Ja, jag tycker att bilderna i en tidning är i högsta grad relevanta. En bild kan förstås förmedla väldigt olika intryck och känslor.
Ta t ex rapporteringen om Donald Trump vs Barack Obama. Svensk press har alltid haft en positiv inställning till Obama men en negativ till Trump. Det syns väldigt tydligt i valet av bilder i tidningarna.
En artikel om Trump är ofta negativt hållen och illustreras gärna av en bild där han ser galen, sur eller förbannad ut.
Obama däremot framställs ofta med smickrande bilder.
Samma sak kan gälla en företagsledare. Är man VD för kelgrisaran Klarna eller Spotify kan man räkna med smickrande bilder i pressen, men om man är VD som just har avslöjats med att flyga privatjet och jaga älg för företagets pengar kan man räkna med att bilderna som publiceras inte är smickrande.
Ibland är bildurvalet mera neutralt - kanske i fallet med skolbilden du nämner - men även då tycker jag det är intressant att se hur fotografen har tagit bilden. Är det en bra bild? Kan jag lära mig något av den? Eller kunde jag rent av ha tagit en bättre bild själv. Bilder intresserar mig - det är därför jag fotograferar.
Du får förstås tycka att bilder i dagstidningar är ointressanta och saknar betydelse - jag tycker dock tvärtom!