Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressfoto - Teknik - Upplaga m... ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ihaveabike

Aktiv medlem
Jag har ett litet sug efter gamla pressfoton, 30-40-50-60-tal.
Dessa är ofta märkta med fotografen eller studions namn på baksidan samt eventuellt vad bilden föreställer.

Rent generellt, hur stora upplagor kan man räkna med? Är det kopia på foto eller från negativ.

Ja alla tips mottages tacksamt.

Ja hur fungerar pressfoto. Är det riktiga foton eller kopia av annat foto. Hur stora upplagor gjordes de i.

Tja, den där Wikipediaartikeln är ju ett klart bevis för att Wikipedia inte till 100 procent går att använda som källa.Mycket om bakfoten i denna artikel, med andra ord.
Pressfotografi är allting som en tidning publicerar med journalistiska förtecken, och handlar om allt från rena nyhetsbilder till feature som personporträtt och resereportage.
Även andra, som skivbolag, kan ha pressbilder tillgängliga för fri publicering i dagspress, men att påstå att det är just dessa foton som ska användas är lite.. galet. En fri press använder de bilder den vill.

Ett pressfoto taget av en pressfotograf syftar aldrig, aldrig, aldrig till att marknadsföra något.
En fotograf som tar bilder för att marknadsföra något kallas reklamfotograf.

Strunta i artikeln, jag trodde ni som är kunniga inom fotografi enklare skulle förstå vad jag menar, bifogar ett exempel.

Bilagor

• Q0KU45vL27lC129190101614P1131.jpg
    Q0KU45vL27lC129190101614P1131.jpg
    25.3 KB · Visningar: 225
  • kLNywDCtj72u129190099201P1131.jpg
    kLNywDCtj72u129190099201P1131.jpg
    14.7 KB · Visningar: 222
  • qKEAnxkHztpc129190100095P1131.jpg
    qKEAnxkHztpc129190100095P1131.jpg
    8.6 KB · Visningar: 224
Upplagan på de pressfoton som framställs för att användas i en tidning är 1 ex. Och det är alltså fotografier som vanligtvis är framställda från negativ.

till en liten lokalpress kan det säkert vara ett ex.

Bifogar ett annat exempel, från Berlin, början 80-tal.

Låt oss säga att fotograf eller fotostudio XY, fångar ett intressant motv eller händelse. Detta skall sen publiceras i någon form. Antingen i en eller flera tidningar eller kanske en bok. Är dessa kopior oftast från negativ eller kopia från originalfoto. Jag tänker givetvis även ur en värdesynpunkt. Ett riktigt foto direkt från negativ är ju betydligt mer intressant än en kopia från foto.

http://soforti.net/pictures/k/a/hausbes/030.JPG

Bilagor

• 030.jpg
    030.jpg
    23.1 KB · Visningar: 200
Senast ändrad:
Jag har ett litet sug efter gamla pressfoton, 30-40-50-60-tal.
Dessa är ofta märkta med fotografen eller studions namn på baksidan samt eventuellt vad bilden föreställer.

Rent generellt, hur stora upplagor kan man räkna med? Är det kopia på foto eller från negativ.
Om jag förstår dig rätt handlar det om den typ av bilder som olika bildbyråer förr i tiden försåg dags- och veckotidningar med. Normalt (jag var med på den tiden) hade en dagstidning en prenumeration hos en viss bildbyrå och fick bildpaket varje vecka. Upplagorna var gissningsvis upp till något eller ett par hundratal och bilderna kopierades från en mellannegativ, efter att fotografen/kopisten gjort en godkänd originalbild med de justeringar som behövdes. Internationella bilder kan förstås vara gjorda i ganska mycket större upplagor.

Efter att en hel del dagstidningar lagts ner har bilderna från deras arkiv kommit ut på marknaden. Bilderna har förstås ett begränsat värde.

Bilden från Berlin som du visar är förmodligen gjord direkt från negativet, i ett ex. Textremsan sattes på när bilden via telefoto skulle skickas från fotografen till den tidning som skulle använda den.

Erland, japp det var nog så jag menade. Jag vet inte mycket om denna process det är därför jag frågar.

Ett pressfoto avsett för en mindre tidning kan ju då vara mer intressant, upplagan lär ju vara liten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar