Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris för begagnad Minoltazoom..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Vad är skäligt pris att ta ut om man som jag kanske tänker sälja sitt Minolta AF 28-105/3.5-4.5 (med polfilter och uv-filter)?

Det är ca 1 år gammalt och i nyskick..inga repor eller andra skönhetsfel. Det kommer i så fall som sagt ingå motljusskydd i original, polfilter och uv-filter. Nypriset hos ScandinavianPhoto ligger på ca 4100:- om jag inte minns fel.

Att jag tänker sälja det är för att istället kunna köpa ett fast 28/2.8. Jag kommer inte vinna så mycket i skärpa eftersom jag ofta tar bilder kring f22..men jag hoppas på att närgränsen ska bli bättre liksom kanske distortion etc. Zoomen används idag bara på vidvinkelläge vilket känns ganska "onödigt"

Förutom 28/2.8 kommer jag i så fall införskaffa ett 50/1.7 och ett Tamron 90/2.8 Macro. Så på det viset täcker jag ju in i princip mitt zoomomfång ändå fast med "bättre" gluggar. Klart att zoomen är praktisk till "allmänfoto"..men det är ju inte helt fel att få in några kronor på att sälja av för att kunna köpa nytt. Dessutom är det sällan jag tar allmänfoto. Ska man trots allt ta allmänfoto så kan man använda sig av sin gamla hederliga kompaktkamera kanske..

Oförnuftigt eller klokt?

/Zim

Zimzalabim skrev:
Oförnuftigt eller klokt?
Låter klokt, nu när du utforskat din stil och konstaterat att det passar dig. Men en fråga bara, om du nu bara använder zoomen i 28-läget, vad skall du ha en femtia till? Nittian förstår jag.

Eller som treobjektivskombination; 24, 35 och 90. Den uppsättningen skulle jag kunna klara allt mitt fotograferande med.

Okej..det lät ju lite knepigt när jag skrev som jag gjorde. Men det jag tänkte var att till att börja med så ska jag införskaffa ett fast 28/2.8 för att kunna få vidvinkel. Den brännvidden vet jag att jag trivs med. Kommer också införskaffa ett Tamron 90/2.8 Macro direkt för att kunna ta närbilder. Det räcker bra för mig just nu.

För att sedan fylla ut omfånget framöver så kan jag tänka mig att skaffa en 50/1.7. Brännvidden ogillar jag inte..det har bara inte blivit av att jag använt den på zoomen. Men ljusstyrkan inbillar jag mig inte blir den bästa på en zoom i 50mm-läget..!?.

Som du säger så finns det ju 24mm också..men som jag ser det så kan jag istället tänka mig att en 20mm kan vara ett bra komplement till övriga brännvidder.

Man tänker mycket..och så här har jag väl tänkt att täcka in omfånget:

* Minolta 20/2.8
* Minolta 28/2.8
* Minolta 50/1.7
* Tamron 90/2.8 Macro
* Minolta 200/2.8
* Converter 2X (till 200/2.8)

Men som sagt..först och främst är det 28:an och 90:an som gäller. Resterande får tillkomma med tiden. Då känns det iallafall som om man har bra grejor och inte behöver känna några begränsningar.

För nu vet jag att jag också tycker foto är otroligt kul och jag känner att jag har insupit en hel del kunskap detta året. Jag vet vad det är för typ av fotografering jag vill hålla på med och hur jag vill fortsätta utvecklas. Det är så otroligt intressant när man nu förstår och har fått en något så när helhetsbild av hur fotografering egentligen fungerar. Inte som tidigare att man knäpper av en bild och får se hur det blir..utan att man faktiskt kan styra och påverka resultatet i den riktning man har tänkt sig.

Speciellt känner jag det nu när jag nyligen har börjat med diafilm. Kraven på utrustning ökar i takt med att kunskaperna växer..så därför vill jag ha bra optik redan nu. Säger inte att zoomen är dålig..men dem fasta gluggarna är trots allt något bättre.. :=)

Mvh
Jonas

Senast ändrad:
Ingen som har förslag på skäligt pris för zoomobjektivet? Kan 3000:- vara rimligt om nu också uv- och polfilter ingår..!?

/Zim

Bör nog vara ett ganska rimligt pris.. Jag sålde mitt 28-105/3.5-4.5 för 2800:-, visserligen lite nyare, men utan filter.

Om du kan få ut 2 800 eller 3 000 kr, så är du nog att gratulera? Min erfarenhet är att halva nypriset är vad en fotohandlare brukar betala dvs cirka 2 000 kr. Om du säljer privat så kanske du kan få ut 2 500 kr? Filterna kan du ju bara räkna med att få någon ersättning för, om din köpare inte redan har dessa. Tyvärr är det ju som så att Minolta har ett sämre andrahandsvärde än de, i Sverige, mer frekvent använda kameramärkena Nikon och Canon. Lycka till med din försäljning! (Om jag inte redan hade haft en 24-105/3.5-4.5 zoom, så hade jag ju kanske kunnat vara intresserad.)
Mvh / Gunnel

Okej..men då Gunnel hade du inte kunnat köpa mitt eftersom det är ett 28-105 som jag säljer.. ;=).

Jag har sett priser på 28-105 som fotohandlare säljer..och då har dem legat på runt 2500 kr. Men då har dem varit i "B-skick" och inte i nyskick som jag äger. Dessutom kan också objektiven var betydligt äldre än ett år gamla. Så kanske någonstans mellan 2500-3000 kr kan vara lagom.

Fast å andra sidan märker man det när man annonserar och diskuterar med eventuella köpare vad dem tycker är rimliga priser.

Tack för din synpunkt!

Mvh
Zim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar