ANNONS
Annons

Pressfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Matteee

Avslutat medlemskap
Hallo!

Jag undrar hur man tar sånt där, "presskort" eller vad det kallas...
Så man kan frilansa och fotografera olika evenemang.

/Matte

Du måste gå med i ett fack och där söka pres kort men dom har ganska hårda krav!

har inte möjlighet att skicka länkar just nu men någon annan kanske kan ge bra svar =)

Matteee skrev:
Hallo!

Jag undrar hur man tar sånt där, "presskort" eller vad det kallas...
Så man kan frilansa och fotografera olika evenemang.

/Matte

Försök hos Svenska Journalistförbundet, Föreningen Media och Pressfotograferna Klubb. Men kraven är tuffa, typ 3 basbelopp ( 75.000??) intjänat per år på fotografering eller anställning på en tidning o så.
Jag tror inte du kan "frilansa och fotografera olika evenemang" bara för att du har fixat ett presskort, det krävs också att DU levererar något till den eventuella kunden.
Men allt går ju o fixa, även på mindre ärliga sett har jag förstått efter att ha läst liknande inlägg i detta forum.
Ilkka en frilansande press o featurefotograf.

Låt oss dock säga att presskortet inte ger dig några som helst rättigheter eller annat. På alla större evenemang måste du ha akreditering, vilket innebär uppdragsgivare. Samt en bra attityd är aldrig fel.

Senast ändrad:
Du kan ofta få komma in och fotografera på olika evenemang om du har av dig i förväg. Dock inte de absolut största som Elitserien i Globen och Hultsfredsfestivalen. Annars brukar det funka fint och snacka sig in.

Presskort är bara ett bevis på att man är yrkesverksam journalist och ger egentligen inga givna rättigheter. Men givetvis underlättar det.

Det finns otroligt många som har presskort, särskilt i Stockholm, och därför måste man istället ha ackreditering (som arrangören ger) för att få komma in på större arrangeng. Man kan faktiskt få ackreditering utan att ha presskort.

Helst bör du ha en uppdragsgivare, då blir det mycket lättare. Det kan ju vara en studenttidning eller webbtidning.

Hör av dig till den lokala tidningen. De kanske inte har möjlighet att skicka egen fotograf och då kan de mycket väl vara intresserade att köpa dina bilder om de blev bra.

Lycka till

Magnus
pressfotograf

Tack så hemskt mycket för alla hjälpsamma svar!..
Jag tänker ju förståss frammåt i tiden, om jag skulle ha foto som yrke...

Tack!!!!!!

/Matte

He, det här måste vara den mest civilerserade tråden om presskort det sista året iaf. ;)

Lycka till Mattias.

presskort

för att få ett presskort krävs att man jobbar yrkesmässigt anställd eller som frilans pfk har presskort men där krävs att man jobbar som fotograf mao inte som hobby el dyl...samma sak med journalistförbundet.
att komma in på olika evenemang mm konserter galor v olika slag krävs att man blir accrediterad d4et går alltid att ringa o kolla med ansvarig för evenemanget men oftats svårt om man inte har ngn uppdragsgivare

Vad är detta?

Hejsan! Är också lite intresserad av det här...och kan nån bara svara på en sak.

Vad är detta? www.presskort.org

Eller har fotografer och journalister olika presskort?

Eller luras dom?

Re: Vad är detta?

MichaelKnight skrev:
Hejsan! Är också lite intresserad av det här...och kan nån bara svara på en sak.

Vad är detta? www.presskort.org

Eller har fotografer och journalister olika presskort?

Eller luras dom?

Detta har diskuterats mycket. Men i korthet så är det så här:

Det är inte olagligt att utge sig för att vara journalist även om man inte är det. Vill man göra det kan man köpa ett ID-kort som det står "Press" på från presskort.org.

Men alla vakter går inte på det och det sabbar trovärdigheten för riktiga journalister, såväl skrivande som fotograferande.

Samt att dom flesta större evenemang och även många mindre iaf kräver ackreditering som jag har förstått det. Vilket ändå verkar slå högre än oanmäld med presskort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar