ANNONS
Annons

Print från Indesign

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, tryckinfon och passmärkena var det inte jag menade. Om du tittar i växthusbilden tidigare i tråden ser du en massa horisontella tunna vita streck, det är dessa jag avsåg. De uppträder i PDFen företrädesvis runt inmonterade objekt, bilder oller grafik. Tänk dig att du frilägger ett objekt och monterar en transparent tif, då händer det att det blir en rektangulär tunn vit ram runt bildytan. Den är lika tunn oavsett hur du zoomar in. Min hypotes är att det är betydelselöst men det skulle vara intressant att få en förklaring.

Detta uppträder alltså även efter helt OK preflight.

Det låter som nåt med grafikkortet. har haft liknande erfarenheter då jag jobbat med min laptop som inte renderar sånt så bra..SOm sagt det påverkar inte utskrivterna/trycket, och då är det blott irriterande när man gör dokumentet:)
/FLiP

Det är inte helt enkla grejer det här, det finns så himla många fallgropar och det finns måånga tryckerier som totalt har slutat med färghantering. De bara kastar eventuella profiler och litar på att ripen gör ett bra jobb (visserligen kan det bero på att reklambyråerna sällan lyckas göra rätt)

/FLiP

Det går inte att sluta med färghantering, då blir bilderna svartvita. Däremot kan man sluta att styra färghanteringen medvetet och hoppas på att av en slump blir allting rätt.

Att det finns många tryckerier som slutat med färghantering har jag inte märkt. Att det finns ett antal som lever kvar i en teknikera som slutade 1995 vet jag däremot. Men för de som börjat och verkligen lärt sig detta, och det är inte så fantastiskt svårt, för dem innebär detta stora besparingar i tid och en rejält höjd bildkvalitet. Det är därför dessa tryckerier kommer att överleva.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar