Annons

Preview i .RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Patlin

Aktiv medlem
Har nu börjat fotografera i RAW och märker vilken enormskillnade det är på efterarbetet betydligt lättare och bättre kvalite efteråt.

Men det jag tycker är jobbigt är när man ska gå igenom alla bilder. Windows visningsprogram för bilder stödjer inte RAW så man kan inte snabb bläddra igenom dom utan jag måste öppna varje bild i Photoshop för att se dom, vilket är ganska tidskrävande och långtråkigt.

Vad använder ni för program så man snabb kan titta på bilderna? Tex som Windows bild visnings program fast det ska stödja .RAW =)
 
hej
det finns tillägg till xp som tar många format. Har tyvärr ingen länk, men sökk på powertools.

jag använder Breezebrowser från www.breezesys.com, den skapar jag websidan med också.

För rawbehandling använder jag Capture 1

Som databas testar jag Microsoft Exression och Adobe Ligthroom, dock har båda lite utmaningar med stabiliteten då du har många bilder (har ca 85 000 nu)

Men Ligthroom kan nog för de flesta vara bra helhetslösning, dvs snabbt söka o hålla reda på, klart kraftfull bildbearbetning oavsett kameratyp och den skapar onekligen fina websidor. Bildspelet i pdf är dock ett skämt.

Sen har du ju rena browser, där är väl AceeDcee eller hur det stavas standard idag hos många.

Picata finns ju också från Google, gratis.

Bara några tankar

Roine
 
Breezebrowser pro

Jag laddade hem och provade Breezebrwoser och det var riktigt behändigt så det kommer bli det fram över =)

Men det jag inte förstår nu är att bilderna ser anorlunda ut när man öppnar dom i Photoshop och i Breezebrowser.

Bifogar en bild där Photoshop bilden är till vänster och Breeze bilden till höger... jag har inte gjort nånting med bilden utan bara öppnat den med Photoshop
 

Bilagor

  • knasigt.jpg
    knasigt.jpg
    54.3 KB · Visningar: 287
Hej

Prova visa fullformatsbilden i breeze. Den visar den inbyggda tumnageln, den färghanteras av kameran.

Om det är en RAW fil har nog PS gjort vissa justeringar.

Roine
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.