Annons

Prestandaproblem CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnuz

Aktiv medlem
Har problem med att när jag jobbar i Photoshop tar det all prestanda från CPU:n och andra program segar sig tex. om jag lyssnar på musik i Winamp hackar den, har aldrig varit så här förut.

Jag har följande prestanda:
INTEL CPU Duo 2Ghz (2 kärnor)
4Gb ram varav ca 768mb använt vid test
3st Hårddiskar
CS3 scratch disk är inställd på att köra på disk 2 och 3 ej startup disk
kör WinXP Home
Nä jag jobbar i photoshop hade jag som sagt 768Mb använt av 4Gb och CPU gick i taket på systemets vänteprocess...

Vad bör jag kolla mer?
 
förslag

Har problem med att när jag jobbar i Photoshop tar det all prestanda från CPU:n och andra program segar sig tex. om jag lyssnar på musik i Winamp hackar den, har aldrig varit så här förut.

Jag har följande prestanda:
INTEL CPU Duo 2Ghz (2 kärnor)
4Gb ram varav ca 768mb använt vid test
3st Hårddiskar
CS3 scratch disk är inställd på att köra på disk 2 och 3 ej startup disk
kör WinXP Home
Nä jag jobbar i photoshop hade jag som sagt 768Mb använt av 4Gb och CPU gick i taket på systemets vänteprocess...

Vad bör jag kolla mer?


- Kör en virusscanning som en första åtgärd.
- Kolla växlingsfilen den hittar du under "den här dator" högerklicka, egenskaper, avancerat, prestanda. Du kan öka/minska v-filen där.
- testa dina diskar, finns program för det
- är diskarna NTFS?

Jag har en P4, 2,8Ghz, 2Gb RAM, inga problem med cs3, elements mfl

/anders
 
Jag jag har testat allt.... växlingsfilen, kan ev va att jag bara har 5% ledigt utrymme på diskarna, ska köra någon test på dem, körde defrag men det såg bra ut... Kör Samsung diskar och vet inte om jag kan lita på dem, har alltid kört seagate innan

/Magnus
 
Jag jag har testat allt.... växlingsfilen, kan ev va att jag bara har 5% ledigt utrymme på diskarna, ska köra någon test på dem, körde defrag men det såg bra ut... Kör Samsung diskar och vet inte om jag kan lita på dem, har alltid kört seagate innan

/Magnus

Jag har WD diskar 2x200Gb 8Mb cach och min c: disk rullar på utan problem. Kan vara c:disken som du säger 5% ledigt låter lite, trist med ominstalltion men kanske bästa lösningen
 
Windows trivs bäst med minst 20% ledigt utrymme (vilken idiot designade egentligen skiten?). Det brukar inte vara något problem med mindre men ner mot 5% skulle jag tro påverkar prestandan.

Du kan också testa något annat defragmenteringsprogram än det inbyggda då det inte är så bra (och brukar vägra befatta sig om man har mindre än 20% ledigt). Både Diskeeper och Perfect disk finns i demoversioner som fungerar under någon månad så det går att låta dem göra ett försök. De klarar också av att defragmentera under uppstarten så att Windows inte låser några filer. Perfect om man vill defragmentera växlingsfilen, filtabellen och samla ihop alla katalogposterna för trots att Vista är bättre på detta än tidigare så är tredjepartsprogrammen bättre.

Det brukar också vara bra att skapa en växlingsfil med en fast storlek för att minska på fragmenteringen. Det finns en rekommenderad storleg som jag brukar gå efter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.