Annons

Prick i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

aik_putte

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en EOS 350D med Canon 28-105mm II USM och Hoya UV-filter, när jag kollar i sökaren så ser jag en liten mörk prick på högra sidan.
Den är väldigt liten men den stör lite om man kollar noga.
Pricken verkar inte synas på bilderna jag tagit men den finns fortfarande kvar när jag tagit bort objektivet och kollat.
Jag har testat att ta en mikrofiberduk i sökaren och gnuggat lite men pricken är fortfarande kvar på samma ställe.

Är det någon som vet var det sitter och hur jag ska få bort det?
 
Jag har 2 prickar på insidan av min sökare, precis som din så blir det inga fel på bilderna men är väldigt irriterande. Skulle tro att den den måste monteras isär för att åtgärda problemet, bara att lämna in den alltså.
 
Jag har också en prick på höger sida i sökaren... men jag vet inte hur man får bort den.
 
Välkommen till klubben! Att få damm på insidan av sökaren är bara en tidsfråga. Om det stör så himla mkt så kan man lämna in den för rengöring, men för min del så har jag vant mig vid det vid det här laget. Personligen stör det mig mer att få damm på sesnsorn då det iaf syns på bilderna.
 
Har ni provat att göra ren spegel och mattskiva? Ofta sitter dammet där. Använd en blåspensel och blås försiktigt på spegelns framsida och på mattskivan med kameran lutad framåt.
 
inte blåsa med munnen, då kan man få med saliv och andra baskilusker.. skaffa en gummituta eller något annat blåsdon.. dock inte spray då det kan innehålla saker man inte vill ha på spegeln.
 
Nu har jag fått ännu en svart prick och en tunn centimeter lång linje strax ovanför den näst vänstra fokuspunkten men jag har ännu inte sett något på bilderna så varför blir det så om man inte har bytt objektiv och var sitter dom där prickarna?
 
dammet kan ha kommit in tidigare och satt sig på något annat ställe först.. men testa som sagt att rengöra spegeln och se om det funkar. det var problemet för mina prickar
 
dammet sitter säkerligen på insidan av mattskivan
på många nya kameror går det att enkelt ta ut mattskivan och försiktigt blåsa på den eller med en spciell duk torka av den FÖRSIKTIGT, om man tittar kl.12.00 när du tagit av obj. så kan man se en liten hake som man frigör mattskivan med och den trillar ner, jag vet att på vissa modeller sitter mattskivan så högt upp och det kan vara litet pilligt,titta noga och var FÖRSIKTIG.
 
Tack för dom svaren!
Jag ska fråga farsan om han kan försöka fixa det för han är lite händigare än mig :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.