** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

prewiew

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som använder bärbar dator med digitalkameran(förhandsgranskning)

Va behöver man för prestanda på datorn, sladdar och program?
Jag har nämligen en p2 500Mhz 64mb internminne. Skulle den fungera eller blir jag tvungen att uppgradera?

Tacksam för svar /Jesper

Hej

jag är inte riktigt säker på vad du menar.. preview har du ju på digitalkameran...

jag pluggar in min S2 via Firewire eller pccard i min bärbara Toshiba. Med pccard adapter behövs inga sladdar annars får man använda de sladdar som medföljer kameran.

Jag använder min Toshiba som arbetsdator så med 2.4G, 512 mb ram så fungerar det även om mer internminne står på önskelistan.

jaha.. du kanske menar att koppla ihop datorn med digitalkameran och hoppa över sekundärminnet i kameran... jo, jag har testat och vid vissa situationer så är det bra men annars är det otympligt. Alla kameror kan ju inte detta heller. Sladdar o sånt är ju de som medföljer.. USB rekommenderas ej då det är alldeles för långsamt USB2 eller Firewire är, som jag ser det, ett krav!

Med vänlig hälsning
Johan

Jesper Peterson skrev:
Någon som använder bärbar dator med digitalkameran(förhandsgranskning)

Va behöver man för prestanda på datorn, sladdar och program?
Jag har nämligen en p2 500Mhz 64mb internminne. Skulle den fungera eller blir jag tvungen att uppgradera?
Det beror på vad du ska göra med bilderna... Ska du bara titta på dem, räcker det nog, även om det var något lite minne i den.

Min arbetsdator är en bärbar med P3 600 MHz, dock med 512 MB. Lite långsam för att redigera foton i Photoshop, min stationära dator hemma med en P4 1.5 GHz är ju snabbare, men skillnaden är inte så stor som man kunde tro. Viktigast är att ha tillräckligt med minne.

Jag vill alltså använda datorns skärm som en extra preweiw och sedan kunna välja om jag vill spara eller inte. Kameran jag skall använda är D60. Krävs det så mycket minne om man bara ska ha den till förhandsgranskning och inte lagring. Lagringen gör jag förtfarande i kameranskort.

Hej

du har bara USB på D60 o 10d. Fungerar knappast då överföringshastigheten är för låg. USB2 eller Firewire krävs i mina ögon.

Mvh
Johan

Det enda du kan göra är att tanka över hela kortets innehåll till datorn och titta på bilderna där. Din dator duger gott och väl och det enda du behöver är USB-port till datorn, men det har den väl redan? Om du sedan vill radera bilderna eller inte är upp till dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar