Annons

"Prickar" på bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nyligen köpt en Nikon D40 med kitobjektiv, är jättenöjd med den förutom en sak som jag upptäckte idag.

Var nere och fotade min hund "in action" och använde mig av sportläget. Då jag sedan kollade på bilderna under mappen "Mina bilder" så ser jag att det är små små prickar på bilden, röda, gröna och gula överallt. VARFÖR uppstår dessa prickar, och hur kan man få bort dem?

Detta är bara på vissa bilder, tagna med sportläget.
 
Din kamera väljer en ISO-inställning som ger snabba slutartider i sportläget för att undvika rörelseoskärpa. Högre ISO innebär en bild med mer brus i och det är detta brus du ser som olikfärgade pixlar.

NeatImage är ett program som kan reducera brus i en bild. Det är dock väldigt svårt att få bort det helt.
 
Du kan visa någon av bilderna här?

Min första tanke angående att bruset inte syns när du laddar upp dem är att pixbox förminskar bilderna. Vid förminskning av en bild så syns inte brus lika mycket som när man tittar på en orginalbild zoomat till 100%. :)
 
Zooma in

Om du zoomar in i ditt bildprogram till 100% eller 1:1 som det kan stå i vissa, så kan du skära ut en bild och lägga upp. Då¨ser vi bruset och kan bedömma om det är normalt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.