Advertisement
ANNONS
Annons

Prick på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Zlayphir

Medlem
Hejsan!

Jag har ett problem med min Nikon D80. Jag får en prick uppe i ett hörn på varje bild.

Ju längre exponeringstid, desto tydligare prick. När jag kör på "Auto" i molnigt dagsljus så syns pricken bara om man vet att den är där, och man letar efter den. Pricken är mörk och syns endast mot ljusare bakgrunder.

Jag har provat med 2 olika objektiv, men pricken är kvar på samma ställe.

Om jag tar loss objektivet och tittar på spegel och sensor så ser jag inte denna prick alls. Har provat att torrengöra lite försiktigt, men det kvarstår ändå.

Så, vad tror ni? Är det smuts i kameran eller är det sensorn som strular?

Ska se om jag kan få upp några bilder så ni får se.

[EDIT]
Testbilder finns på http://prick.grunkan.se/
[/EDIT]

Senast ändrad:
Du har damm på sensorn. Inget konstigt med det. Det tillhör världen med dslr.
På din D80 har du ett menyval som heter spegeluppfällning. Fäll upp spegeln och blås med en blåsbälg INTE MED MUNNEN. Se bara till att ha fulladdade batterier när du fäller upp spegeln.

Det är inte den längre slutartiden utan att du använt en mindre bländare som gör att pricken syns.
Det finns femtioelva trådar om detta. Här kommer ett snabbt recept.
Gör som Muni säger och blås med en gummiblåsa. Finns att köpa i fotohandeln eller så köper du en Revaxör på apoteket. Revaxör är till för öronen tror jag men fungerar bra på sensorer också. Blås ren den några gånger så det inte finns talk eller annat skräp i den. Blås sedan rent efter du ställt kameran på sensorrengöring och spegeln fällts upp och slutaren öppnats.
Ta kameran och gå ut och fotografera en helst molnfri eller jämngrå himmel. Blända ner objektivet till 16 eller mindre. Överexponera minst ett steg. Kolla sedan på datorn om bilderna ser rena ut i 100% förstoring. Räkna aldrig med att få bort allt. Det finns alltid små dammkorn på sensorn. Om din irriterande fläck är borta så fint. Om inte så får du gå till en välsorterad fotoaffär och köpa Eclipse och Swabs. Det är för våtrengöring av fläckar som i sitter fastkletade. Det finns vanlig Eclipse för de flesta kameror och och E2 för kameror med titaniumoxid belagt AA-filter. Nu brukar man säga sensor men det är egentligen det glasfilter som sitter framför som man rengör. Det påminner om att göra rent ett vanligt objektivfilter med andra ord. Det man skall se upp med är att inte slutaren slår igen på grund av att batteriet tar slut. Så se till att du har ett fulladdat batteri. Swabs finns för kameror med olika storlek på sensorn. Misstänker du behöver det som heter 1,5, alltså Nikon APS.

Senast ändrad:
Helt riktigt så var det bländare och inte slutartid som jag egentligen skulle skrivit.

Huvudsaken med tråden var just om det var smuts eller något knas med sensorn...

Hehe, joo... att blåsa med munnen vet jag man inte ska göra såvida man inte vill sprutlackera kamerans insida. ;)

Ska prova det där med att fälla upp spegeln, och blåsa med bälj.
Blir att införskaffa rengöringsprylar efter nyår någongång om det inte fixas med bäljen.

Ni ska ha _jättetack_ för de utmärkta och snabba svaren!

//Andreas

[EDIT]
Det räckte med att blåsa med en bälj, så var problemet löst!
Tack igen!
[/EDIT]

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar