Annons

Print blir för svart, Epson P800

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag har en Epson p800. TE x denna bild har svart bakgrund med lite ljus på bakgrunden, det är en lite mörgrå gradient som separerar objekten lite från bakgrunden.

Men när jag skriver ut så blir det kolsvart, inte tillstymmelse till någon gradient på bakgrunden, någon idé om varför?

Jag skriver ut genom photoshop, låter photoshop hantera fägerna, jag proofar med rätt profil för pappret. Ändå.... tjock tjock svart?

Bilagor

• supersmall.jpg
    supersmall.jpg
    37 KB · Visningar: 137
Jag har en Epson p800. TE x denna bild har svart bakgrund med lite ljus på bakgrunden, det är en lite mörgrå gradient som separerar objekten lite från bakgrunden.

Men när jag skriver ut så blir det kolsvart, inte tillstymmelse till någon gradient på bakgrunden, någon idé om varför?

Jag skriver ut genom photoshop, låter photoshop hantera fägerna, jag proofar med rätt profil för pappret. Ändå.... tjock tjock svart?

Hej !

Har du profilerat din skärm ?
Det vanliga är annars en alldeles för ljus skärm i ett för mörkt rum.
på min profilerade skärm ser bakrunden svart ut, däremot inte på kökets surfdator.

Vilket rgb-värde har bakrunden ?

För mej börjar den första urskiljbara mörka nyansen vid ca 10-15 vid rgbvärde
dvs 0-255, någonstans vid 253 är sista nivån beroende lite på papper och ljus.

För att komma rätt brukar jag lyfta botten till detta värde och samtidigt minska toppen
till kanske 240, i kurvor eller nivåer, givetvis ändrar detta kontrasten så den måste
efterjusteras, lämpligt med gammareglage eller att dra i kurvorna.

Hämta någon testbild och pröva var gränserna är, var medveten om att
betraktningsljuset har kollosal betydelse. I starkt ljus så går det ofta
att skilja flera mörka nivåer.

https://www.google.se/search?q=prin...efox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=Cd5LWOKWOZGr8we9-7vYAw

Den med jordgubbar har lämpliga rutor länst ner. (48)
http://www.outbackphoto.com/printinginsights/pi048/essay.html

//MW

Senast ändrad:
Hej !

Har du profilerat din skärm ?
Det vanliga är annars en alldeles för ljus skärm i ett för mörkt rum.
på min profilerade skärm ser bakrunden svart ut, däremot inte på kökets surfdator.

Vilket rgb-värde har bakrunden ?

För mej börjar den första urskiljbara mörka nyansen vid ca 10-15 vid rgbvärde
dvs 0-255, någonstans vid 253 är sista nivån beroende lite på papper och ljus.

För att komma rätt brukar jag lyfta botten till detta värde och samtidigt minska toppen
till kanske 240, i kurvor eller nivåer, givetvis ändrar detta kontrasten så den måste
efterjusteras, lämpligt med gammareglage eller att dra i kurvorna.

Hämta någon testbild och pröva var gränserna är, var medveten om att
betraktningsljuset har kollosal betydelse. I starkt ljus så går det ofta
att skilja flera mörka nivåer.

https://www.google.se/search?q=prin...efox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=Cd5LWOKWOZGr8we9-7vYAw

Den med jordgubbar har lämpliga rutor länst ner. (48)
http://www.outbackphoto.com/printinginsights/pi048/essay.html

//MW

skärmen är kalibrerad med spyder 3.
RGB värden är R- 30 G-26 B-23

Den ska inte vara helt svart...... Men utskriften blir det.

Förmodligen för svagt betraktningsljus. Den blir inte helsvart på min P600

Nej, det är inte det heller.... blir kolsvart i utskrift både på matt och glossy, oavsett vilket ljus jag tittar i..... :/

Blir inte klok på varför.

Men du är det ju i alla fall uppenbart att felet ligger nånstans efter photoshop.....

Nej, det är inte det heller.... blir kolsvart i utskrift både på matt och glossy, oavsett vilket ljus jag tittar i..... :/

Blir inte klok på varför.

Men du är det ju i alla fall uppenbart att felet ligger nånstans efter photoshop.....

Vad använder du får återgivningsmodell när du konverterar från din arbetsfärgrymd till din skrivarprofil, perceptuell eller relativ kolorimetrisk? Har du svartpunktskompensation aktiverad?

Med vänliga hälsningar

Stefan

Vad använder du får återgivningsmodell när du konverterar från din arbetsfärgrymd till din skrivarprofil, perceptuell eller relativ kolorimetrisk? Har du svartpunktskompensation aktiverad?

Med vänliga hälsningar

Stefan

Perceptuell, men har även provat någon av de andra, kommer ej ihåg vilken och provade svartpunktskompensation med, men det gjorde ingen skillnad, i alla fall inte på ett litet fotopapper, har inte provat det på en stor utskrift.

Det är inte första gången heller som jag har detta problem.... :/ Det är ju inte alla bilder som har dessa förutsättningar så jag vet ju inte heller om det är ett konstant problem eller om det uppstår ibland.

Perceptuell, men har även provat någon av de andra, kommer ej ihåg vilken och provade svartpunktskompensation med, men det gjorde ingen skillnad, i alla fall inte på ett litet fotopapper, har inte provat det på en stor utskrift.

Det är inte första gången heller som jag har detta problem.... :/ Det är ju inte alla bilder som har dessa förutsättningar så jag vet ju inte heller om det är ett konstant problem eller om det uppstår ibland.

Om du använder perceptuell återgivning ska det inte spela någon roll om du använder svartpunktskompensation eller inte. Det ska ge samma resultat. Men om du använder relativ återgivning ska det synas en tydlig skillnad på dina bilder om du använder svartpunktskompensation eller inte. Om det inte gör det har du en dålig profil.

Stefan

Hej !

Vad är det för papper du skriver ut på ?

Blankt ?
Matt ?

Blir det bra ibland så känns det som det är nått missat.

------------

Har du skrivit ut testbilden ?
I så fall, hur blev resultatet ?

//MW

Hej,

Antagligen dålig icc-profil, vad är det för papper och vilken profil använder du?

Om du använder perceptuell återgivning ska det inte spela någon roll om du använder svartpunktskompensation eller inte. Det ska ge samma resultat. Men om du använder relativ återgivning ska det synas en tydlig skillnad på dina bilder om du använder svartpunktskompensation eller inte. Om det inte gör det har du en dålig profil.

Stefan

Vilken kombination skulle du rekommendera? Jag kör nog nästan alltid perceptuell, Tycker det är lite svårt det där.

Tror inte det är en dålig profil, använder Epsons papper och deras profil.

Hej,

Antagligen dålig icc-profil, vad är det för papper och vilken profil använder du?

Epsons papper och deras profil, får samma resultat på blankt som matt. På blankt har jag endast provat på mindre epson fotopapper,

Den stora bilden jag skrev ut av denna var en A2 Epson Cold press natural med rätt profil såklart. Räknar ju med att den ska ha riktigt djupa svärtor, men den grå gradienten är även där helt frånvarande.

Epsons papper och deras profil, får samma resultat på blankt som matt. På blankt har jag endast provat på mindre epson fotopapper,

Den stora bilden jag skrev ut av denna var en A2 Epson Cold press natural med rätt profil såklart. Räknar ju med att den ska ha riktigt djupa svärtor, men den grå gradienten är även där helt frånvarande.

För att felsöka, testa med att stänga ner allt, skrivare och dator. Efter omstart skriv ut en referensbild (finns att hämta på nätet, annars kan du PM mig, så skickar jag en till dig). Hur blev utskriften?

Hej !

Jag tänkte lite ( händer ibland, blev nästan chockad själv när jag sen insåg det. ).

Det är inte så att du har olika färgrymd på bilderna som du skriver ut ?

Om jag tänker rätt så skulle ditt problem kunna uppstå om din använda
printerprofil är gjord för en perseptuell återgivning i en mindre färgrymd
men din fil i en större färgrymd.

Ex printerprofilen gjord för sRGB eller aRGB och bilden ProRGB.

Det blir samma antal steg ( ex 256 ) i alla färgrymderna, men i den större
blir avståndet mellan dem större, dvs från svart till grått färre steg i den stora färgrymden,
skrivs denna ut med en printerprofil gjord för en mindre färgrymd så är man då fortfarande
kvar i det svarta området.

Jag är inte alls säker på att det blir så här, men en infallsvinkel.

//MW

Hej !

Jag tänkte lite ( händer ibland, blev nästan chockad själv när jag sen insåg det. ).

Det är inte så att du har olika färgrymd på bilderna som du skriver ut ?

Om jag tänker rätt så skulle ditt problem kunna uppstå om din använda
printerprofil är gjord för en perseptuell återgivning i en mindre färgrymd
men din fil i en större färgrymd.

Ex printerprofilen gjord för sRGB eller aRGB och bilden ProRGB.

Det blir samma antal steg ( ex 256 ) i alla färgrymderna, men i den större
blir avståndet mellan dem större, dvs från svart till grått färre steg i den stora färgrymden,
skrivs denna ut med en printerprofil gjord för en mindre färgrymd så är man då fortfarande
kvar i det svarta området.

Jag är inte alls säker på att det blir så här, men en infallsvinkel.

//MW
Nej, det är inte så det fungerar. Du ska kunna använda en skrivarprofil oavsett vilken arbetsfärgrymd du använder. Det finns bara ett enda program där du kan välja vilken arbetsfärgrymd som används som utgångspunkt. Alla andra profilskaparprogram struntar fullständigt i detta.

För att felsöka, testa med att stänga ner allt, skrivare och dator. Efter omstart skriv ut en referensbild (finns att hämta på nätet, annars kan du PM mig, så skickar jag en till dig). Hur blev utskriften?

Du får gärna skicka en länk, för jag vet inte riktigt vad du menar för referensbild :)

När jag ändå har er printerexperter på tråden :)

En annan sak jag inte greppar, jag croppar bilden i photoshop till 59,4 x 42 cm.
Men när jag ska skriva ut på A2 papper boardless, får jag "the image is larger than the paper's printable area photoshop" och så croppas en del av bilden i kanterna bort. I normala fall är det inget större problem, men jag har en bild där det är oerhört viktigt att varje mm är med.

Vad gör jag för fel där? En A2 borde väl vara en A2??

Nej, det är inte så det fungerar. Du ska kunna använda en skrivarprofil oavsett vilken arbetsfärgrymd du använder. Det finns bara ett enda program där du kan välja vilken arbetsfärgrymd som används som utgångspunkt. Alla andra profilskaparprogram struntar fullständigt i detta.

Hej !

Förklara gärna hur det fungerar.

Om det inte är ett fast förhållande ( i printerprofilen ), är det då något
algoritm som gör det flytande ?

Eller blundar man helt enkelt för de missar som kan bli ?

-------------------

Jo, jag gör profiler med ArgyllCMS, där vid själva profilgenererandet
sänder man med den färgrymd som ska ge förhållandet vid perseptuell återgivning.
( Och / eller expansion för saturation)

Lusläser man manualen kan man även sända med ett procentvärde. Känns som en säkrare
tidsätere än ett datorproblem.

//MW

Hej !

Förklara gärna hur det fungerar.

Om det inte är ett fast förhållande ( i printerprofilen ), är det då något
algoritm som gör det flytande ?

Eller blundar man helt enkelt för de missar som kan bli ?

-------------------

Jo, jag gör profiler med ArgyllCMS, där vid själva profilgenererandet
sänder man med den färgrymd som ska ge förhållandet vid perseptuell återgivning.
( Och / eller expansion för saturation)

Lusläser man manualen kan man även sända med ett procentvärde. Känns som en säkrare
tidsätere än ett datorproblem.

//MW
Det fungerar som du tänker med device link-profiler men med vanliga profiler blir det lite annorlunda eftersom allt förväntas gå genom PCS: http://www.argyllcms.com/doc/iccgamutmapping.html

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto