för dem och så stort...med sex bilder menar jag, borde det inte ge mer än ynka 2500?

Kijana skrev:
I och med att du inte har F-skattsedel (eller F/A-sedel) så får du själv stå för de sociala avgifterna.

Nu är jag inte alls säker så rätta mig om jag har fel men att man har anmält sig för F-skatt innebär väl att man står för sina egna sociala avgifter. Att inte ha F-skatt innebär således att parten som betalar ut lönen också är skyldig att betala in de sociala avgifterna?