Annons

Pris / bild på mingelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Rottan

Aktiv medlem
Hej
Skulle behöva lite hjälp.
Fick en förfrågan om att ta mingelbilder på en invigning.
Timkostnad har jag koll på.
Men vad skulle man kunna ta för pris / bild. De vill ha fulla rättigheter med bilderna sen lägga på nätet mm.
Är ju amatör och driver en enskild firma vid sidan så man vill ju inte vara för hög och inte för låg.
Hoppas ni kan ge mig ett svar snart, det är nämligen imorgon .

Med vänlig hälsning
/Lööf

Det framgår inte om du driver en enskild firma inom foto_Om så är fallet,ska du väl hålla dej till praxis med gällande prislistor.
Jag har gjort sådana här uppdrag,men som amatör och privatperson,och den saken är klar,drar du till för högt med priset,så avböjer kunden eller så gör dom inte om det.Hitta en lagom nivå som är rimlig,och var glad att du blir anlitad.

Några fler punkter att fundera över i prisättningen.

Pris per timme för fototjänsten, att vara fotograf i minglet.
Pris för utnyttjade bilder.
Pris för omkostnader, som resa, parkering.
Pris för restid.

Jodå priser för resa och timkostand har jag.
Men just vad man kan ta per bild är det svåra.

Hade det varit en produktbild utan friläggning skulle jag legat på 200 sek/bild tex. Men vad skulle man kunna ta för detta, det är ju ändå lite efter arbete i datorn.

Jag antar att du knappast kan har någon större nytta av bilderna efteråt(sälja till bildbyrå etc)
Så då kommer det bara till vad du vill ha i lön o var smärtgränsen går för kunden.
Är det ett stort företag? Hur många är det som är med på minglet?
Ge kunden olika förslag
tex 3 timmars mingelfoto med 100 bilder för x kronor.
5 timmar 200 bilder för x kronor.
Om det inte är ett känt företag o du kan sälja bilder efteråt så spelar det ingen större roll om du ger dom rättgheterna till bilderna.
Eftersom du skulle kunna erbjuda olika paket så behöver du inte måla in dig i något hörn o kunden bör kunna hitta något alternativ som passar just det företaget.

Har faktiskt funderat på ungefär samma sak eftersom jag vimmelfotat i Göteborg under en längre tid. Vad är EGENTLIGEN ett rimligt arvode att fakturera efter en kväll? Antalet bilder kan variera från allt mellan 20-100 bilder, men egentligen är väl detta inte det väsentliga utan snarare tidsåtgången att ta si och så många bilder som kunden vill att man ska ta?

Ponera att jag vistas med kameran mellan 22 och 03 en natt då kunden sagt att jag behöver finnas där för fotografering. Naturligtvis står jag inte där och fotar nonstop i 5 timmar, men jag finns där antingen fotograferandes eller standby. När jag sedan kommer hem sitter jag i PS och efterarbetar i 1 timme. Restiden försummar jag här. Dvs totalt 6 timmars jobb den natten. Vad är rimligt att fakturera?

(Rättigheterna till bilderna säljs i samma veva, till oftast större svenska webbaserade livsstilsmagasin som oftast står för enda publiceringen.)

Jag arbetar även extra i klädaffär och räknade för skojs skull på vad jag skulle vara tvungen att fakturera mina fotokunder för att nå upp till samma utlön (brutto) som för klädjobbet:

Timlön klädaffären: 97,5:-
OB: 100% (vid kvälls-/nattarbetstiderna)
=> Dvs. timlön på 195:-. (100% OB är f.ö vad man får efter kl 12 på lördagar samt hela söndagar i handelsfacket.)

Om jag ska få ut samma timlön ur mitt företag behöver jag först betala egenavgifter som för mig ligger på ca 20% (SNÄLLT räknat), dvs kalkylationen ser ut såhär:

X * 0,8 = 195
X = 244

där X är den timlön jag måste fakturera mina kunder för att nå upp till samma bruttolön som på mitt klädjobb. Då bör man också notera den väsentliga skillnaden i arbetsinsats och framförallt professionalitet, vilket nästan borde dubbla denna lön. Eller? Fotografera kräver en hel del mer kompetens och utrustning jämfört med att sälja kläder...

Nåväl, nu kan man ju knappast räkna med att kunna fakturera nästan 1500:- EXKL moms för en kvälls mingelfoto. Men nästan... ;)

Vad säger ni?

EDIT: Värt att notera också kanske är att jag INTE är ekonomiskt beroende av mitt fotograferande, MEN samtidigt inte vill vrida ner priserna för de som faktiskt är beroende av det (vilket ofta är det största problemet med konstnärliga yrken där amatörer och proffs ofta konkurrerar med varandra). I dagsläget fakturerar jag runt 12-15.000:- exkl. moms varje månad på fotograferandet.

Senast ändrad:
Rottan skrev:
Timkostnad har jag koll på.
Men vad skulle man kunna ta för pris / bild. De vill ha fulla rättigheter med bilderna sen lägga på nätet mm.
Det normala i liknande fall är nog att priset per bild är 0 (noll) kronor. Om du plåtar på uppdrag med betalning per timme så innebär det (vanligen) att köparen får publiceringsrätt till bilderna.

Givetvis måste du få betalt för den tid du efterarbetar bilderna också.

En rimlig timlön frågar Andreas efter. Många professionella frilansare skulle ta 500-600 kr i timmen (plus sociala avgifter, moms och sånt). Fast är man ny på marknaden och egentligen amatör kanske man lägger sig lite lägre...

Re: Re: Pris / bild på mingelfoto

ErlandH skrev:
Det normala i liknande fall är nog att priset per bild är 0 (noll) kronor. Om du plåtar på uppdrag med betalning per timme så innebär det (vanligen) att köparen får publiceringsrätt till bilderna.

Givetvis måste du få betalt för den tid du efterarbetar bilderna också.

En rimlig timlön frågar Andreas efter. Många professionella frilansare skulle ta 500-600 kr i timmen (plus sociala avgifter, moms och sånt). Fast är man ny på marknaden och egentligen amatör kanske man lägger sig lite lägre...

Ny och ny, allt är relativt och framförallt spelar nog erfarenhet och talang större roll än den absoluta tiden man varit ute i vimlet. Har tagit bl.a följande bilder:

article_image_d8847958cb2cf553.jpg

article_image_0e235b85ba329e8b.jpg

article_image_ce691a54aa9330b4.jpg

article_image_764f221d40bafaa3.jpg

article_image_5753f2451f3e5bfc.jpg

Om de räknas som proffs- eller amatörbilder har jag svårt att se hur man skulle mäta objektivt (känn på ordvitsen ;P). Jag är nöjd, min kund likaså :)

Det är inte det att jag inte är nöjd med arvodet i dagsläget, utan det handlar mest om att jag är nyfiken :p

/A

EDIT: Alltså, vad skulle "min" timlön vara om jag levererar överenskommet antal bilder med kvaliteten ovan under en kväll där kunden vill att jag finns tillgänglig säg 22-03?

Re: Re: Re: Pris / bild på mingelfoto

Andreas Folkestad skrev:
Alltså, vad skulle "min" timlön vara om jag levererar överenskommet antal bilder med kvaliteten ovan under en kväll där kunden vill att jag finns tillgänglig säg 22-03?
Det är något du och kunden måste komma överens om. Men när du i ett tidigare inlägg var rädd att 1500 kr skulle vara för mycket för en kväll, så är du nog onödigt försiktig.

För övrigt vill jag bara klargöra att jag i mitt förra inlägg inte alls ville påstå att du (Andreas) är "ny på marknaden och egentligen amatör". Det vet jag ju ingenting om.

Min poäng var att om man är det kanske man inte kan förvänta sig lika höga arvoden som erfarna proffsfotografer.

Ah, förstår. Så 1500:- plus moms hade varit rimligt? Dvs. 250:-/h för fotografering/redigering (resekostnader och -tid ej medräknade) under OB-tid och innan sociala avgifter och skatt (foto 22-03, PS 1h).

Andreas Folkestad skrev:
Ah, förstår. Så 1500:- plus moms hade varit rimligt? Dvs. 250:-/h för fotografering/redigering (resekostnader och -tid ej medräknade) under OB-tid och innan sociala avgifter och skatt (foto 22-03, PS 1h).
Om köparen är en stor etablerad firma (typ stureplan.se) skulle jag gissa att du kan få mer betalt än så. Å andra sidan förmodar jag att en hel del konkurrens om uppdragen... Du kanske ska begära en bit mer än så -- och sen får ni förhandla.

Personligen tycker jag att summan du nämner är orimligt låg. Men jag är ju varken köpare eller säljare!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar