Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prestandaracet

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Öberg

Aktiv medlem
Hur känner ni? Jag har i alla fall blivit lite "trött" på det här prestandaracet på digitala kamerahus..... Hade en *istD, sen en K10D och nu en K-7 och varje hus har haft sina egenheter/funktioner/knapplacering som man måste sätta sig in i för att kunna jobba bekvämt och det tar faktiskt lite tid, samt att de blivit gårdagens nyheter efter ett och ett halvt år. Visst, prylar är skoj, men....

Hoppas fullt och fast att jag inte hakar på nästa modell utan har ro att behålla K-7;an, eftersom det först och främst handlar om en del slantar och dessutom är det enda jag egentligen ser fram emot är att Pentax någon gång skulle släppa ett 35mm-formats digitalt hus (kallas visst för fullformat) och det verkar inte vara högsta prio hos Pentax (hoppas jag har fel). Min K-7 har så mycket onödigt tjafs i sig som jag ändå aldrig kommer att använda, medan vissa funktioner är kanoners.

Kan man sätta åldersgräns på att få svara i tråden?..... Ha,ha... :)

Prestandaracet är ganska tröttsamt. Genomsnittskonsumenten bedömer ju kameror efter antalet pixlar, precis som det finns folk som köper hörlurar med "Digital Sound". Gäsp.
Jag älskar min K7´a med alla dess pixlar, men när jag kollar igenom mina bilder på hd´n ser jag ju att alla tusentals bilder jag tog med K100D´n ser grymt bra ut och att 6mp råcker LÅNGT. Åtminstonde om man titar på dom i en dator, eller blåser upp till, säg A4.

Jag har bara bytt när jag haft problem med något innan.
Bytte från *istDL till K100D då jag saknade SR och flyttbara fokuspunkter, då jag fotade mycket studio.
Bytte från K100D till K20D för att få större buffer i RAW och vädertätning, fotade ett bröllop och missade bilder utanför kyrkan på grund av att bufferten blev full. Min gamla K100D knastrar fortfarande efter att jag fotat monsterrace i en grusgrop en varm och dammig sommardag...

Än så länge har jag inte saknat något på min K20D som motiverar en uppgradering, då K7 dessutom är "sämre" på vissa punkter än K20D... Passerade 20.000 exponeringar i sommras :)

...Passerade 20.000 exponeringar i sommras :)

Någon som vet hur länge spegelmekanismen håller på en modern dSLR? Ligger på 22000 exponeringar med min K20D nu.

För att hålla mig till ämnet lite också: Är väldigt nöjd med vad min K20D presterar, K-7 hade som sagt inte någon förbättring i bildkvalitet jämfört med gamla Bettan, så den uppgraderingen avskrev jag snabbt. Men om nya K-5 som det skrivs en del om är bättre på höga ISO-värden och har lite snabbare C-AF så... kanske... :)

Jag har faktiskt inte hört talas om någon där slutaren lagt av. Jag tror andra delar lägger av först, alternativt att kameran blir utrangerad av andra skäl. Jag har inte riktigt koll på var jag ligger, men skulle gissa 30-40000 bilder med K10 och K20, och borde vara något liknande eller kanske lite mer på åtminstone ena K-7 huset. 100 000 är nog inget problem.

Har sett siffror på 100K exponeringar... men vågar inte svära på att det gäller Pentax.

Om man öppnar en bild i PhotoMe, så finns ett fält med "Shutter-count" (stavning?) som anger hur många gånger slutaren använts...

tror k10 och 20 ska klara 150 000 medan k-7 "bara" ska klara 100 000. 645d endast 50 000, men slutaren är tydligen billig att byta till den.

Racet fortsätter

Det tillverkarna är rädda för är konkuransen
från andra tillverkare, men kanske mest situationen
på 80-90talet när fotograferna satt nöjda med 5åriga
kameror. Kamerorna var så bra och skillnaderna mot
nyare modeller var små.
Och försäljningen dök... Andra prylar köptes istället.

Därför kan vi räkna med att nya finesser/funktioner kommer
med korta mellanrum, dom e nämligen inte dumma.
Därmed fortsätter dom pryltokiga att köpa kameror
och sia om kommande nyheter istället för att
börja köpa något helt annat.

Bra för mig...

Det tillverkarna är rädda för är konkuransen
från andra tillverkare, men kanske mest situationen
på 80-90talet när fotograferna satt nöjda med 5åriga
kameror. Kamerorna var så bra och skillnaderna mot
nyare modeller var små.
Och försäljningen dök... Andra prylar köptes istället.

Därför kan vi räkna med att nya finesser/funktioner kommer
med korta mellanrum, dom e nämligen inte dumma.
Därmed fortsätter dom pryltokiga att köpa kameror
och sia om kommande nyheter istället för att
börja köpa något helt annat.

Bra för mig...

Håller delvis med dig,men det var ju så att den analoga tekniken kört fast och det kunde inte utvecklas längre.Det digitala intrånget i kameravärlden har ju möjliggjort det vi ser idag,precis som på så många andra områden där digital teknik tagit över.

Jag har faktiskt inte hört talas om någon där slutaren lagt av. Jag tror andra delar lägger av först, alternativt att kameran blir utrangerad av andra skäl. Jag har inte riktigt koll på var jag ligger, men skulle gissa 30-40000 bilder med K10 och K20, och borde vara något liknande eller kanske lite mer på åtminstone ena K-7 huset. 100 000 är nog inget problem.

Slutaren i min K10D la av efter ca 23'000 exponeringar. Priset på slutarbytet hamnade på 2600:-. Lyckligtvis gällde min försäkring

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar