Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris för bild för webbpublicering

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Hej!
Här kommer en fråga som säkert varit uppe förut, men min kompetens att söka i forumen gör att jag inte lyckats hitta svaret i nåt tidigare inlägg.
En av landets kommuner är intresserade av att köpa tre bilder av mig för användning på webben. Vad ska jag ta betalt för dem? (Har f-skatt osv, men har ej foto som syssla). Jag vet att jag borde titta i BLFs prislista osv, men har inte den och tycker inte det är värt besväret att införskaffa den då jag ju knappast kommer att lyckas sälja mer bilder under en överaskådlig framtid (har ej kompetensen och ambitionen).
Tacksam för hjälp, här eller till min mail ([email protected])

Tabell 7: Bild på internet eller intranät

B. Företags eller organisations hemsida, reklambroschyr, årsredovisning, katalog, kundtidning
Upp till 1 år..............................................................1850,-

(Per bild)

För redaktionell användning, information, bok mm:
900 kronor plus moms

För företag och organisationer, katalog, kundtidning:
1 800 kronor plus moms

För privat hemsida:
300 kr

Sedan finns det också en kategori föe bild i annon, men det finns tio varianter.

I detta fall är ántagligen frågan om den första kategorin.

Alla priser gäller för upp till 1 års publicering.

froderberg skrev:

Alla priser gäller för upp till 1 års publicering.
Hur gör man när en kund vill ha obegränsad publiceringstid? Hur mycket mer bör man fakturera? Detta säger tyvärr BLFs listor inget om. Är aktuellt för mig, vore tacksam för lite hjälp på traven.

/Staffan

Stadan skrev:
Hur gör man när en kund vill ha obegränsad publiceringstid? Hur mycket mer bör man fakturera? Detta säger tyvärr BLFs listor inget om. Är aktuellt för mig, vore tacksam för lite hjälp på traven.

Jag tror att de flesta kunder är inställda på att byta layout inom ett eller ett fåtal år. Så det får väl bli en förhandlingsfråga. Men motsvarande 3 års publiceringstid vore väl rimligt. 3 år är väääldigt lång tid i webbsammanhang

Det finns också möjlighet att köpa loss bilden helt och då finns det priser för det. Eller "delad fotoanvändning" som BLF föredrar att man kallar det Det är ju inte bra att man låser alla sina ekonomiska rättigheter till bilden till en kund.

Vid "delad fotoanvädning" så multipliceras priset med 3 vilket stöder att ovanstående resonemang är rimligt. Så säljer man arkivbild multipliceras priset med 3 och vid bilder från ett fotouppdrag multipliceras timpriset med 3.

Men jag måste inflika att de flesta kunder anser att de ska ha fri rätt till bilderna om hyrt in en fotograf. har en kollaga som aldrig lyckats få en krona för detta. jag har vid flera tillfällen tagit 2000 kr extra per fotoomgång. Vid arkivbildsförsäljning är det dock soklklart att bilden bara får användas en gång till det som är avtalat.

Tack för hjälpen Magnus! Jag hade tankegångar i den riktningen, men du hjälpte mig väsentligt. Det rör sig mest om arkivbilder i detta fall. Än en gång, tack och bock!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar