Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris för en bild i tidning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja kanske det.. =^)

Men samtidigt kan man ställa sig frågan om vad ska det göras bra repotage om? Lilla garagebandet som spelat tillsammans i 1 år och hoppas på skivkontrakt, eller en dag på jobbet med den kommunala vaktmästaren som sakta inväntar pensionen? Men full respekt till de tidningar som gör det i mer än en bilaga på söndagarna som folk läser mest pga reklamannonser och serierna.

Att tro att det inte behövs bra bilder till tillsynes trivala ämnen är en helt tokig slutsats som tyvärr är vanlig.

Det finns en kategori kärnläsare som läser tidningen oavsett kvalitet. Men andra vill ha en kul tidning. En tidning med tråkiga bilder lockar inte till läsning. Men bra bilder kan man göra även ganska torra ämnen intressanta och man kan göra triviala ämnen så att varje artikel blir unik.

Tyvärr är det äldre textmänniskor som bestämmer på tidningarna. För dem är bilden bara ett tillbehör till texten. De kan inte ha mer fel.

Sen är det inte ovanligt med energilösa och oinspierade fotografer på lokaltidningarna.

Titta på den här bilden: http://www.fotograflundstedt.se/
Den kommer från ett reportage i Ystads Allehanda om idrottande pensionärer. Trivialt ämne, men hur bra och intressant som helst i tidningen. Idéen kom från fotografen Tomaz Lundstedt. Men allt höll på att gå i stöpet eftersom fotograferna bara jobbar på hårda scheman. När skulle han hinna plåta detta projekt. Ingen fotograf tidigare hade kommit med en egen projektidé, så dilemmat var nytt. Till slut skades det fram en dag och projektet gick i hamn.

Nu har jag glidit iväg långt i från ämnet...

Läsarna (dvs vi alla) måste väl oxo ta ett ansvar och inte bara ta emot en dålig tidning utan säga något, det gäller både dåliga bilder samt billiga artiklar, reportage m m Skriv ett mail till din tidning och berätta för dem hur dåliga de är, blir det ingen förbättring: säg upp abonnemanget, det låter som en självklarhet men jag hör ofta människor som klagar inför sin omgivning men vill inte ta sitt ansvar och göra de duktiga journalisterna en tjänst med sin åsikt, därför får vi oxo se en hel del dåliga bilder och reportage i våra tidningar.

"säger Jerry som slutade läsa Kvällsposten 1986 och har inte läst en enda sida i denna tidning sedan dess"

Hejduglade skrev:

"säger Jerry som slutade läsa Kvällsposten 1986 och har inte läst en enda sida i denna tidning sedan dess"

Kvällsposten är ett fint exempel på en tidning utan utveckling. Journalistiken är samma som på 1970-talet.. Tävlingarna också... Jag säger bara "Mister X"... suck...

froderberg skrev:
Att tro att det inte behövs bra bilder till tillsynes trivala ämnen är en helt tokig slutsats som tyvärr är vanlig.

Sen är det inte ovanligt med energilösa och oinspierade fotografer på lokaltidningarna.

Kan inte hålla med dig mer. Det finns läsarundersökningar som visar att bilden har den största inverkan på om vi läser en artikel eller inte (ca 60 %). Därefter kommer rubrik och sedan ingress. Det innebär alltså att en bra bild är viktigare än en bra rubrik.

Angående oisnpirerade fotografer som går på tomgång så har jag träffat många sådana. Under mitt senaste tidningsjobb (som skrivande reporter) blev jag mer än förvånad över hur oengagerade fotograferna var. Jag kände efter varje uppdrag att jag kunnat ta tio gånger bättre bilder själv.

/Joakim

Liax skrev:
Jag kände efter varje uppdrag att jag kunnat ta tio gånger bättre bilder själv.

Håller med min namne till fullo..

Samt Joakim.. Känner som du nästan varje gång man slår upp en tidning. Särskilt nu i sommar när man plåtat en del konserter och ser vad för bilder som tidningens fotograf har tagit och vad för bilder som finns i ens egna minneskort..
Men eftersom tidningen har en fotograf på plats kan jag aldrig tänka mig att de är villiga att betala för bilder (som jag lite partiskt anser) är bättre..

Tänkte komma med en liten annan vinkel på problemet. Nämligen från den som blir fotad för lokaltidningen. Mitt i Haninge skrev två reportage om mig för ungefär 6-7 år sen. I båda reportagen var det samma person som intervjuade och fotade. Bilderna blev enligt mitt tycke väldigt klyschiga och dåliga vilket gjorde att artiklarna tappade mycket i intressanthet. Faktiskt så mycket att jag inte orkade höra av mig igen för eventuella nya artiklar samt att de ligger i nån byrålåda nånstans och samlar damm. Hade bilderna blivit lika bra som de Tomaz Lundstedt har på sin hemsida hade jag garanterat haft reportagen inramade och uppsatta på väggen.

Vet inte om jag bidrar nåt till diskussionen men men...

/Daniel

danielselander skrev:
-Mitt i Haninge skrev två reportage om mig för ungefär 6-7 år sen.

-

Hade bilderna blivit lika bra som de Tomaz Lundstedt har på sin hemsida hade jag garanterat haft reportagen inramade och uppsatta på väggen.

Vet inte om jag bidrar nåt till diskussionen men men...

Det är lite kul att det var just Mitt-I. Tomaz har nämligen varit anställd där. Det är en tidning som håller mycket hög klass på sina bilder och jobbar hårt med sin bildpolicy. Men låter man reportern plåta så blir det sällan bra. Det är väl ovanligt idag på just den tidningen, men otroligt vanligt i de flesta lokaltidningar.

Den tidningen som jag jobbar på hade en annons på första sidan i det senaste nummer istället för en stor bild som normalt. Jag vet inte om det har med att jag är på semseter... :)

Jo jag såg att han bland annat jobbar på Mitt I, men tyvärr inte den dagen. :)

Tittade just på bilderna och det var inte Tomaz som tagit dem iallafall. Såg också att det vid ena tillfället var en fotograf och en reporter.

Det kan ju iofs vara så att jag tycker att bilderna är ganska så tråkiga eftersom jag kan så pass mycket mer om det han fotade (Pistolskytte) än fotografen.

Hehe.. en annons på framsidan var lite annorlunda. Självklart är det för att du är på semester, dina bilder byter man inte ut hursomhelst precis. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar