Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressleg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Setterborg

Avslutat medlemskap
Jag försökte få ackreditering till BK Häckens match i dag men fick svaret att så länge jag inte har pressleg och/eller uppdrag från någon media kan jag inte få ackreditering. Det är väl inte jag stör mig nämvärt - man kan ju inte få allt man vill hela tiden - men det jag reagerade på vad att killen sa att ALLA idrottsarrangörer har samma krav. Jag blev lite nervös då jag redan fått ackreditering till En annan match i superettan och Kopparberg/göteborgs match i damallsvenskan. Tar de för givet att jag ska punga upp ett pressleg vid entrén?

Hur har det funkar för er?
 
Har du en giltig ackreditering, så skall det inte vara några problem. Kan dock vara smart att skaffa något bevis på detta, en kontaktperson eller liknande -- så du har något att hänvisa till/visa upp i entrén..

Pressleg har jag som "fritids-frilansare" aldrig haft något, och självklart skall du inte betala inträde om arrangören själv ackrediterat dig till matchen... :)
 
tack

Jag har ju mail som visar på att jag har beviljats ackreditering. Kanske kan vara bra att skriva ut och ha med sig.
 
Jag har pressleg men har aldrig plåtat idrott. Om jag skulle vilja göra detta, behöver jag då ta kontakt före matchen/galan eller kan jag bara stövla dit och visa mitt leg? Skall jag betala inträde också? Plåtar ju mest konserter och då måste man oftast ta kontakt innan.
 
Jag har inte helt koll på läget men det verkar var en person i varje klubb som har hand om ackrediteringen. Fick ett svar där de sa att de nu skrivit upp mig på listan så det är nog bra att höra av sig innan.
 
Har du fått ackrediteringen så är det inga problem. Då kommer du in och då behöver du inte heller betala.

Själv fotar jag fotboll för Svenska Fans och har inte fotandet som huvudinkomst - därför har jag inte heller något pressleg. Men då jag har en uppdragsgivare så är det inga problem med ackreditering någonstans i Allsvenskan.

Någon gång har de frågat efter pressleg i entrén
men det har aldrig varit problem att komma in utan. Bara jag förklarat läget.

Det är bara att fråga var pressinsläppet är när man kommer till arenan. Har man fått ackreditering behöver man inte höra av sig innan.

Man skall nog inte räkna med att komma in överallt med pressleg om man inte sökt ackreditering innan. Ju större klubb desto mindre chans.
 
Senast ändrad:
hasse lundberg skrev:
Pressleget fungerar ofta som entrebiljett.
Har du inget leg. får du betala inträde.

Det där stämmer faktiskt inte alls ofta.
Pga att allt för många missbrukat sina pressleg, så krävs det nästan alltid ackreditering.


Sedan är det generellt så att rätt uppdragsgivare är det absolut viktigaste.
Oftast räcker det, finns dock de som även kräver pressleg.
Eftersom det här med pressleg är en enda soppa, så finns det de som även bara accepterar vissa utvalda pressleg (dock ovanligt).

För den som inte har pressleg, men fått ackreditering så rekommenderar jag att man skriver ut mailet, och tar med sig det.
Då behöver man inte hamna i någon konstig/knepig situation i onödan.


Kan tillägga att det är ovanligt att man behöver visa sitt pressleg vid pressingången.
Det vanliga är att man uppger namn, och uppdragsgivare, och blir kollad mot "listan".
(Det enda egentliga undantaget var Scandinavium, där du måste visa pressleg för vakten, som sedan kollar upp "listan").

/D.
 
danielsfrilansfoto skrev:
Det där stämmer faktiskt inte alls ofta.
Pga att allt för många missbrukat sina pressleg, så krävs det nästan alltid ackreditering.


Sedan är det generellt så att rätt uppdragsgivare är det absolut viktigaste.
Oftast räcker det, finns dock de som även kräver pressleg.
Eftersom det här med pressleg är en enda soppa, så finns det de som även bara accepterar vissa utvalda pressleg (dock ovanligt).

För den som inte har pressleg, men fått ackreditering så rekommenderar jag att man skriver ut mailet, och tar med sig det.
Då behöver man inte hamna i någon konstig/knepig situation i onödan.


Kan tillägga att det är ovanligt att man behöver visa sitt pressleg vid pressingången.
Det vanliga är att man uppger namn, och uppdragsgivare, och blir kollad mot "listan".
(Det enda egentliga undantaget var Scandinavium, där du måste visa pressleg för vakten, som sedan kollar upp "listan").

/D.
Det jag råkat ut för är att jag fick min akreditering rätt sent och när jag kom dit så skrev dom ut papper/ID att visa men just inträdet menade dom att där visar man upp sitt pressleg. och blir insläpt, nu ordnade det sig dock och jag fick en inträdesbiljett som släppte mig förbi vakterna/insläppet.
Men som du säger, det är olika på alla ställen.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Jag har pressleg men har aldrig plåtat idrott. Om jag skulle vilja göra detta, behöver jag då ta kontakt före matchen/galan eller kan jag bara stövla dit och visa mitt leg? Skall jag betala inträde också? Plåtar ju mest konserter och då måste man oftast ta kontakt innan.
Mitt råd är att alltid kontakta arrangören innan.
På elitnivå är detta ett krav för att möjligheten över huvud taget. Då är det allt som oftast nödvändigt att ha en uppdragsgivare också.
Har ingen erfarenhet av "lägre nivåer", men det är ju aldrig fel att ta kontakt med arrangörer oavsett vilken nivå av sport det handlar om.

/D.
 
photographer skrev:
Du kan ju alltid gå med i fria journalister.
Ingen aning om det är ett giltigt/lagligt presskort men dom påstår det.


Själv har jag inget presskort utan använder uteslutande ackreditering.


http://www.presskort.org/



//Peter Olsson
Ja, lagligt är det faktiskt.
Det här med pressleg är för övrigt en riktig jungel.
Rent krasst så kan du göra en "lapp" med ditt namn, och en bild av dig själv på, skriva Press på den, plasta in, och kalla det pressleg.
Men det lär ju inte hjälpa dig någonstans i sig självt.

De pressleg som är "mest" seriösa är de som är SIS-märkta (vilket pressleg från "fria journalister" inte är).
I sportvärlden är det pressleg som smäller allra högst AIPS.

Men inte ens ett pressleg från AIPS räcker ensamt för att garantera fotoplats.

För den som är intresserad av att veta mer om olika pressleg, så finns det ett antal trådar redan tidgare här i forumet om detta.
Rekomenderar en genomläsning av dessa.
http://www.fotosidan.se/forum/showt...12&perpage=15&highlight=pressleg&pagenumber=2
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=30862&highlight=pressleg
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=59295&highlight=pressleg

Det kan underlätta för att få avckreditering, och i vissa fall kan du tvingas att visa ditt pressleg för att få ut en ackreditering.

Men det hela är egentligt väldigt enkelt.
På elitnivå så är det uppdragsgivare som gäller.
I ganska många fall (dock inte alltid) så kan en supportersida/supporterorganisation fungera.

För den som har uppdragsgivare, men inte pressleg.
Så kan det krävas, och alltid rekomenderas, att du skaffar ett intyg från uppdragsgivaren.
Då slipper du strul.
Senast igår så var jag på ett ställe där det krävdes antingen Pressleg, eller intyg från uppdragsgivaren.
När jag visade mitt pressleg, så frågade de om vem som var min uppdragsgivare.
(Hade i detta fall, som alltid annars, fixat ackreditering redan innan matchen).

/Daniel.
 
danielsfrilansfoto skrev:
Ja, lagligt är det faktiskt.
Det här med pressleg är för övrigt en riktig jungel.
Rent krasst så kan du göra en "lapp" med ditt namn, och en bild av dig själv på, skriva Press på den, plasta in, och kalla det pressleg.
Men det lär ju inte hjälpa dig någonstans i sig självt.

De pressleg som är "mest" seriösa är de som är SIS-märkta (vilket pressleg från "fria journalister" inte är).
I sportvärlden är det pressleg som smäller allra högst AIPS.

Men inte ens ett pressleg från AIPS räcker ensamt för att garantera fotoplats.

För den som är intresserad av att veta mer om olika pressleg, så finns det ett antal trådar redan tidgare här i forumet om detta.
Rekomenderar en genomläsning av dessa.
http://www.fotosidan.se/forum/showt...12&perpage=15&highlight=pressleg&pagenumber=2
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=30862&highlight=pressleg
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=59295&highlight=pressleg

Det kan underlätta för att få avckreditering, och i vissa fall kan du tvingas att visa ditt pressleg för att få ut en ackreditering.

Men det hela är egentligt väldigt enkelt.
På elitnivå så är det uppdragsgivare som gäller.
I ganska många fall (dock inte alltid) så kan en supportersida/supporterorganisation fungera.

För den som har uppdragsgivare, men inte pressleg.
Så kan det krävas, och alltid rekomenderas, att du skaffar ett intyg från uppdragsgivaren.
Då slipper du strul.
Senast igår så var jag på ett ställe där det krävdes antingen Pressleg, eller intyg från uppdragsgivaren.
När jag visade mitt pressleg, så frågade de om vem som var min uppdragsgivare.
(Hade i detta fall, som alltid annars, fixat ackreditering redan innan matchen).

Ja det verkar som det vore lagligt men knappast användbart då det ändå behövs en ackreditering i grunden.

Har själv ansökt och fått ackreditering för den sport jag skall fota och det för hela 2008.

//Peter Olsson



/Daniel.
 
photographer skrev:
Du kan ju alltid gå med i fria journalister.
Ingen aning om det är ett giltigt/lagligt presskort men dom påstår det. Själv har jag inget presskort utan använder uteslutande ackreditering.
http://www.presskort.org/
//Peter Olsson

Så här skriver Svenska Journalistförbundet om presskort:

I Sverige finns inga formella krav på vem som får kalla sig journalist (eller fotograf). Vem som helst kan också ge ut kort med texten press på. Oseriösa företag och olika organisationer ger också ut olika slags presskort. Några garantier för att innehavare av dessa presskort verkligen är journalister/fotografer finns inte.

// Sami
 
"På elitnivå så är det uppdragsgivare som gäller."

Betyder att ni som frilansare inte kan få ackreditering för att "fota på chans". Dvs fota först och försöka sälja sen.

(Den metodiken kanske inte ens förekommer)

/Mats
 
zatopek skrev:
"På elitnivå så är det uppdragsgivare som gäller."

Betyder att ni som frilansare inte kan få ackreditering för att "fota på chans". Dvs fota först och försöka sälja sen.

(Den metodiken kanske inte ens förekommer)

/Mats
De stora bildbyråerna (Scanpix, Bildbyrån osv) har naturligtvis inga större problem med ackrediteringar. I övriga fall så verkar det som att det varier.

Personligen har jag bara försökt en gång, och blivit nekad.
Det är ofta så att det finns ett begränsat antal platser att tillgå, och det är nog generellt många som vill ha foto-ackreditering.

Är det tillräckligt "trångt" så är det bara att räkna med att arrangören prioriterar bland dem som söker ackreditering.

/Daniel.
 
zatopek skrev:
"På elitnivå så är det uppdragsgivare som gäller."

Betyder att ni som frilansare inte kan få ackreditering för att "fota på chans". Dvs fota först och försöka sälja sen.

(Den metodiken kanske inte ens förekommer)

/Mats


Vi som inte säljer då ?

Får vi aldrig någon ackreditering till "elitnivå" menar du ?

//Peter Olsson
 
zatopek skrev:
"På elitnivå så är det uppdragsgivare som gäller."

Betyder att ni som frilansare inte kan få ackreditering för att "fota på chans". Dvs fota först och försöka sälja sen.

(Den metodiken kanske inte ens förekommer)

/Mats

Jag frågade Frölunda om detta för ca ett år sedan men det blev ett nej. I Allsvenskan (Borås) var det inga problem dock.

Viktigt att fråga vart man ska gå in när man har blivit ackrediterad, alla klubbar har egna lösningar. På elitnivå finns ofta pressingång, men i lägre divisioner kan det vara spelaringång, publikentré osv.
 
Jag har inte läst vad alla skrivit, men svarar kort.

Du söker ackreditering till ett arrangemang till en presskontakt hos arrangören.
Där berättar du för vem/vilka du ska leverera material till.

Från dem får du antingen ett svar att du är välkommen, eller att din ansökan inte har gått igenom.

Sedan kommer du till arrangemanget och hämtar ut din acreditering.
Där kan de vilja se presskort, eller intyg från tidningen/uppdragsgivaren.

Man kommer alltså inte in bara för att man har presskort.

Osäker? Prata med arrangören och berätta hur det ligger till. Att vara ärlig är alltid det bästa.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.