Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris för Ef 300 f/2.8L

Produkter
(logga in för att koppla)

vectrex

Aktiv medlem
Jag bor i USA men ska hem på semester ett par veckor i sommar. I och med den väldigt stora prisskillnaden på fotoprylar här och i Sverige funderar jag på om jag inte skall försöka mig på att köpa med lite grejer hem till Sverige och sälja där.

Någon som har en aning om hur mycket man skulle kunna få för ett Ef 300 f/2.8L i nyskick med kartong, kvitto och allting?
 
Den kostar väl 30´ på B&H och ca 42´-45´i Sverige, så 35´ borde det väl gå att få. Nackdelen är väl att kunna ligga ute med pengarna tills man får tag i en köpare. Det vimmlar väl inte av köpare i dessa prisklasser, eller?
 
Jag kan förstå folk som tar med sig ett teleobjektiv hem när de är i USA och "glömmer" att förtulla det, men att smuggla bara för att tjäna pengar..?

/Pontus
 
Tänk på..

om jag köper optik / kamera hus i usa får du bara ett års garanti, gentimot om du köper det här hemma.
Man tjänar inte så mycket på att köpa ett 300a i usa om man lyfter momsen på det. om man nu är företagare..

då vi köpte ett av våra före jul var vi under 40 000:- i pris. så det går att få dem under 40 här hemma åxå..
 
Med reservation för att jag inte kollat prisskillnaderna nyligen mer än för ett av objektiven tror jag du har både lättare och större möjlighet att göra lite pengar om du helt enkelt sätter ihop en bra kameraväska. Ta the holy trinity och några av L-zoomarna typ 70-200/2,8LIS, 24-70/2,8L, 16-35/2,8.
Det blir lättare att förklara i tullen och är nog ganska lätt att bli av med här hemma. Frågan är bara om det finns tillräckligt mycket pengar att göra för att ta riskerna som trots allt existerar.

Edit: Tänk på att INTE ta kartonger och kvitton med dig på flyget. Kvittona skickar du per brev.
 
Förstår inte varför alla tror jag kommer ha problem i tullen för. Jag bor ju i USA, jag får väl ta med mig mina grejer hem till Sverige när jag är där på besök. Sen att jag råkar sälja något av det, det är ju mitt problem.

Ef 300 f/2.8 kostar i dagsläget 26200 kr på BH. Jämfört med 42-45 tusen som den kostar i Sverige så tycker jag det är ett mycket bra pris. Visst det är mycket pengar, men jag kan ju alltid behålla det själv, :)
 
Brukar inte köpare vilja ha med originalkartong etc när man köper såpass dyra grejer? De grejerna kommer ju tullen att undra varför du ska ha med dig om du inte ska sälja grejerna vidare.

Dessutom, som redan påpekats, om man köper såpass dyra objektiv är ju risken stor att man har enskild firma och då vill man ju kunna dra momsen vilket du inte kan erbjuda. Med andra ord tjänar inte en egenföretagare på att köpa av dig.
 
Anders du glömde att räkna med % påslaget de har direkt i butik, tror det är ca 7-8%. Läst det finstilta.
John
 
Med påslaget så landar väl optiken på 29-30 000:- Frågan är väl hur stor markand det finns för den optiken om man inte kan dra av momsen. Antar att du vill tjäna en hack på affären också. :eek:)
 
BH gör inget påslag för sales tax när man köper online. Reglerna i USA är sådana att om man köper på nätet behöver man bara betala sales tax om företaget man köper ifrån har verksamhet i den delstaten som köparen beställer till. Nu råkar det vara så att BH inte har någon verksamhet i Michigan där jag bor så något påslag blir det inte. Jag vet för jag har köpt prylar där förr.
 
Vanligtvis brukar jag köpa grejer till mig själv hos en lokal kamerabutik här, dom prismatchar BH men man får betala Michigan sales tax på 6%. Å andra sidan slipper man fraktkostnaden (som iofs är försumbar på så dyra grejer vi pratar om här). Men jag tycker om att kunna testa prylarna innan jag köper dom. Dom har dessutom öppet köp i 30 dagar (vilket ger mig en ännu jävligare idé)....:)
 
Pongu skrev:
Jag kan förstå folk som tar med sig ett teleobjektiv hem när de är i USA och "glömmer" att förtulla det, men att smuggla bara för att tjäna pengar..?

/Pontus

Jag håller med! Jag kan även förstå om man köper med lite prylar åt en kompis, men att som i den här tråden helt öppet diskutera smugglar-planer där enda syftet är att tjäna pengar tycker jag är ganska upprörande!

Men det kanske bara är jag och Pontus som har något slags gammaldags moraltänkande?
 
Visst kan man tycka att det är fel. Men den enda jag lurar är svenska staten på lite moms. Både jag och den presumptiva köparen tjänar ju på det. Förstår inte riktigt vad som är moraliskt fel.
 
vectrex skrev:
Visst kan man tycka att det är fel. Men den enda jag lurar är svenska staten på lite moms. Både jag och den presumptiva köparen tjänar ju på det. Förstår inte riktigt vad som är moraliskt fel.

När någon lurar staten på moms så är det jag och alla andra skattebetalare som blir lurade.
 
vectrex skrev:
Visst kan man tycka att det är fel. Men den enda jag lurar är svenska staten på lite moms. Både jag och den presumptiva köparen tjänar ju på det. Förstår inte riktigt vad som är moraliskt fel.
Håller helt med dig, förutom att jag tycker
att du skall köpa ett ef-s 10-22 och ett 70-200 2.8 som jag sedan köper av dig alldeles för billigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.