Har faktiskt funderat på ungefär samma sak eftersom jag vimmelfotat i Göteborg under en längre tid. Vad är EGENTLIGEN ett rimligt arvode att fakturera efter en kväll? Antalet bilder kan variera från allt mellan 20-100 bilder, men egentligen är väl detta inte det väsentliga utan snarare tidsåtgången att ta si och så många bilder som kunden vill att man ska ta?
Ponera att jag vistas med kameran mellan 22 och 03 en natt då kunden sagt att jag behöver finnas där för fotografering. Naturligtvis står jag inte där och fotar nonstop i 5 timmar, men jag finns där antingen fotograferandes eller standby. När jag sedan kommer hem sitter jag i PS och efterarbetar i 1 timme. Restiden försummar jag här. Dvs totalt 6 timmars jobb den natten. Vad är rimligt att fakturera?
(Rättigheterna till bilderna säljs i samma veva, till oftast större svenska webbaserade livsstilsmagasin som oftast står för enda publiceringen.)
Jag arbetar även extra i klädaffär och räknade för skojs skull på vad jag skulle vara tvungen att fakturera mina fotokunder för att nå upp till samma utlön (brutto) som för klädjobbet:
Timlön klädaffären: 97,5:-
OB: 100% (vid kvälls-/nattarbetstiderna)
=> Dvs. timlön på 195:-. (100% OB är f.ö vad man får efter kl 12 på lördagar samt hela söndagar i handelsfacket.)
Om jag ska få ut samma timlön ur mitt företag behöver jag först betala egenavgifter som för mig ligger på ca 20% (SNÄLLT räknat), dvs kalkylationen ser ut såhär:
X * 0,8 = 195
X = 244
där X är den timlön jag måste fakturera mina kunder för att nå upp till samma bruttolön som på mitt klädjobb. Då bör man också notera den väsentliga skillnaden i arbetsinsats och framförallt professionalitet, vilket nästan borde dubbla denna lön. Eller? Fotografera kräver en hel del mer kompetens och utrustning jämfört med att sälja kläder...
Nåväl, nu kan man ju knappast räkna med att kunna fakturera nästan 1500:- EXKL moms för en kvälls mingelfoto. Men nästan...
Vad säger ni?
EDIT: Värt att notera också kanske är att jag INTE är ekonomiskt beroende av mitt fotograferande, MEN samtidigt inte vill vrida ner priserna för de som faktiskt är beroende av det (vilket ofta är det största problemet med konstnärliga yrken där amatörer och proffs ofta konkurrerar med varandra). I dagsläget fakturerar jag runt 12-15.000:- exkl. moms varje månad på fotograferandet.