Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris för en bild i tidning?

Produkter
(logga in för att koppla)

POKI

Aktiv medlem
Hej!

Antagligen kan man finna detta svar i någon annan diskussionstråd, men jag har inte lyckats hitta rätt...

Så här är det: Lämnade in en CD-skiva med några bilder till en lokaltidning, varav de använde en för tryck. Vi kom överrens att de skulle köpa bilder av mig, men de visste inte hur många som fick plats. Därför bestämde vi inte nåt pris innan. Jag har ringt i efterhand och det verkar lite som VD:n på tidningen försöker slingra sig.

Därför skulle jag gärna vilja ha ett snabbt råd på hur mycket jag ska kräva! (enligt BFL:s lista).

Har hört siffror mellan 1000-1200kr/bild. Men nu innehar jag inte F-skattesedel, utan tidnigngen är tvungna att betala ut pengarna som vanlig lön.

Bilden är ca. 10x10 cm, om det spelar nån roll...

Mycket tacksam för snabb hjälp!!

Mvh,
Marcus

Priset för en bild i en dagstidning är 660 kronor plus moms. Priset bygger dock på att fotografen har företag.

Tidningen ska kunna redovisa hur de använt bilderna.

Ekonomiavdelningen kan lätt räkna ut hur mycket de ska dra av för sociala avgifter från 660 kronor. Annars är det bara att ringa skatteupplysningen hos Skatteverket. De ger snabbt svar på direkten.

Ännu enklare är att tidningen betalar ut pengarna som milersättning. 16kr/mil skattefritt. Vanligt, men inte tillåtet.

660 är ju minimiersättning. Journalistförbundets frilansrekommendation är ju 1100 och uppåt per bild F-skatt.

Slowfinger skrev:
660 är ju minimiersättning. Journalistförbundets frilansrekommendation är ju 1100 och uppåt per bild F-skatt.

Journalistförbundets rekommendationer är inte så respekterade, dessutom är det svårt att hänvisa till en dyrare prislista när det finns en billigare som är mer etablerad.

men visst är 660kr ganska lite.

aftonbl. 1000.-

Jag skickade in bilder till aftonbladet och meddelade att jag var rookie....
Omg. fick jag till svar att enl. ngn. praxis betalade de 1000.- per bild och införande. Om bilden hade särskilt nyhetsvärde diskuteras priset mellan parterna.

Re: aftonbl. 1000.-

Bx3mE skrev:
Jag skickade in bilder till aftonbladet och meddelade att jag var rookie....
Omg. fick jag till svar att enl. ngn. praxis betalade de 1000.- per bild och införande. Om bilden hade särskilt nyhetsvärde diskuteras priset mellan parterna.

Intressant att veta,

Jag vet att Aftonbladet är noga med sitt rykte om att de betalar bra. Annars kanske folk ringer till den andra tidningen först...

Om ändå andra tidningar varit måna om sitt rykte som Aftonbladet. Jag har gjort flera fotojobb åt olika lokaltidningar och varje gång har ersättningen mer eller mindre kännts som ett hån.

Mitt senaste jobb var ett 6-timmarspass en fredagskväll/natt (till kl. 02:00) som resulterade i 3 bilder i tidningen. Fick dessutom köra 7 mil med privat bil. Lön 500 kr.

Personligen är jag jävligt trött på att ersättningsnivåerna i tidningsvärlden hela tiden sjunker. Eftersom jag pluggar till journalist har jag märkt hur många redaktioner resonerar. De menar att man ska vara "glad över att bli publicerad" och se det hela som "meriter".

Problemet är bara att man tyvärr inte kan betala sina räkningar med meriter. Och frågan är hur mycket "meriter" man behöver innan man förtjänar en anständig lön.

Något har hänt i tidningsvärlden (men även inom journalistiken för övrigt). Pengarna har förskjutits från dem som gör jobbet (det vill säga dem som förtjänar pengarna) till ägarna och kapitalmarknaden.

Dessutom aner jag att det sitter en stor grupp inkompetenta och överbetalda 40-talister ute på våra redaktioner. Personer som lyfter löner de inte förtjänar samtidigt som de anser att andra ska jobba nästan gratis. Jag har stött på dessa människor, jag har hört deras resonemang. Många har inte ens någon journalistutbildning och de kan bara en sak (tex skriva, redigera, fotografera) medan många nyutbildade journalister behärskar flera områden.

Många av dessa personer är inte ens intresserade av sina jobb längre. De är trötta och blasé efter 30 år i yrket. Och om ni tittar i lokalpressen idag så märker ni vad jag menar. Det finns ingen glöd, ingen energi, inget nytt. Som en urtjänad LP-skiva med Tore Skogman som hakat upp sig maler de samma nyheter om och om igen. Sämre och sämre för varje gång. Och det beror på att det sitter en stor propp med skit i systemet.

Visst, nu generaliserar jag hårt, men ibland måste man göra det för att se övergripande strukturer.

/Joakim - som börjar dagen med denna brasklapp

Joakim, om du tog betalt för dina jobb behöver du inte känna sådan bitterhet. Nu är du utnyttjad.

Att minst få en vettig timlön är väl ett minimikrav. Den som inte ens kan erbjuda kan inte förvänta sig proffesionellt resultat. Tyvärr ställer en del studenter, folk som jobbar med annat eller som vill få in en fot upp på kraven.

Det händer att jag jobbar ideellt. I helgen plåtar jag t ex midnattsloppet i ett utbyte mellan min fotoklubb och Hammarby IF. Åt scouterna jobbar jag ibland för 600 kr/halvdag - ett halvideellt pris för en frilansare.

Men jag skulle aldrig acceptera att jobba för mindre än timlön för en kommersiell tidning. Det är viktigt att man vägrar ställa ibland. Men detta är lätt att säga och svårt att leva upp till. Jag har kanske haft tur som inte kännt mig tvingad att jobba för lokalpress.

Om det ändå var så enkelt!

Flor skrev:
Joakim, om du tog betalt för dina jobb behöver du inte känna sådan bitterhet. Nu är du utnyttjad.

Rolf: Det är inte så enkelt att man bara kan "ta betalt". Du får en förfrågan om du kan göra ett jobb, du tackar ja eftersom du måste.

Mediamarknaden är förmodligen en av de hårdaste marknaderna i Sverige, och skulle jag tacka nej till ett jobb skulle jag aldrig mer bli erbjuden något.

Och så ser det ut för alla. Om jag ställer krav på mer ersättning ringer de någon annan. Kvalité och engageman är idag av underordnad betydelse. I alla fall när det kommer till lokalpressen som jag har erfarenhet av.

Tro mig, jag har försökt kräva skälig ersättning (vettig timlön som Magnus kallar det). Direkt kommer svaret att de kan ta någon annan i fortsättningen.

Dessutom är jag inte bitter. Jag har bara konstaterat ett faktum och jag tror att många som har erfarenheter från lokalpressen håller med mig till 100 procent.

/Joakim

Senast ändrad:
Aftonbladet "gav mig" 1000 eller om det var 1500 för att fota, framkalla (ja det var typ 2 år sedan), scanna och maila ett par bilder (en valdes) till deras söndagsbilaga. Bilden drogs på ett uppslag så de utnyttjade mina 30 mb rätt bra. Tyckte det var skitkasst betalt. Klart hade det varit idag så hade det ju körts digitalt från början så då hade det ju varit "gratis" ;/

Jag tror dig när du säger att det är tufft. Men då får du se det som läropengar/få in foten, eller något annat och ta det som det är för det luktade i alla fall bitterhet i din text.

Ibland måste man ifrågasätta betalningar och ställa krav. Gör man ett bra jobb och är omtyckt tas det ofta emot positivt.

Och så blir det ännu roligare att plåta.

Lycka till!

Det krävs ett kollektivt uppror mot förhållandena på lokaltidningarna.

Tidningen Journalisten gjorde för ett halvår sedan en genomgång över frilanspriser. Då varierade priserna mellan 500 och 8000 per dag. Några tog betalt per sida. Sen tycker jag att fotografer ska ha mer betalt än reportrar med anledning av sin dyrare utrustning.

Det tokiga vikariesystemet är en annan varböld. Tidningarna verkar tro att det är katastrof att ge folk tillsvidareanställningar.

När jag slutade min tjänst som informationschef kom det många ansökningar från journalister som efter 10 år i branchen inte orkade och som ville jobba som informatörer istället.

Flor skrev:
Jag tror dig när du säger att det är tufft. Men då får du se det som läropengar/få in foten, eller något annat och ta det som det är för det luktade i alla fall bitterhet i din text.

Ibland måste man ifrågasätta betalningar och ställa krav. Gör man ett bra jobb och är omtyckt tas det ofta emot positivt.

Och så blir det ännu roligare att plåta.

Lycka till!

Jag håller med dig om att man ibland får ta lägre lön, sämre arbetstider och mycket annat för att få erfarenheter och för att få in en fot (något jag gjort måååånga gånger). MEN, det stora problemet är att många tidningar satt detta i system. De utnyttjar helt enkelt andra människor och ger dem förhoppningar som aldrig infrias.

Du har nog rätt, jag är fanimej bitter.

/Joakim

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Det krävs ett kollektivt uppror mot förhållandena på lokaltidningarna.

Tidningen Journalisten gjorde för ett halvår sedan en genomgång över frilanspriser. Då varierade priserna mellan 500 och 8000 per dag. Några tog betalt per sida. Sen tycker jag att fotografer ska ha mer betalt än reportrar med anledning av sin dyrare utrustning.

Det tokiga vikariesystemet är en annan varböld. Tidningarna verkar tro att det är katastrof att ge folk tillsvidareanställningar.

När jag slutade min tjänst som informationschef kom det många ansökningar från journalister som efter 10 år i branchen inte orkade och som ville jobba som informatörer istället.

Jag kan inte annat än instämma. Känner människor som efter ett par år på journalistutbildningen fått tillräckliga insikter för att aldrig vilja bli journalister.

/Joakim

Det vore toppen om SJF startade en kampanj för att rensa upp i träsket. Just nu är de koncentrerade på vikarierna. Frilansarna brukar alltid komma sist.

Lokaltidningarna sätt att arbeta är inte långsiktigt. För att en tidning (eller vilken produkt som helst) ska bli lönsam krävs kvalitet. Få tidningar inser att bra bilder och täxter säljer. Tummar man på kvaliteten förlorar man läsare och måste kompensera ekonomiskt med ännu lägre kvalitet. Det blir en ond spiral.

Senast ändrad:
Slänger mig handlöst in i denna diskussion utan någon direkt erfarenhet av lokalpressen mer än som läsare (betraktare).

Lokalpressen tror jag inte bryr sig extremt mycket på hur bra en bild är. I allfall i de tidningar som jag bläddrat i är fotona inte av ngn särskilt hög klass. Sundsvall Tidning är väl egentligen det enda undantaget (om jag nu inte missminner mig). Problemet tror jag ligger i att de som köper eller prenumererar på tidningen oftast inte tänker att det här var bra bilder utan endast är intresserad av vad som hänt i min lilla del av världen. Dvs små notiser att "Berits livs" har haft inbrott eller "Kalle på hörnet" bröt en arm när han skulle plocka ned katten från trädet. Men skulle det göras bra repotage så hamnar det hela i en annan situation. Då tror jag verkligen att bra bilder är ett måste. Men lokalpressen är nog tillräckligt nöjda med usla bilder för de vet att de säljer sin beskärda del ändå.

Nu är detta bara högst personliga åsikter. Men hoppas det kan bidra till denna diskussion med ngt. =^)

mago skrev:
Slänger mig handlöst in i denna diskussion utan någon direkt erfarenhet av lokalpressen mer än som läsare (betraktare).

Lokalpressen tror jag inte bryr sig extremt mycket på hur bra en bild är. I allfall i de tidningar som jag bläddrat i är fotona inte av ngn särskilt hög klass. Sundsvall Tidning är väl egentligen det enda undantaget (om jag nu inte missminner mig). Problemet tror jag ligger i att de som köper eller prenumererar på tidningen oftast inte tänker att det här var bra bilder utan endast är intresserad av vad som hänt i min lilla del av världen. Dvs små notiser att "Berits livs" har haft inbrott eller "Kalle på hörnet" bröt en arm när han skulle plocka ned katten från trädet. Men skulle det göras bra repotage så hamnar det hela i en annan situation. Då tror jag verkligen att bra bilder är ett måste. Men lokalpressen är nog tillräckligt nöjda med usla bilder för de vet att de säljer sin beskärda del ändå.

Nu är detta bara högst personliga åsikter. Men hoppas det kan bidra till denna diskussion med ngt. =^)

Jag tror faktiskt att det ligger en hel del i ditt antagande Magnus.

/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar