Annons

Presskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Exogenesis

Medlem
Hej!
Jag undrar hur man egentligen kan få tag i ett presskort? Måste man jobba för någon, vara proffs eller hur är det? Jag är ju inte precis jätteduktig, har inte en proffskamera och är inte särskilt gammal än, men "Skånedagarna" is coming up och det skulle vara så himla kul att stå i fotodiket då..
Det verkar liksom vara en väldigt liten grej också, aldrig någonsin hört talas om det fastän jag bott här i hela mitt liv.
Så även om jag är 14, väldigt liten och har en amatörutrustning, tror ni man kan få tag i ett presskort då? På en väldigt liten konsert, såattsäga?

Jag vet en tjej som bara är 13 som var och fotade något liknande fast i hennes stad - så ja. Hur ska man göra? Tror ni det finns någon chans överhuvudtaget eller ja? =)

Det enda ett presskort egentligen säger är att det är en lapp där det står presskort på.
Med andra ord så är det betydelselöst och ger inte speciellt inträde någonstans.

Det du istället borde göra är att maila/ringa (brukar vara bäst att ringa) till arrangören av evenemanget och höra med dom om det finns möjlighet att få fotografera tillställningen.

Är det ett litet dike med begränsat om plats på ett stort evenemang är det kanske bara dom stora tidningarna som får kreditering (tillstånd att vara där), är det mer plats på mindre event är det lättare.

Lycka till

Jag undrar hur man egentligen kan få tag i ett presskort? Måste man jobba för någon, vara proffs eller hur är det?
Presskort utfärdas bara till yrkesverksamma journalister. Man kan få det genom t ex Svenska journalistförbundet, Svenska fotografers förbund och som anställd på större tidningar och medieföretag.

Å andra sidan är det, precis som Staffan påpekar, inget som säger att ett presskort är nödvändigt för det du vill göra.

(De enda gånger jag faktiskt behövt mitt presskort har varit vid pressarrangemang hos regering och riksdag, samt vid officiell ackreditering i andra länder.)

Presskort utfärdas bara till yrkesverksamma journalister. Man kan få det genom t ex Svenska journalistförbundet, Svenska fotografers förbund och som anställd på större tidningar och medieföretag.

Å andra sidan är det, precis som Staffan påpekar, inget som säger att ett presskort är nödvändigt för det du vill göra.

(De enda gånger jag faktiskt behövt mitt presskort har varit vid pressarrangemang hos regering och riksdag, samt vid officiell ackreditering i andra länder.)

-Du har rätt. Presskort får medlemmar i Journalistförbundet och Fotografernas Förbund och anställda på mediaföretag typ TV och tidningar. Det kortet ger inget inträde automatiskt,utan även de stora drakarna måste skaffa sina medarbetare en ackreditering,åtminstone till de lite större evenemangen. Du får nog köpa en biljett,gå in i tid så du får plats närmast scenen,,,,

Hej!
Jag undrar hur man egentligen kan få tag i ett presskort? Måste man jobba för någon, vara proffs eller hur är det? Jag är ju inte precis jätteduktig, har inte en proffskamera och är inte särskilt gammal än, men "Skånedagarna" is coming up och det skulle vara så himla kul att stå i fotodiket då..
Det verkar liksom vara en väldigt liten grej också, aldrig någonsin hört talas om det fastän jag bott här i hela mitt liv.
Så även om jag är 14, väldigt liten och har en amatörutrustning, tror ni man kan få tag i ett presskort då? På en väldigt liten konsert, såattsäga?

Jag vet en tjej som bara är 13 som var och fotade något liknande fast i hennes stad - så ja. Hur ska man göra? Tror ni det finns någon chans överhuvudtaget eller ja? =)

Ett klick på skånedagarnas hemsida ger infon att du skall prata med:

Kommunikation, marknadsföring:
Ove Hed, [email protected]
040-675 31 97

I övrigt säger jag som de andra. Pressleg betyder egentligen ingenting längre (för eventfotografering). De flesta arrangemang kräver särskild ackreditering som anordnas av arrangören.

Det är dock relativt vanligt med en artonårsgräns, detta för att undvika vissa problem med försärkingar/personansvar/etc.

Presskort enbart för arbetande pressfolk.

Räkna inte med att få något presskort när du inte arbetar för press, radio eller tv.
Redaktioner kan ge ut tillfälliga presskort för vikarier eller frilansare, som visar att du arbetar för dem. Fackföreningar för yrkesarbetare utfärdar också dessa.
För frilansare, som har olika uppdragsgivare/kunder, kan även Bildleverantörernas förening och Pressfotografernas klubb utfärda presskort, men de ställer krav, som ska kunna verifieras, på att du arbetar stadigvarande med pressfotografi.
Presskortet ger inträde till de flesta mindre arrangemang, som idrottstävllingar i de lägre divisionerna och lokala arrangemang. Större arrangemang kräver dessutom en ackreditering, där du ibland får legitimera dig med presskortet.
Som amatör kan du ringa till arrangörerna, eller få hjälp av någon och fråga om du får tillträde för fotografering. Berätta varför du vill dokumentera det. Jag har själv hjälpt en skolelev med inträde till elitseriehockey då han skulle fotografera för skolans tidning.
Lycka till med det om du vill försöka.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar