ANNONS
Annons

Print från Indesign

Produkter
(logga in för att koppla)

jouni

Aktiv medlem
Finns det någon här som vet hur man får bättre bild kvalitet om man printar från Indesign CS2.

Jag försöker göra en Julkort i storlek A4. Det ska bli omkring 15 bilder och lite text. Problem är att bilderna blir jätte dåliga, dom har ingen skärpa och inga goda färger. Bildfilerna är ungefär 300 - 500kb och dom är tagna med Canon 5D.

Jag har kommit så långt att man skulle slå av Indesign färghanteringen, men jag vet inte var och hur man gör detta. Jag har Canon Pixma 5000 bildskrivare. Varm häls och tack på förhand, jouni
 
rätt länkade

bilderna är rätt länkade, och vad jag förstår storleken borde räcka, bilderna på A4-ark är i storlek tändsticksask. 300kb räcket till en bra koppia i A4 storlek.

Problemet är att man kunde kryssa bort Indesign färghantering. Var och hur gör man detta. Verkar vara totalt omöjligt att få svar. Jag har ställ frågan i många olika forum, jouni
 
Du kan slå av indesigns färhantering. Gå in under "Edit"-> "Color Settings", Där kan du välja en profil som heter "Color management Off"

Men då blir det förmodligen ännu sämre. Gå sitället in där och gör några enkla inställningar för att det skall bli bättre.

I "Color managemet" bestämmer du hur RGB skall tolkas och hur CMYK skall tolkas. Du kan för enkelhetens skull ange tex Adobe RGB och Generic CMYK i dessa alternativ. (förutsatt att dina bilder är i AdobeRGB och inte är sparade för web med index färger, sRGB som rgb profil går också bra.)

Detta styr hur du visar bilderna på skärmen, när du sedan skirver ut så skall du ange din skrivarprofil i "Color management" i utskrifts dilaogrutan, så konverterar indesign fägerna till rätt profil för din skrivare.

Jag förstod inte riktigt om du menade att det belv dåligt när du skriver ut eller när du tittar på skärmen. jag tycker att du skall titta på bilderna i Photoshop och kolla att de är sparade i RGB och inte tex. i index färg för Web.

Förhandsvisnigen i indesign gå att få bra om man väljer "view" -> "Overprint preview" och under "View" -> "Display performance" -> "High quality display"

För att ytterligare testa hur det blir när du skriver ut kan man exportera en PDF i bästa kvalitet och kolla på den, om bilderna ser ut som skit där så är de för lågupplösta.

Hoppas att det hjälper.

/Mattias
 
Senast ändrad:
Tack Mattias

Ju, jag menade att bilderna är jätte dåliga på papper när jag har printat dom. Bilderna är helt okay i skärmen.

Jag hittade color management OFF-knappen. Det skulle innebära att jag sätter både RGB och CMYK, bägge i OFF läge ?

Sen jag har i Canon's skrivar program alternativ: Auto och Manual. Jag har inte provat Manual ännu.

Jag exporterade en Indesign-format fil ( A4 ark ) och konverterade det på samma gång till jpeg-format. Då blev hela A4-ark i storlek 550 kb, och detta ser inte ut bra ens i skärmen. Jouni
 
Re: Tack Mattias

jouni skrev:
Ju, jag menade att bilderna är jätte dåliga på papper när jag har printat dom. Bilderna är helt okay i skärmen.

Jag hittade color management OFF-knappen. Det skulle innebära att jag sätter både RGB och CMYK, bägge i OFF läge ?

Varför tror du att det blir bättre om du stänger av färghanteringen? Jag brukar göra som beskrivs i denna film http://av.adobe.com/russellbrown/CS2InDesignPrintSM.mov

Stefan
 
Jag tror inte heller att det har att göra med färghanteringen, det skall ju inte påverka kvaliteten på utskriften så mycket, endast hur färgerna blir. Den länkade filmen är en bra grund att kolla på, jag tror dock att i detta fallet är det något annat, vad kan jag dock inte sätta fingret på.

Om du sparar ut en PDF från indesign så skall du kolla på den i Acrobat eller liknande för att se på resultatet, om du öppnar den som en jpeg i 72 dpi så blir det inget bra resultat.

Kan du ta några skärmdumpar eller beskriva ditt arbetsflöde lite bättre så kanske någon av oss kan komma på vad som gått galet.

/Mattias
 
Vi tackar

Tack Stefan och Mattias. Filmen visar mycket sådant, som jag INTE har gjort. Bara jag kunde repetera allt som ska göras.

Jag har gjort sökningar i olika forum med lyckta och lampa om: Att printa från Indesign. Jag har fått rådet att stänga av färghanteringen i skrivarprogrammet. Detta kommer från folk som säger ha haft samma problem i början.

Som jag fattade man gjorde detta också i filmen. Där sade man att man stänger av färghanteringen att undvika dubbel färghantering. Man gjorde en massa andra inställningar också, jag får studera dom nogrannare.

Mannen i filmen säger, att man skulle ha sett 2 tidigare film avsnitt innan. Är dom tillgängliga någonstans ?

Jag tackar Er båda för det bästa svar hittils, och tror på att detta skall leda till en lösning på mitt problem. Jouni
 
OJ! Den sajten hade jag totalt missat.
Nu är den dammsugen och nedladdad!
Speciellt kul var det att kika på de som gjorde posters. Vilken kreativitet.
 
Rätt exportering från InDesign?

Jag exporterar ut i "Pdf high quality print" men när jag tittar på resultatet på datorn så blir det en massa sträck på bilden.
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    29.5 KB · Visningar: 435
Utskiftstips från InDesign

Att skriva ut från InDesign är inte helt lätt för att få bästa resultat.
Först så gäller att man har placerat (länkat) bilderna (Ctrl-D) och inte kopierat in bilderna (Ctrl-V) eftersom man annars bara får med en lågupplöst betraktingskopia.

När man är klar med sitt dokument gör man en "Preflight" för att kolla att alla objekt är korrekt länkade och vilka färgprofiler som är valda.
Därefter exporterar man dokumentet till "high quality print/PDF" alltså en PDF fil med minst 300 dpi upplösning.
Detta beror på skrivaren som man tänkt skriva ut på, men för att få en hanterlig filstorlek och en tillräckligt bra kopia upp till A3 så räcker det för det mesta.

Nu är man klar att använda Acrobat för att skriva ut sitt dokument.

//Patrik
 
De högupplösta PDFerna jag får i mitt flöde ser ofta ut som bilden ovan med massa streck i bild- och objektkanter men det är inget som kommer med i trycket. Om detta beror på att tryckeriets prepress fixar till det eller att de är betydelselösa vet jag inte.
 
De högupplösta PDFerna jag får i mitt flöde ser ofta ut som bilden ovan med massa streck i bild- och objektkanter men det är inget som kommer med i trycket. Om detta beror på att tryckeriets prepress fixar till det eller att de är betydelselösa vet jag inte.

Nja, betydelselösa är de inte, det är skär- och vikmärken, samt, beroende på tryckmetod även passmärken. Ibland finns dessutom en rad med färgboxar för att man skall kunna kontrollera att färgerna hamnar rätt i förhållande till varandra. Vid tryck i tryckpress med valsar trycker man nämligen en färg i taget, Cyan, Mangenta, Yellow, blacK (Kontrastfärg).

Jag hoppas att detta redde ut en del frågetecken.

//Patrik
 
Tänk på att adobe produkterna av nån jäkla anledning har US web coated som CMYK profil. web har inget med internet att göra utan åsyftar rullofsett tryck - en teknik som inte precis är känd för fotografisk kvalitet. Om du ska använda nån standardinställning så välj ISO fogra 27 coated.

Ibland behöver man inte göra det för besvärligt för sig heller, man kan tänka sig att jobba i RGB hela vägen, från bild till dokument till skrivare och sedan låta skrivaren stå för konverteringen. inte omöjligt att skrivaren gör ett väl så gott jobb som nåt annat. (Jag vet att många tryckerier skickar sina dokument som ska digitaltryckas som RGB då skrivarens rip tydligen får ett bättre resultat)

Det är inte helt enkla grejer det här, det finns så himla många fallgropar och det finns måånga tryckerier som totalt har slutat med färghantering. De bara kastar eventuella profiler och litar på att ripen gör ett bra jobb (visserligen kan det bero på att reklambyråerna sällan lyckas göra rätt)

/FLiP
 
Nja, betydelselösa är de inte, det är skär- och vikmärken, samt, beroende på tryckmetod även passmärken. Ibland finns dessutom en rad med färgboxar för att man skall kunna kontrollera att färgerna hamnar rätt i förhållande till varandra.

Nja, tryckinfon och passmärkena var det inte jag menade. Om du tittar i växthusbilden tidigare i tråden ser du en massa horisontella tunna vita streck, det är dessa jag avsåg. De uppträder i PDFen företrädesvis runt inmonterade objekt, bilder oller grafik. Tänk dig att du frilägger ett objekt och monterar en transparent tif, då händer det att det blir en rektangulär tunn vit ram runt bildytan. Den är lika tunn oavsett hur du zoomar in. Min hypotes är att det är betydelselöst men det skulle vara intressant att få en förklaring.

Detta uppträder alltså även efter helt OK preflight.
 
Nja, tryckinfon och passmärkena var det inte jag menade. Om du tittar i växthusbilden tidigare i tråden ser du en massa horisontella tunna vita streck, det är dessa jag avsåg. De uppträder i PDFen företrädesvis runt inmonterade objekt, bilder oller grafik. Tänk dig att du frilägger ett objekt och monterar en transparent tif, då händer det att det blir en rektangulär tunn vit ram runt bildytan. Den är lika tunn oavsett hur du zoomar in. Min hypotes är att det är betydelselöst men det skulle vara intressant att få en förklaring.

Detta uppträder alltså även efter helt OK preflight.

Hmmmm..... Jag har försökt återskapa dessa vita streck, men inte lyckats. Jag har själv inte stött på dem tidigare, och jag har använt InDesign i flera år för layouter till presentationer från A3 till A0, ofta med blandade färgprofiler på bilderna. Ett trick som är användbart när man har flera olika färgprofiler är att innan man exporterar till PDF, lägger en grå ruta över hela sidan med 1% opacy/transparens. Den syns inte, men fixar till färger och eventuella ramar så att de inte syns.
Tyvärr kan jag inte komma med någon förklaring till de vita linjerna, men ramar runt bildytan syns ju så länge du jobbar i InDesign för att markera objektet, färgen beror på vilket lager du är i, men jag är osäker på om det är dessa ramar du pratar om. I PDF:en syns inga ramar runt bildobjekten.

Jag hoppas att jag inte grumlade till det alltför mycket.

//Patrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.